כאלף מפגינים התאספו הערב (שני) בתל-אביב כדי להשתתף בהפגנה נגד הגזענות כלפי בני העדה האתיופית.



בעקבות הגעתם של עוד עשרות מפגינים אל ככר רבין, תגברה המשטרה כוחות באזור והחלה לבצע מעצרים של פעילים שלטענתה משלהבים את הקהל.

לאחר שהתקיים עימות בין המפגינים למשטרה, המפגינים נסוגו והם מקיימים אסיפת מחאה במרכז כיכר רבין. "במה חטאנו שכך מתייחסת אלינו המשטרה? נגד מחבלים, נגד החמאס לא מתנהגים כך. האם לא שירתנו באותו צבא כמוכם?" תהה אחד המפגינים בכיכר. בקהל ענו לו בכאב כמה מהמפגינים: "כי אתה שחור".

באסיפה נשמעות גם קריאות מיליטנטיות יותר: "אני מבקש מכולכם לקרוא ברשתות החברתיות לכל החברים שלכם להגיע לכאן. אנחנו לא נזוז מהכיכר עד שישחררו את אחרון העצורים". מפגין אחר אמר כי "לא באנו לכאן לבקש שיוויון, באנו לקחת אותו בכח. אנחנו צריכים להפגין כל שבוע עד שנשנה את התודעה הגזענית בישראל".

מפגינים אחרים, שאינם בני העדה, תוהים מדוע בני הקהילה לא יוצאים למרי אזרחי ומסרבים להתגייס לצה"ל, אבל הקריאות הללו נענות בדחייה מצד מרבית המפגינים.

יידוי בקבוקי זכוכית ואבנים לעבר שוטרים ואזרחים

עד כה נעצרו 17 מפגינים, אשר חלקם יידו בקבוקי זכוכית ואבנים לעבר שוטרים ואזרחים אשר ישבו במסעדות ובתי קפה הסמוכים לכיכר רבין. בעקבות ההתפרעות נגרם נזק לרכוש. 



מהמשטרה נמסר כי מאחר והמפגינים סיכנו את שלום הציבור ולא עמדו בתנאי המחאה ובהוראות כוחות המשטרה בשטח, הוחלט על פעולות אכיפה בלתי מתפשרות במהלכן כאמור נעצרו החשודים. 




צילום: חטיבת דוברות המשטרה



בין העצורים, ממנהיגות המחאה, הפעילה הצעירה ענבר בוגלה, שנלקחה בכח לתוך ניידת שנמלטה מהמקום, כשמאות מפגינים מנסים לצור עליה. המעצר של בוגלה, ממנהיגות המחאה, משלהב מאד את המפגינים והמשטרה מזרימה לכיכר רבין אמצעים לפיזור הפגנות.

צעיר אחר שלקח חלק במחאה נעצר לאחר שהפר את הסדר הציבורי, בכך שחסם ציר תנועה (צומת עזריאלי) למעבר רכבים וסרב לבקשות השוטרים להתפנות. צעירה נוספת נעצרה לאחר שהפרה את הסדר הציבורי בכך שנשכבה על הכביש וחסמה את התנועה בצומת קרליבך פינת אבן גבירול.




צילום: אבשלום ששוני



המפגינים קראו לעבר השוטרים: "היום אתם למעלה ומחר אתם למטה, כי אתם פושעים ברשות החוק. רק אתמול היינו לוחמים בצה"ל, בשר תותחים של המדינה הזאת, והיום אתם יורים עליינו באקדחי טייזר כמו כלבים. אבל יומכם יגיע. פושעים עם דרגות, זה מה שאתם".


זעמם של המפגינים מורגש בייחוד כשהמשטרה הגבילה את תנועותיהם של הצועדים מכיכר רבין אל הרחובות סביב לכיכר, בעוד שאר באי ההפגנה היו חופשיים לנוע. המפגינים זעקו לעבר השוטרים: "בגלל צבע העור שלנו אנחנו לא יכולים לעבור?".

"די לאדישות"


 


את ההפגנה החלו הצועדים כשהתאספו מחוץ לבניין קריית הממשלה בתל אביב וצעדו אל עבר צומת מרכז עזריאלי. הם הגיעו אל אבן גבירול לאחר שהמשטרה סגרה במהירות את הציר והם צועדים כעת לעבר ככר רבין.



ההפגנה קולנית וסוערת מאד, כשהצועדים קוראים לתושבים לצאת מהאדישות: "כולנו עם אחד, די לאדישות, די לגזענות" וממשיכים לצעוק גם קריאות בגנות אפליית מערכת אכיפת החוק נגד בני העדה האתיופית: "שוטר אלים צריך להיות בפנים".



המפגינים קראו ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה ויינשטין להתפטר ואמרו: "זו לא רק המשטרה שקשורה למצבנו, זה גם ראש התביעה הכללית של מדינת ישראל, נבחרי הציבור, הממשלה, החברה, הממסד כולו. ויינשטיין ירק על קהילה שלמה. הוא חייב לחזור בו (מאי העמדתו לדין של השוטר מכה החייל דמאס פיקאדה- י.ב). שום ועדה לא תשתיק אותנו הפעם. שוטר אלים חייב להיות בפנים".


צילום: אבשלום ששוני



המפגינים הוסיפו: "אנחנו אומרים לממשלה ולמערכת אכיפת החוק - נכשלתם. כולכם נכשלתם. הסבלנות שלנו נגמרה, משפחות שלמות של עצורים על לא עוול בכפם, שחייהם נהרסו עוד לפני שמישהו בכלל חשב לתת להם הזדמנות כלשהי להיות ישראלים שווי זכויות, משפחות שלמות שאיבדו את בניהן במאבק הזה, כולם משרתים את המדינה, מנסים לעבוד ולשלם מיסים בכל עבודה שהם כן מתקבלים אליה למרות גזענות הממסד, משפחות שלמות דורשות היום דין וחשבון ממשטרת הביזיון, מהפרקליטות, מהממשלה, מהחברה כולה". 



