סטודנטים מסעודיה וממדינות נוספות מהמפרץ הפרסי ביקרו בשגרירות ישראל בוושינגטון וקיבלו תדרוכים מבכירי הנציגות - כך נכתב במסמך של משרד החוץ הסעודי שחשף אתר ההדלפות ״ויקיליקס״ בסוף השבוע לצד מאות אלפי מסמכים סעודיים מסווגים.



עוד עולה מהמסמכים כי השלטון בריאד הביע ספקות בנוגע למשא ומתן עם איראן על הסכם הגרעין וכי שילם סכומי עתק לכלי תקשורת ערביים כדי לזכות בסיקור אוהד.



אתר ״ויקיליקס״ פרסם ביום שישי יותר מ־500 אלף תכתובות ומסמכים של משרדי ממשלה סעודיים, של סוכנות הביון של המדינה ושל הנציגויות הדיפלומטיות שלה ברחבי העולם, בדומה למהלך שביצע האתר בסוף שנת 2010 כשחשף מאות אלפי תכתובות של מחלקת המדינה האמריקאית.



״המסמכים הסעודיים מרימים את המסך מעל רודנות שהופכת לבלתי יציבה וחשאית יותר, שלא רק ציינה מאה עריפות ראש השנה, אלא גם הפכה לאיום עבור שכנותיה ועבור עצמה״, אמר מייסד ״ויקיליקס״, ג׳וליאן אסאנג', שלפני שלוש שנים נמלט לשגרירות אקוודור בלונדון במטרה למנוע הסגרה אפשרית לארה״ב.



לפי מסמך מ־14 באוגוסט 2008, שהוגדר ״מסווג ודחוף מאוד״, הזהיר משרד החוץ בריאד את השגרירות בוושינגטון כי עשרות סטודנטים מסעודיה וממדינות נוספות מהמפרץ הפרסי ביקרו בשגרירות ישראל בוושינגטון כחלק מתוכנית בינלאומית למנהיגות. ״הם האזינו לתדרוכים של דיפלומטים מקרב עובדי השגרירות, שאלו שאלות וצילמו תמונות״, נאמר במזכר.



מהמסמכים מתבררת גם רמת החשדנות של הסעודים כלפי שיחות הגרעין בין ארה״ב לאיראן. כבר לפני שלוש שנים עדכנה השגרירות הסעודית בטהרן את משרד החוץ הסעודי על ״מסרים אמריקאיים פלרטטניים״ שמועברים לאיראן באמצעות מתווך טורקי.



ההדלפה חושפת כיצד סעודיה, אחת המדינות העשירות בעולם, משתמשת בהכנסות האדירות שלה מהנפט לטובת קידום האינטרסים האזוריים שלה. על פי אחד המזכרים, שקלו הסעודים לשלם עשרה מיליארד דולר למנהיגי האחים המוסלמים, בעת ששלטו במצרים, כדי להביא לשחרורו של הנשיא לשעבר חוסני מובארק. נוסף על כך, שילמו הסעודים סכומים של עשרות אלפי דולרים לכלי תקשורת במזרח התיכון ואף לעיתונים ערביים כדי להטות את הסיקור לטובתה של הממלכה. באחד המזכרים הסודיים נכתב: ״התמיכה המכוונת לכלי תקשורת זר כלשהו חייבת לשרת את המדיניות של הממלכה״.



עדיין לא ברור כיצד הגיעו המסמכים לידי ״ויקיליקס״, אולם באתר נרמז כי יש קשר להתקפה מקוונת שביצעה לאחרונה קבוצה בשם ״צבא הסייבר של תימן״. לפי הערכות, ההאקרים העבירו את המידע לאתר ההדלפות על מנת להביך את סעודיה, שמובילה כיום מערכה אווירית נגד המורדים בתימן.