בבתי הכלא ובבתי המעצר בישראל מוחזקים נכון להיום 5719 אסירים ועצורים ביטחוניים, כך מסרו היום (רביעי) נציגי השב"ס לוועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת בדיון שבו אישרה הוועדה תקנות גורפות האוסרות על אסירים ביטחוניים שימוש בטלפון.



על פי הנתונים שהוצגו לוועדה בראשות ח"כ ניסן סלומיאנסקי, כלואים בבתי הכלא 3703 כלואים מתוכם 77 קטינים שפוטים. כמו כן מוחזקים בבתי הכלא 379 עצורים מנהליים. 1432 עצורים עד תום ההליכים, בכללם 97 קטינים. עוד מוחזקים 152 עצורים יומיים ועוד 53 עצורים עד להחלטה אחרת, בהם 15 קטינים.



בדיון נענתה ועדת החוקה חוק ומשפט לפניית השר לביטחון פנים, גלחעד ארדן, לאסור כליל על עצורים ביטחוניים לנהל שיחות טלפון. לוועדה נמסר כי אין לשירות בתי הסוהר אפשרות לערוך בדיקה פרטנית על בסיס מידע מודיעיני או חשש קונקרטי אחר לפגיעה בביטחון המדינה מצד עצורים המבקשים לקיים שיחות טלפון.



לטענת הגורמים המקצועיים, כל קשר טלפוני של עצור יכול לסכן את ביטחון המדינה ואין ביכולתם של גורמי האכפיה לפקח על המסרים שיכולים העצירים להעביר בשיחות הטלפון, בין אם מדובר בראש ארגון טרור ובין אם מדובר ב"חייל פשוט" בארגון, לכן כל הקשר של עצור ביטחוני עם העולם החיצון מתנהל באמצעות ביקורים ולא באמצעות טלפונים.



לוועדה הובהר כי אין כל כוונה להחריג מהסדר זה קטינים שהם עצורים ביטחוניים. בדיון הוסבר כי חוק סדר הדין הפלילי קובע רשימה של זכויות שעצור זכאי להן ובין היתר זכות לתנאי תברואה הולמים, זכות להחזקת חפצים אישיים, זכות להליכה יומית באוויר הפתוח וזכות לקיום קשר טלפוני.



בנוגע לתחולת הזכויות על עצורים החשודים בעבירות ביטחון מטעמים של טובת החקירה, טובת העצור או ביטחון המדינה, התקין ב-1977 השר לביטחון פנים תקנות הקובעות כי על עצור החשוד בעבירות ביטחון יחולו הסדרים שונים במספר נושאים. בין היתר נקבע כי התקנות בעניין הזכות להליכה יומית במקום המעצר, הזכות לשימוש בטלפון וההסדר לעניין עבודת עצורים לא יחולו על החשוד בעבירות ביטחון.



אולם התקנות הגדירו את הביטוי "עצור החשוד בעבירת ביטחון" בצורה מצומצמת: עצור שטרם הוגש נגדו כתב אישום, וכך יצא באופן אבסורדי שעל עצור בעבירות ביטחון לאחר הגשת כתב אישום, לא חלה ההחרגה בעניין איסור השימוש בטלפון ולכאורה לאחר שהוגש נגדו כתב אישום, עמדו לרשותו כל הזכויות שניתנות לעצור בעבירה אחרת. אומנם בפועל הדבר לא נעשה, אבל היום ביקש השר לביטחון פנים מוועדת החוקה לתקן את התקנות כך שיהיה כתוב במפורש שאסיר ביטחוני לא יהיה זכאי לשימוש בטלפון לא לפני הגשת כתב אישום וגם לא לאחריו.