לאחר ששר החוץ של צרפת, לורן פביוס, נפגש עם נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, הוא הגיע היום (ראשון) לישראל לקדם יוזמת שלום חדשה במזרח התיכון שמקציבה שנה וחצי להתנעת משא ומתן חדש.



פביוס נפגש עם ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו ואמר לו שלא יבטל את יוזמת השלום החדשה עד שהיא לא תוצג בפניו והצהיר כי לא הגיע לכפות דבר אלא לעשות נסיון לחדש את השיחות. 



נתניהו מנגד אמר: "שלום יבוא רק כתוצאה משיחות ישירות בין הצדדים בלי תנאים מוקדמים. הוא לא יבוא כתוצאה מהחלטות של האו"ם שמנסים לכפות עלינו מבחוץ. הנשיא עבאס מאמין שיוכל להימנע משיחות ישירות כאלו. הוא רוצה להתחמק מלשאת ולתת. ומדוע הוא רוצה ללכת בדרך הזאת? משום שלמרות שהפלסטינים ברחו ממשא ומתן שוב ושוב ושוב, האשמה מוטלת עליהם".



הוא הוסיף: "בשנה שעברה, הפלסטינים טרקו את הדלת על המסגרת למשא ומתן שהוצעה על ידי מזכיר המדינה קרי. הם טרקו את הדלת בפרצופו של ראש הממשלה ברק, הם טרקו את הדלת בפרצופו של ראש הממשלה שרון, הם טרקו את הדלת בפרצופו של ראש הממשלה אולמרט, הם טרקו את הדלת בפרצופי. הם מנסים לכפות תנאים על ישראל, אך הם ייכשלו. נסיונות אלה לא רק ייכשלו, הם גם ירחיקו את השלום. ראשית, ישראל תתנגד לכפיית תנאים מבחוץ. שנית, הפלסטינים לעולם לא יסכימו לנהל משא ומתן אם הם יחשבו שהקהילה הבינלאומית תיתן להם את מבוקשם ללא משא ומתן. אין קיצורי דרך קסומים. השלום דורש מחויבות למושא ומתן ישיר ללא תנאים מוקדמים. השלום דורש מאמץ מתמשך על מנת להתגבר על מכשולים. אני מוכן לעשות מאמץ זה".



מוקדם יותר, פביוס נפגש עם נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין. הנשיא התייחס אל הנושא הישראלי-פלסטיני ואל המשך הפעולות החד צדדיות אותם יוזמת הרשות הפלסטינית מול מוסדות בינלאומיים. "יש לנו רצון כביר להביא את הפלסטינים להבנה שכוונתנו הינה לאפשר חיים משותפים של שלום בארץ הזו. לצערנו, נשיא הרשות הפלסטינית, מתחמק ומנסה להביא למצב שבו יכפו הסדרים וזאת מפני שגם הוא לא מצליח לקדם הסכמה על הסדר, אפילו לא במקרה של שתי מדינות".



הוא הוסיף: "ישראל מצידה כבר עשתה מהלך חד צדדי בעזה למשל והשאירה את הפלסטינים תחת שלטון עצמי. תשובת הפלסטינים הייתה שלטון חמאס בעזה ותקיפה בלתי פוסקת נגד ישראל בטילים ובפגזים מסוגים שונים".




נשיא המדינה ולורן פביוס. צילום: מארק ניימן, לע"מ


פביוס נפגש גם עם חברת הכנסת, ציפי לבני שאמרה לו כי "דווקא בימים בהם הטרור מכה בישראל שוב, חשוב להדגיש שהתמיכה האירופית בפלסטינים במגרש הבינלאומי רק מרחיקה את הפלסטינים משולחן המשא ומתן ומאפשרת להם לחמוק מהחובה לתת מענה לצרכים הישראליים".



לבני חיזקה בשיחה את פעולתה הנחרצת של צרפת בנושא האיראני ואמרה כי "חשוב לעמוד באופן תקיף נגד השחיקה בתנאי ההסכם".