65% מהציבור סבורים כי הממשלה אינה משקיעה מספיק משאבים ותקציבים בטיפול בנושאי רווחה - כך עולה מסקר חדש המתפרסם הבוקר לקראת פתיחת ועידת הרווחה של עיריית תל אביב. במקביל מנע אתמול שר הרווחה חיים כץ מהממשלה לאשר תוכנית רב־שנתית הנוגעת לטיפול בפריפריה ובעסקים קטנים, כיוון ש״לא פעלה לצמצום פערים וליצירת שוויון הזדמנויות״, כהגדרתו.
 
מהסקר, שנערך על ידי מכון ״מאגר מוחות״ בהנהלת פרופ' איציק כץ עולה כי 28% מהישראלים חושבים כי הממשלה משקיעה במידה בינונית בנושאי רווחה, ואילו רק 7% מאמינים כי היא משקיעה מספיק משאבים בסוגיה. הנשאלים התבקשו לשער מדוע זה המצב, ו-39% מהם ענו כי לפוליטיקאים פשוט לא אכפת מהנושא. 19% העריכו כי התקציב הכולל לא מספיק לכל צורכי האוכלוסייה ו־15% האשימו את גודלו של תקציב הביטחון בהיעדר תקציבים לצרכים אזרחיים. 23% תלו את הסיבה בכך שלשכבות החלשות אין די כוח פוליטי ויכולת להשפיע על קבלת ההחלטות.
 
עוד עולה מהסקר כי חלק גדול בציבור מעריך את עבודתם השוחקת של עובדים סוציאליים. 46% מהנשאלים סבורים כי עובדי הרווחה משרתים בצורה טובה או טובה מאוד את האוכלוסיות הנזקקות לשירותיהם. 67% מהנשאלים סבורים כי שכרם של העובדים הסוציאליים נמוך מדי ו־78% לא היו מעוניינים שילדיהם יעסקו בעבודה זו. המשתתפים גם התבקשו לדרג את הנושאים שעל הממשלה להשקיע בהם את עיקר המשאבים ובראשם אוכלוסיית הקשישים (22%), ילדים ונוער בסיכון (20%), חילוץ מעוני (20%) וילדים עם צרכים מיוחדים (15%).
 

דורית אלטשולר, מנהלת מינהל השירותים החברתיים בעיריית תל אביב־יפו, אמרה אתמול בתגובה לממצאים כי ״נתוני הסקר מעידים שהציבור מוקיר את העובדים הסוציאליים הפועלים במקצועיות ומסירות ומעריך אותם. מדובר בזן מיוחד של שליחי ציבור המקדישים את חייהם לסיוע לאוכלוסיות מוחלשות״.
 
בתוך כך, שר הרווחה חיים כץ (הליכוד) הצליח אתמול לכפות על ראש הממשלה בנימין נתניהו דחייה באישור נוסח התוכנית הרב־שנתית של המועצה הלאומית לכלכלה. התוכנית עוסקת בפיתוח כלכלי ביישובי הפריפריה, במימון לעסקים קטנים ובינוניים ובהרחבת תוכנית ״ישראל דיגיטלית״ לצמצום פערים באמצעות הנגשת טכנולוגיות מידע ומחשוב. אלא שטרם ישיבת הממשלה הודיע כץ כי אם תעלה התוכנית להצבעה בכוונתו להתנגד לה משום שמשרד הרווחה לא היה שותף מרכזי בגיבושה ומשום שהיא כלל אינה מתייחסת לסוגיות ליבה חברתיות, כמו הצבת יעדים לצמצום פערים ושוויון הזדמנויות או יישום מסקנות הוועדה למאבק בעוני.
 
בשל התנגדותו הנחרצת של השר כץ החליט ראש הממשלה לדחות את המשך הדיון. ״במהלך השבוע הקרוב יהיו דיונים בין המועצה הלאומית לכלכלה במשרד רה״מ לבין משרדי״, אמר שר הרווחה לאחר הישיבה, ״אני מאמין כי אחת הסיבות שהתוכנית לא עלתה להצבעה היום היא ההתנגדות שלי״. עוד טרם הישיבה הבהיר כץ כי ״תוכנית אסטרטגית חברתית־כלכלית שנועדה להעניק פתרון ל־15 השנים הבאות חייבת לכלול גם יעד של צמצום פערים ודאגה לאוכלוסיות מוחלשות. אסור לנו לתקן מצב של חוסר שוויון הזדמנויות בין ילדי ישראל רק בשלבי הבגרות שלהם, אלא יש לפעול לשינוי מצב זה כבר בגיל הרך כדי למנוע את היווצרותם של פערים אלו בכלל. צריך גם להעלות את קצבאות הזקנה למי שלא יעמדו במבחני הכנסה, צריך לשפר את תנאי ההעסקה של העובדים הסוציאליים ולשפר את מיצוי הזכויות והוועדות הרפואיות בביטוח לאומי. לא נראה לי רציני שבתוכנית רב־שנתית לא יהיה מענה לנושאים האלה״.