ניכר כי גם המשטרה וגם מארגני ההפגנה עושים הכל בשלב זה כדי להימנע מעימותים וראשי הצעדה מנסים כל העת להרגיע את הקהל: "יש לנו את כל הערב למחות, בואו נשמור על הסדר".



בין המפגינים ישנה נוכחות גדולה של אזרחים שאינם בני העדה.



חסימות צירים בשל ההפגנה



בשל ההפגנה, ציר התנועה המרכזי של רחוב קפלן נחסם לשני הכיוונים, לאחר שהמפגינים ירדו אל הכביש מוקדם מהמתוכנן. המשטרה סגרה את הכביש מיד ובמקום לא נרשמים לעת עתה עימותים פיזיים. כמו כן, המשטרה נפרסה בכוחות מתוגברים לרוחבו של ציר קפלן ומרכז עזריאלי, והיא חוסמת כל אפשרות של המפגינים לרדת אל נתיבי איילון בניגוד לתנאי רישיון ההפגנה. 


קצין משטרה במקום אמר ל"מעריב-אונליין": סגרנו את ציר קפלן כדי לאפשר את ההפגנה, אבל לא נאפשר לה לגלוש אל מחלף השלום והאיילון. בשעה שבע נפתח למפגינים גם את ציר אבן גבירול, שייחסם לכיוון ככר רבין. זה היה הסיכום עם מארגני ההפגנה ולא נאפשר דבר אחר".


מפגינים בתל-אביב, היום. צילום: יקי צימרמן


במוקד ההפגנה עומדת המחאה נגד מערכת אכיפת החוק, בעקבות החלטתו של וינשטיין שלא להעמיד לדין פלילי את השוטר שהכה את החייל דמטס פיקאדה. כמו כן, החלטת המשטרה לחזור בה מכוונת המפכ"ל יוחנן דנינו לבחון מחדש תיקים פליליים נגד צעירים בני העדה ונגד עצורי ההפגנות האחרונות, תוך התנערות מהטענה לגזענות ממוסדת במשטרה
. 

אך בקרב המתכנסים נשמעים גם קולות אחרים, מפגינים ציינו כי לא ברור למה ההתמקדות היא דווקא ביועץ המשפטי ובמשטרה: "צריך להתמקד בעצם ההכרה בזהות שלנו. הבסיס שממנו צריך להתחיל הוא התיקים שלנו ברבנות, ההכרה בכך שאנחנו יהודים ללא תנאים של הממסד הדתי אורתודוכסי", אמר ל"מעריב-אונליין" טגאמלק אברה, סופר ופובליציסט שעלה ארצה בגיל 10.

אברה מאשים בכאב את המדינה במדיניות מכוונת של הפרדה גזעית: "באנו יהודים לכאן. באתיופיה רדפו אותנו והרגו בנו בגלל יהדותנו, וזה לא היה אכפת לנו, כי שמרנו על הזהות שלנו בכל מחיר. כאן אנחנו לא יהודים, אנחנו שחורים. ההפגנה היא למען הצאצאים שלנו, שתהיה להם זהות וגאווה והכרה. אם לא נאבק זה ימשיך גם בדור הבא".

הוא מוסיף: "כשבאנו לכאן כולם התייחסו אלינו כפרימיטיביים. אבל היום אני כבר שומע ברחוב התחלה של הערכה על הניסיון והרצון שלנו להיקלט לעומת עדות אחרות. כשעליתי כילד, כל כך רציתי להיות 'חלק', אבל מהר מאד הבנתי שלא רוצים שאהיה חלק משום דבר. למזלנו יש היום התעוררות של הצעירים שקנאים להחזיר את הזהות שלהם לעצמם".


צילום: יקי צימרמן

חניכי תנועת הנוער הגיעו בהמוניהם להפגנה

למארגני ההפגנה היה מאד חשוב שיגיעו אליה גם מפגינים שאינם מבני העדה. מי שכבר רשמו נוכחות מרשימה הם חניכי תנועת הנוער העובד והלומד. דובר התנועה, ברק סלע, אמר ל"מעריב-אונליין": "הערך המנחה שלנו הוא שוויון, ערך האדם ופעולה ממשית למען חברה שוויונית שלא מפלה אדם מאדם ודם מדם. אני חושב שיש כאן מחאה רחבה מאד, ממש לא רק של בני העדה, אלא של ציבור גדול שעומד מאחורי המסר הזה". 

סלע מדגיש: "הגזענות היא לא תופעה חולפת בחברה הישראלית ואי אפשר פשוט להעלים אותה, מה שאנחנו מנסים לעשות כתנועה הוא להנחיל את מסר השיוויון בכל פעילות, יום יום, עד שהוא יחלחל".

צילום: יקי צימרמן

"אף-אחד לא יגיד לי באיזה גיל אני אזכה לשוויון"

דברים ברוח דומה אמר ל"מעריב-אונליין" השחקן והיוצר, שי פרדו, דמות מוכרת מאד בקהילת יוצאי אתיופיה: "כל עוד יש לנו את הכוחות למחות ברגליים נגד חוסר צדק, גם אם יבוא אדם אחד, נעשה את זה. ביום יום אנחנו מתמודדים עם אפליה וגזענות, אבל התקרית עם דמאס פיקאדה שהוא חייל צה"ל, הוא הוכחה כי זה מאבק של כולנו".


צילום: יקי צימרמן