יפן לילדים

תרבויות המזרח מושכות לא רק את המבוגרים שבינינו אלא גם את הילדים. זו הסיבה שחברת Japan Knowledge מבית המכון לאסיה החלה לפני כעשור עם הקייטנה היפנית בישראל, והיא ממשיכה איתה עד היום. 
 
במהלך ימי הקיץ יכירו הילדים את התרבות, היצירה והשפה היפנית באמצעות סדנאות להכנת סושי, ציורי מנגה (הקומיקס היפני), אמנויות לחימה והדפסים מסורתיים. הקייטנה תתקיים בסמינר הקיבוצים בתל אביב, היא תתחיל ב־1/7 ותימשך 16 ימים שבמהלכם יוגשו ארוחת בוקר וארוחת צהריים. מחירה: 2,700 שקלים והיא מיועדת לבני 9־16. 

נכנסים לקצב
ילדים בוגרי כיתות א' עד ד' שאוהבים לשיר ולנגן יכולים ליהנות מקייטנת מוזיקה. אין צורך בניסיון קודם בשירה או בנגינה, אך חשובה האהבה למוזיקה. הקייטנה תתקיים במועדון ההופעות ברלה בלהבות חביבה בשני מחזורים: 19/7־30/7 ו־2/8־13/8, ומחירה 1,800 שקלים. בין הפעילויות המוצעות: מעגלי שירה וכלי הקשה, הכנת כלי נגינה מחומרים ממוחזרים, לימודי יסודות המוזיקה, צילום קליפים, שיעורי תנועה והופעות על הבמה. בנוסף, מדי שבוע יצטלמו הילדים לקליפ, אשר יופץ בערוץ היוטיוב הרשמי של הקייטנה.
 

קייטנת ארכיאולוגים צעירים במוזיאון לתרבות פלישתית באשדוד. צילום: יגאל סלבין
בא לי לרקוד
ילדים בני 12־18 שאוהבים ריקוד ובעלי רקע במחול מוזמנים לסדנאות של להקת המחול הקיבוצית בגעתון שבגליל. 
הילדים יקבלו שיעורי מחול מקצועיים – מחול קלאסי, מודרני, וג'אז – המבוססים על דרכי עבודתה של הלהקה הוותיקה, ושיעורי העשרה מתחומים נוספים, ובהם יוגה, פילאטיס, קומפוזיציה ואימפרוביזציה.  
 
הקייטנה תתקיים בשלושה מחזורים: 5/7־16/7, 19/7־30/7 ו־2/8־13/8, ובסיום כל מחזור יפתח הכפר את שעריו להורים ולבני משפחה שיצפו ביום העשייה.
הקייטנה נערכת בתנאי פנימייה – 3,900 שקלים; או על בסיס יומי – 2,900 שקלים.
לחפור בכיף
דווקא היום, כשאחת המילים המעליבות ביותר בז'רגון הילדים היא "חופר", החליט המוזיאון לתרבות הפלישתים באשדוד לפתוח קייטנה בשם "הארכיאולוגים הצעירים". 
 
הקייטנה, המיועדת לבוגרי כיתות ה'־ו', תיפתח ב־2/8 ותימשך שישה ימים בעלות של 900 שקלים. הילדים ילמדו להכיר את עבודת הארכיאולוג, יכינו ערכה אישית לחפירה, וישתתפו בחפירה אמיתית באשדוד־ים. בין לבין הם ישחקו חפש את המטמון בעקבות חרסים, יתנסו בסדנת רפאות כלי חרס, יפענחו כתב עתיק ויחגגו במשתה פלישתי כיד המלך בליווי תלבושות ומוזיקה מהעבר.
מעוררת תיאבון
כשמדברים על קייטנה ישר עולה לראש שוקו ולחמנייה; ובכן, כיום הכיוון הוא יותר לסושי וקינואה. רשת ספייסס מציעה לילדים בני 4־13 שחובבים בישול ואפייה שלל קייטנות מעוררות תיאבון. לדוגמה: "בונים תפריט, או איך לבשל כמו במסעדה", שבה ילמדו הילדים איך להכין מנות כמו במסעדות שף מוכרות, תוך שימוש בטכניקות בישול סבוכות;

"על פיראטים וקינואה", שבה ילמדו הילדים בדרך חווייתית לאכול בריא; "הסודות של עולם הבישול והאפייה" ו"אוכל סובב עולם – ממקסיקו ועד יפן", שבהן ילמדו הילדים להכין מאכלים פופולריים מרחבי העולם. הקייטנות יתקיימו בסניפי הרשת ויארכו חמישה ימים במהלך יולי־אוגוסט, בעלות של 599־689 שקלים למחזור או 145 שקלים ליום. 


