בכניסה לשער המדינה, בנמל התעופה בן גוריון, המתינו בהתרגשות בני משפחה וחברים. רובם היו יוצאי אתיופיה. אחרים הם אזרחים ששמעו את סיפורו של החייל המצטיין שחלם להביא ארצה את אחיו הצעיר. בני משפחת מקונן סגרו אתמול מעגל עם עלייתו לישראל של הבן אלמלך. בנתב׳׳ג המתינו לו האח החייל צ'אלאצ'או, האב אדיס, האחות זהבה ואח נוסף, אינגידאו, שראה אותו לראשונה. הוא חיבק אותו בחוזקה ומסר אותו מיד לאב המשפחה, למפגש עם הרבה דמעות.
 
הסיפור של צ׳אלאצ׳או מקונן הוא הכי ישראלי שיש. מצד אחד, מדינה שמקשה באמצעות ביורוקרטיה על עליית יהודי אתיופיה. מצד שני, ישראלים שלא מוותרים ונלחמים למען העלייה. הם הבטיחו שמי שיגיע לנמל התעופה - יראה צדק מהו.
 
מקונן הוא לוחם משוחרר שזכה בצל"ש על חלקו במבצע צוק איתן. הוא וחברו ארגאווי טספה פתחו במאבק להעלאת בני משפחותיהם לארץ, כפי שהובטח להם על ידי שר הפנים הקודם גלעד ארדן. לאחר ניסיונות רבים ולחצים כבדים, כולל איום בשביתת רעב מצד שני הלוחמים, הוחלט במשרדי הממשלה הרלוונטיים להיענות לבקשותיהם.
 

"אני מתרגש מאוד ומודה לאלוהים", אמר אלמלך לאחר הנחיתה בישראל, "אני שמח על המאבק החשוב הזה. אני הכי שמח לראות את המשפחה שלי מאוחדת. תודה לכולם על כל מה שעשו בשבילי".

ומה יהיה איתו מחר בבוקר? האח מתרגם את התשובה: "עכשיו לגולני".
המאבק להעלאת האח החל לאחר שהתברר כי לא עמד בקריטריונים של משרד הקליטה לקבלת סל קליטה.
 
צ׳אלאצ׳או סוגר את המעגל: "זה היה מסע מרתק. מאבק של ציבור שלם, לא רק שלי, אף על פי שסגרתי מעגל ואיחדתי את המשפחה. בסוף חתמו שר הפניו ושר הקליטה ואישרו את העלייה, ואני רוצה להודות להם. אני מקווה שהם יעזרו לעוד אנשים מהקהילה שלנו. אני מתכוון להמשיך לתרום למאבק הזה, לצד הרבה מאוד אנשים שעזרו לי, גם חברים מהצבא".
 
האב אדיס, שאינו דובר עברית, אמר בסיוע תרגום של בן משפחה: "תמיד ידעתי שרק צ׳אלאצ׳או ישלים את המשימה. הוא ילד מיוחד, ילד טוב". האחות זהבה חיכתה לאלמלך עם פרחים ועם בלונים: "ראיתי אותו לפני חודש. נסעתי לאתיופיה וביקרתי אותו. חיזקתי אותו, אמרתי לו שיש המון אנשים בארץ ;שמתאמצים בשביל שהוא יבוא לכאן. האמנתי שבסוף זה יקרה".

זהבה מספרת כי בביקורה באתיופיה היא נשברה ובכתה כשראתה ילדים קטנים שהבינו כי היא זכתה לעלות לארץ והם לא. "זו התמונה הכי קשה", היא אומרת, "ילדים יהודים שרק מבקשים להגיע לישראל. זה חייב לקרות. חייבים להמשיך את המאבק ולהביא אותם לכאן".

אינגידאו, האח הקטן, מספר על הקשר בשלט רחוק עם אחיו בשנים האחרונות: "תקשרנו דרך הוואטסאפ. אף פעם לא ראיתי אותו פנים מול פנים. את מה שקרה באתיופיה אני מכיר בעיקר מסיפורים. תמיד האמנתי. מי שחי בישראל חייב להיות אופטימי".

עו"ד אייל פלטק, ממובילי המאבק, הגיע לנתב"ג אתמול בבוקר. פלטק הפך לאיש שאליו פונים בני העדה לובשי המדים שבני משפחותיהם מקרבה ראשונה עדיין באתיופיה. בקרוב הוא יגיע לכנסת עם 14 מהם ויקרא למדינה לפתור אחת ולתמיד את הבעיה.
 
בחודש הבא יזכה חברו של מקונן, טספה, לראות את אחותו בארץ, עם בנה הבכור שאותו היא צפויה ללדת בימים הקרובים.