היום ישביתו ההורים את מערכת החינוך ביותר מ־100 יישובים, כחלק ממאבקם בצפיפות בכיתות. ״כמהלך השבועיים וחצי האחרונים פעל פורום ועדי ההורים היישוביים בהליך מדורג ומבוקר, שמטרתו לעורר את משרד החינוך מהתנתקותו מהבעיה״, אמר איציק מנחם, חבר ועדת שמחון, נציג הפורום ויו״ר ועד ההורים בגדרה.
״ההורים בשטח יותר ממוכנים להחריף את המאבק, והשביתה הכללית היום היא רק יריית פתיחה. אנחנו לא נרפה. נפעל ונמצה באופן רמוקרטי וחוקי את כל המהלכים, כולל הליכים משפטיים נגד התנהלות משרד החינוך״.
בסוף השבוע הודיעו ההורים באלפי מנשה ובראשון לציון כי יצטרפו למאבק. בראשון לציון תתקיים השביתה רק בחלק מבתי הספר. מה שמפתיע הוא שיישובים אלה מזוהים עם ארגון ההורים הארצי, שהודיע כי אינו מצטרף לשביתה הצפויה. בחיפה החליטו ההורים לקיים את הלימודים בעיר כרגיל.

״לצערי, לא אשלח את ילדי לבית הספר, מאחר שמרבית ילרי הכיתה לא יגיעו״ אמרה דוברת ארגון ההורים הארצי, דגנית גרינבוים, ״הבעיה העיקרית היא לא 32 ילדים בכיתה, אלא שאין מבנים. זו חייבת להיות תוכנית בנייה לעשור הקרוב. פורום ההורים מבקש פתרונות בלתי ישימים״.
היום בשעה 7:30 בבוקר תיערך הפגנה עירונית של רמת גן בנושא איחוד הכיתות ומחאת הסררינים בבית הספר היסודי ערמונים בעיר. יפעת ישי, ממארגני המחאה בבית הספר, תיארה כיצר הם מתכננים להפגין: ״אנחנו נהיה צפופים בתוך קרטונים, קשורים בחבלים ולכודים ברשתות שידמו צפיפות וחנק״.
בחולון תיערך הפגנה עירונית ברחבת המדיטק, שבה ישתתפו הורים מרחבי העיר, שלאות מחאה ילבישו את ילדיהם כסרדינים, ואלה יעמדו צפופים זה לצד זה. "אני מתחפשת לסרדין כי יש לנו 40 ילדים בכיתה, והמורה לא יכולה לעבור בינינו כי צפוף, וגם אנחנו לא מצליחים לשמוע אותה טוב", טענה לירי רוטנשטרייך, תלמידת כיתה ג' בבית הספר היסודי יצחק שמיר, שלטענת ההורים הוא אחד מבתי הספר הצפופים ביותר בארץ.
יו"ר ועד ההורים המרכזי, יעל אשכנזי, טענה: "בכל שכבה יש ארבע כיתות מקבילות, ובכל אחת מהן 40 תלמידים, מספר המאושר בשל תקן משרד החינוך. בשנה הבאה ב־12 כיתות יהיו 40 תלמידים ובשאר 38. במצב כזה, כל תזוזה בכיתה פוגעת פיזית בתלמידים. אין סיכוי ליחס פרטני, וילד שמתקשה הולך לאיבוד בשיעור, גם אם המורה הוא עילוי. כתוצאה מכך התלמידים וצוות המורים מתוסכלים, וההורים נאלצים להוציא אלפי שקלים על מורים פרטיים לצורך השלמה. כמובן שעם מספר כה רב של תלמידים ההפסקות בבית הספר הן סכנת נפשות.
"אנחנו מודעים לכך שאם יחליטו להוריד את התקן ל־32 תלמידים, יצטרכו לבנות בבית הספר עוד כיתות. לכן, כפתרון ביניים שהוא בר השגה, אנו מבקשים להוסיף בשנת הלימודים הקרובה חיזוק של כוח אדם, כך שהכיתות יוכלו לעבוד עם שתי מורות ולהתפצל לקבוצות קטנות. אם דרישותינו לא ייענו, לא נפתח את שנת הלימודים הקרובה. נמשיך למחות מול משרד החינוך ואף נקים אוהל מחאה מול הבית של שר החינוך נפתלי בנט. לא נשקוט עד שבית הספר יצחק שמיר יוריד את מספר התלמידים בכיתות ל־32".
בעמק חפר יושבתו היום הלימודים בשמונה בתי ספר יסודיים, וההורים והתלמידים ישתתפו בהפגנה המונית שתתקיים במקום. "בעקבות ההחלטה של משרד החינוך שלא לאפשר כיתות לא תקניות, אנו מוצאים את עצמנו עם כ־39 תלמידים בכיתה. קרוב ל־5,000 תלמידים בבתי ספר היסודיים בעמק חפר ישבתו היום ויבואו להפגין בשמונה בבוקר יחד עם ראש המועצה, רני אידן", אמר מוקי שריר, נציג הנהגת ההורים של עמק חפר.
ברמת השרון יפגינו מאות הורים מכל בתי הספר הייסודיים וגני החובה. גם בהרצליה, אשדוד, ירושלים ורחובות ייערכו הפגנות של ההורים.
בצהרי היום יגיעו ללשכת שר החינוך עשרות משלוחי סרדינים שקנו הורים ותלמידים מבתי הספר בתל אביב, ואליהם יצורפו מכתבים אישיים שכתבו התלמידים.
בנט הגיב אתמול על מחאת הסרדינים בתוכנית "פגוש את העיתונות": "הדבר הזה בנפשי, ההורים צודקים. נתתי הנחיה לקיים את הלימודים כסדרם; זו שביתה לא עניינית".
ממשרד החינוך נמסר: "בתי הספר יהיו פתוחים, צוותי ההוראה יפעלו כרגיל, והלימודים היום יתקיימו כסדרם" משרד החינוך קרא להורים שלא לנהל את המאבק תוך פגיעה בשגרת הלימודים של התלמידים וביקש מההורים לשלוח את ילדיהם לבתי הספר ולא להיכנע ללחצים. עוד נמסר ממשרד החינוך כי הוא ימשיך לפעול בשיתוף פעולה ובהידברות עם ארגון ההורים הארצי וכי לצורך כך הוקם צוות עבודה משותף.