יותר קינואה וסושי, פחות שוקו ולחמנייה. קייטנה של רשת SPICES. צילום: יח"צ 
 
נוגעים בהייטק
אם בעבר "חנון" הייתה מילת גנאי, כיום כבר כולנו יודעים שעתידם של אותם ילדים חכמים נמצא בהייטק וטומן בחובו אקזיטים מפתים. ואף פעם לא מאוחר, או מוקדם מדי, להיכנס לתחום הנחשק.  
 
קייטנת "פאן זון" תתקיים במחזורים בני שבועיים בתאריכים 1/7־13/8 בכפר הנוער רזיאל בהרצליה ובכפר הנוער יוענה ז'בוטינסקי בבאר יעקב, בעלות של 3,000 שקלים, ובה ייחשפו הילדים אל הענף המתקדם באמצעות סדנאות טכנולוגיה שונות הכוללות: יצירת משחקים, עיצוב אתרים, תכנות, לגו רובוטיקה, אפליקציות מובייל למתחילים ומתקדמים, סייבר ואלקטרוניקה רובוטית, אנימציה, עיצוב גרפי ודי־ג'יי. 
הילדים, בוגרי כיתות ב'־ט', לא ישבו כל היום מול המחשב, ויחוו גם ימי כיף בבריכה, טיולים ומסיבות.
קיץ מרענן
אין חופשת קיץ בלי בילוי המשלב מים. לילדים שאוהבים פעילות במים יש קייטנה המתרכזת בוויקבורד וסקי מים בכבלים. 
 
הקייטנה מיועדת לבני 9־16, עם או בלי ניסיון קודם, ומתקיימת באגם הגדול בפארק מנחם בגין בדרום תל אביב בשני מחזורים 5/7־30/7 ו־18/8־27/8. בקייטנה הזו ילמדו הילדים טכניקות שונות של וויקבורד וסקי מים בכבלים, וגם לימודי גלישה בגלשני חתירה סאפ, אימוני אקרובטיקה, טרמפולינה, יום גלישת גלים בים, רכיבה מקצועית על אופני הרים והליכה על חבל. עלות הקייטנה 1,150 שקלים למחזור, ו־250 שקלים ליום בודד. 
קרובים לחי
ילדים העולים לכיתות א' עד ז' שאוהבים בעלי חיים יוכלו ליהנות מקייטנה בספארי ברמת גן, ולהכיר אותו יותר מקרוב. במהלך חמשת ימי הקייטנה – שתתקיים במספר מחזורים בחודשי יולי־אוגוסט – יכינו הילדים את חצרות היום של בעלי החיים לקראת כניסת החיות, יפזרו את ארוחת הבוקר,  יבקרו באזור המטפלים מאחורי הקלעים ויעזרו בפיקוח, יאכילו את הג'ירפות, ויפגשו את האריות בבתי הלינה שלהם.
 

כי ביננו, איזה ילד לא אוהב חיות? קייטנת הספארי. צילום: יח"צ
בין לבין מתוכננות הפעלות, סדנאות יצירה, משחקים, פעילויות מחקר ומתן ידע בנושא החי ושמירת הטבע. הקייטנה, שעלותה 820 שקלים, תתרחש בין בעלי החיים וסביבם. 
מתחברים לטבע
אומנם בחודשי הקיץ הלוהטים הטבע לא פורח במלוא הדרו כמו באביב ולא מאפשר טיולים נינוחים באוויר הפתוח בשעות היום כמו בחורף ובסתיו, אבל עדיין יש לו מה להציע.
 
בחברה להגנת הטבע הכינו לילדים קיץ של קייטנות טבע ברחבי הארץ המיועדות לעולים לכיתות א'־ו', והן כוללות חוויות ייחודיות, כמו יום הישרדות והסוואה, יום ציפורים וצפרות, יום ממחוזר וגם פעילות בבריכה, ספורט ואקסטרים. 
 
לבוגרי כיתות ה'־יב' מציעה החברה מחנות קיץ בני חמישה ימים בנושאים שונים, ובהם כוכב ראשון בצלילה, מחנה מים בגולן ועוד. 
הקייטנות יתקיימו במחזורים שונים בחודשי יולי־אוגוסט, בעלות של 2,200 שקלים למנויים ו־2,450 לאורחים. 
ניחוח בינלאומי
קייטנה מושקעת ויקרה במיוחד היא קייטנת BIGIDEA#, שעלותה 7,595־8,095 שקלים ועוד 700 שקל דמי הרשמה. 
מדובר במחנה קיץ טכנולוגי בינלאומי, בסגנון מחנות קיץ בצפון אמריקה, שנערך במשך כשבועיים במחזורים שונים בחודשי יולי־אוגוסט בכפר נוער סמוך לזיכרון יעקב, שאליו מגיעים ילדים ובני נוער בני 7־18 מכל העולם. מהבחינה הזו זוהי הזדמנות לילדכם לפתח קשרים באנגלית.   
 
