כ־4% מהיולדות סובלות מסוכרת הריון, שעלולה לגרום סיבוכים קשים לאם ולעובר. כדי לעבור את ההריון בשלום רצוי שנשים יאובחנו בשלב מוקדם ויקבלו טיפול רפואי. אם לא תהיה בקרה על מצבן ואם רמת הסוכר בדמן לא תהיה מאוזנת, יעלו בצורה ניכרת סיכוייהן ללדת בניתוח קיסרי, ללקות ברעלת הריון ולהיהפך לחולות סוכרת גם לאחר הלידה. היילודים עלולים לפתח מיד לאחר הלידה היפוגליקמיה (נפילת סוכר בדם), שעלולה להכניסם לתרדמת, וכן להיהפך לחולי סוכרת בבגרותם.



בקופת חולים מכבי מצאו לראשונה מודל שמנבא אילו נשים עלולות להזדקק לטיפול תרופתי ולליווי צמוד של רופא, ואילו יוכלו להסתפק בסיוע של תזונאית בלבד ובהקפדה על תזונה נכונה בהתאם להנחיותיה.



בשנים 2010־2013 בחנו בקופה את נתוניהן של 1,324 נשים שסבלו מסוכרת הריון. נמצא כי מי שסבלו מעודף משקל כשנכנסו להריון לקו בסוכרת הריון פי שלושה יותר מנשים שלא סבלו מעודף משקל. אותן נשים נזקקו לטיפול תרופתי לאחר גילוי המחלה. המחקר הוצג בכנס dip העולמי למחקרי הריון.



מנהלת מרכז התזונה במכבי שירותי בריאות, שלי משל, אמרה: ״גילינו שרמת הסוכר בדמן של88% מהנשים התאזנה על ידי דיאטה - הקפדה על חלוקת פחמימות נכונה, ארוחות מסודרות ועוד. הצלחנו להסתכל על כמה גורמי סיכון שנובעים מהנתונים של כל אישה ולזהות דפוסים חוזרים. המרכזי שבהם היה ה-BMI (מדד מסת גוף). על פי הממצאים, מי שמדד זה עלה אצלה על 27 בתחילת ההריון, לא הצליחה להגיע לאיזון הסוכר בדם באמצעות דיאטה בלבד.



״17.5% מהנשים הסובלות מעודף משקל נזקקו לתרופות כדי לאזן את רמת הסוכר בדמן, ואילו רק 8.79% מהנשים שה-BMI שלהן היה נמוך מ־27 נזקקו לתרופות. גם העלייה במשקל בזמן ההריון הייתה פקטור משמעותי. מי שעלתה במשקל באופן חד מדי הגדילה את סיכוייה להזדקק לטיפול באינסולין. משום כך, חשוב להקפיד לשמור על המשקל במהלך ההריון.



עוד הוסיפה משל: ״השמנת יתר בהריון היא גורם סיכון המשלש את סיבוכי ההריון על מגוון סוגיהן: סוכרת תוך־רחמית, קרישיות יתר ולחץ דם גבוה. פעם האמינו שאישה בהריון צריכה לאכול בשביל שניים, כיום יודעים באופן חד־משמעי שלא כל אישה צריכה לעלות במשקל בהריון, ואישה הסובלת מעודף משקל (לפני ההריון - ע״ת) עשויה אפילו לרדת במשקלה. כמובן שרצוי לא לרדת במשקל באמצעות דיאטת כאסח, מכיוון שיש לספק את רכיבי התזונה החיוניים לגוף. עם זאת, מי שהגזימה באכילה תוכל לתקן זאת בתקופת ההריון״.



משל ממליצה גם כי נשים במשקל עודף ידחו את הכניסה להריון לאחר שירדו במשקל: ״כמו שנשים לוקחות חומצה פולית לפני ההריון, גם נשים הסובלות מעודף משקל יכולות להכין את גופן לקראתו. חשוב לדעת שהשמנת יתר פוגעת גם בפריון. נשים שההריון שלהן לא נקלט ויורדות רק 5% ממשקלן, מגדילות את סיכויי קליטתו ב־75%".



להקדים תרופה לסוכרת הריון/ פרופ' יריב יוגב



כיום, כשמגלים שאישה סובלת מסוכרת הריון, היא מתחילה בטיפול תזונתי, ואם רואים שהוא אינו משפר את המצב, היא עוברת לטיפול תרופתי. בשיטה זו מאבדים זמן יקר. אם הנשים שצריכות את הטיפול התרופתי היו מתחילות לקםל אותו מיד סשהתברר שהן חולות בסוסרת - הסיכוי שלהן לסיבוכים בהריון היה קטן.



כעת, המחקר של מכבי מציע שיטה שתאפשר לדעת מראש למי דיאטה לא תועיל במידה מספקת ותסייע להגיע לאיזון מיטבי בזמן הקצר ביותר. הדבר מוכיח שחשוב לערב תזונאית בטיפול בסוכרת הריון בשלב מוקדם מאוד. נמצא גם שאחוז עצום מהנשים שהיו אצל תזונאים בפעם הראשונה והגיעו לאיזון ברמת הסוכר בדם, הצליחו לשמור עליו. דבר זה מסייע גם להבין בשלב מוקדם מי תזדקק לטיפול נוסף על תזונה נכונה.



ייתכן שמדובר בבשורה, אבל צריך להיות זהירים. זהו עוד מחקר שתורם לנו מידע לגבי הטיפול בסוכרת הריון, אבל קיים צורך בביסוס נוסף. עם זאת, אפשר כבר לשקול ליישם את הממצאים בשטח. יש מקום לחשיבה מעמיקה ולקביעת קריטריונים נוספים לטיפול תרופתי, זאת על סמך שיקולים קליניים ודמוגרפיים, מיד עם אבחנת הסוכרת, ולא כמה שבועות אחריה.



הכותב הוא יו״ר החברה הישראלית לרפואת האם והעובר