בחודשים האחרונים ניהל משרד הבריאות קובלנה נגד ד"ר אבנר שיפטן, שנחשפה ב"מעריב-סופהשבוע", בגין חמש לידות בית בניצוחו שהסתבכו. כעת הוחלט כי הוא יושעה מעבודתו החל מה-1 באוגוסט.


הקובלנה נגד ד"ר אבנר שיפטן הוגשה לפני כשנתיים על ידי המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, ד"ר בועז לב, שטען שהד"ר, נגדו הוגשה הקובלנה, גילה התרשלות חמורה וכן התנהגות שאינה הולמת רופא מורשה. ד"ר שיפטן נחשב בציבור לשם דבר בתחום לידות הבית ובמסגרת זו מתראיין, מייעץ בפורומים ואף פרסם מחקר בנושא, אולם מהקובלנה התברר שמיוחסות לו האשמות של התחזות למומחה במיילדות למרות שלא זכה לתואר כזה וחמישה מקרים בהם לקח על עצמו לידות בית, במקרים שנוגדים את הנחיות משרד הבריאות, והדבר הביא לסיבוכים בהם. 

"שוכנענו מהראיות והעדויות שהיו לפנינו כי התנהלותו של הנקבל הייתה בניגוד לכללי רפואה מקצועיים ואתיים החלים על רופא כאשר הוא רופא", נכתב בדו"ח ועדת המשמעת שנעה בעניינו. מנהל הוועדות, החליט אתמול לקבל את עמדתם של החברים ופסק שרישונו לעסוק ברפואה יותלה לעשרה חודשים. 


תחקיר "מעריב-סופהשבוע" שפורסם לפני כחצי שנה חשף לראשונה את הקובלנה וכן גילה כי ד"ר שיפטן היה ככל הנראה מעורב בלידת בית נוספת שהסתבכה, באוקטובר 2014 בתל אביב, בה נולדה תינוקת במצב קשה לאחר שדולה בלבד ילדה את האם. גורמים בבית החולים "איכילוב" בו הייתה מאושפזת התינוקת טענו אז שהאם סיפרה כי ד"ר שיפטן היה אמור להיות הרופא בלידה, אך לא הגיע. שיפטן, אז, הכחיש שהיה אמור להיות מעורב בלידה, אך אישר שהכיר את המקרה וייעץ לבנות הזוג בעבר: ״זה שאני מכיר את בנות הזוג לא אומר שהייתי אמור להיות שם. יולדות רבות מתקשרות אלי ומתייעצות איתי. כנראה שלא הייתי אמור להיות הרופא בלידה הזאת, אחרת הייתי מגיע ואולי גם מצליח לעזור", אמר. 

לגבי הקובלנה נגדו הוסיף שיפטן בתחקיר: ״אני וגם חלק ממיילדות הבית מיילדים במצבים מורכבים כגון עכוז ולידות נשים סוכרתיות. הרעיון הוא לבדוק כל מקרה לגופו, מי האישה, מה נתוני העבר שלה, מה מהלך ההריון הנוכחי ועוד, ואז ביחד להחליט אם יש מקום ללידת הבית״. כעת קבע יו"ר הוועדה כי הדבר נעשה בניגוד לחוק משום שהוא מפר חוזר של משרד הבריאות: "האמור בחוזרי המשרד מהווה נורמה, מחייבת חד משמעית ותקפה – מבחינה משפטית, אתית ומוסרית גם יחד. מן הראוי היה שהנקבל יציית להם ויפעל על פיהם, ללא ערעור והרהור!", נכתב בהחלטה.

ד״ר אבנר שיפטן נחשב כאמור לשם דבר בתחום שהולך וצובר תאוצה בשנים האחרונות - לידות הבית. הוא מתראיין על הנושא בכלי התקשורת, מתארח בפורומים שונים הקשורים למיילדות ולידה ואף נמנה עם מספר רופאים שפרסמו ב-2009 מחקר בנושא תוצאות של לידות בית מתוכננות בישראל, מחקר שמצא כי יולדות בסיכון נמוך יכולות לעבור לידות בית ברמת בטיחות טובה.