התוכנית כוללת 37 סדנאות שונות, המועברות בקבוצות קטנות של 6־8 חניכים, ועוסקות בנושאים מגוונים: החל ברובוטיקה, עיצוב משחקי מחשב, פיתוח אפליקציות וכלה בהפקת מוזיקה דיגיטלית, עיצוב תכשיטים, עיצוב אופנה ועוד.  
קייטנת דן חסכן
אף על פי שמשרד החינוך מסבסד קייטנות קיץ לעולים לכיתות ב' ו־ג', הן נמשכות רק עד ה־21/7 ומשאירות הורים רבים ללא סידור לשאר ימי החופש הבלתי נגמרים. בעיקר עבור אלו שידם אינה משגת מלשלוח את ילדיהם לקייטנות פרטיות שעולות לא מעט. 

גם השנה ממשיך בנק הפועלים לממן עשרות קייטנות דן חסכן, לכ־9,000 ילדים מ־40 יישובים וערים בפריפריה. הקייטנות, שניתנות ללא תשלום דרך נציגי רשויות הרווחה, יארכו בין שבוע לשבועיים במהלך חודשי יולי־אוגוסט, והילדים ייהנו בהן מימי כיף, ערכות שי וגם מיום שיעסוק בחינוך פיננסי כדי להקנות להם הרגלים לחיים.
קייטנה מיוחדת
בדרך כלל בחופש הגדול נשארים ילדים בעלי המוגבלויות בביתם, והוריהם נאלצים לטפל בהם במהלך החופש הארוך; אך יש מי שמעוניין לסייע ועושה זאת מכל הלב. החברה למתנ"סים יצאה השנה בסדרת קייטנות המיועדות לילדים בעלי צרכים מיוחדים מגיל 5 ומעלה. הקייטנות, שאורכות שבועיים ועלותן המסובסדת היא 700 שקלים, כוללות פעילויות  כגון בריכות, קולנוע, ים ועוד. 
 
גם עמותת בית הגלגלים מקיימת פעילויות לילדים בעלי מגבלות פיזיות. הילדים יחוו מחנה קיץ בן חמישה ימים בתנאי פנימייה, ובעזרת מדריכים־מתנדבים ייהנו מסדנאות מחנאות, ספורט ופעילויות אקסטרים. 
שורדים בלי נייד
בית ספר שדה כפר עציון מציע לילדים בני 8־16 קייטנה ייחודית, שבה הם יצטרכו להיפרד מהרשתות החברתיות ולהשאיר את הסמארטפון בבית. 
כיום, כשהילדים מחוברים למסכי הסמארטפונים ומתקשים להסיר מהם את המבט, ההתנתקות לכמה ימים של פעילויות יכולה להיות שונה ומאתגרת במיוחד. 
 
הקייטנה לא יקרה ובעלות של 490 שקלים בלבד יחוו הילדים ובני הנוער פעילות הישרדות חווייתית, ניווטים ולינה בשטח, פעילות אתגרית, מורשת קרב, מקלחות במעיינות ועוד. הקייטנה תימשך ארבעה־חמישה ימים במחזורים שונים בחודשי יולי־אוגוסט.
לוליינים לכמה ימים
קרקס פלורנטין בכפר הירוק מקיים קייטנה המציעה לילדים בני 4־14 להתנסות בכל מקצועות הקרקס המודרני, ולהכיר מקרוב את כל פעילויות הלוליינות המיוחדות: ריחוף באוויר, הליכה על ידיים, הליכה על קביים, אקרובאטיקה, ג'אגלינג, רכיבה על חד־אופן ועוד.
 
כמו כן יתנסו הילדים גם בעיצוב תפאורת הקרקס, בהכנת אביזרים מקצועיים בעצמם, ובפעילויות נוספות מעבר לעולם הקרקס – טיולים בטבע, בריכה, סרטים וכו'.
בקייטנה יקבלו הילדים שתי ארוחות ביום, והיא תתקיים בשלושה מחזורים: 1/7־20/7, 22/7־10/8 ו־12/8־25/8, בעלות של 2,270־2,990 שקלים.