מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת החוק שהגיש ח"כ אלי כהן (כולנו) בשיתוף עם ח"כ רועי פולקמן (כולנו) אותו קידם ח"כ אראל מרגלית (המחנה הציוני).



הצעת החוק של כהן ופולקמן הוגשה ימים ספורים לאחר השבעתם בכנסת מתוך ראייה שכיום חוק הביטוח הלאומי אינו מזכה, בשום תנאי, עובדים עצמאיים אשר נפלטו ממעגל העבודה בקבלת דמי אבטלה. אפלייתם לרעה של העצמאיים ושלילת זכאותם לדמי אבטלה אינה מתיישבת עם תכליתו של חוק הביטוח הלאומי והעקרונות העומדים בבסיס תורת הביטחון הסוציאלי.



החוק מעניק גם לעובדים עצמאיים שנפלטו ממעגל העבודה את הזכאות לקבל דמי אבטלה מביטוח לאומי מספר פעמים במהלך חייהם. הצעת החוק זכתה לתמיכה מהממשלה וממשרד האוצר.



ח"כ כהן: "פתיחת עסק קטן כרוכה לרוב בסיכון כספי ההשקעה הראשונים וכן בחוסר ודאות לגבי הצלחת העסק. יש אינטרס גדול למדינה לפתח ולסייע לעסקים האלה שיביאו צמחיה כלכלית בכלל ולפריפריה בפרט. הצעת חוק זו תוביל ליצירת מקומות עבודה ותגרום לרשת ביטחון וצעד נוסף לעבר מי שרוצה לפתוח עסק. כולם יצאו נשכרים".



מרכז האופוזיציה בוועדת הכספים ומכהן כראש השדולה, למען עסקים קטנים ובינוניים, ח"כ מרגלית, בירך את הממשלה על תמיכתה ואמר: "צלחנו היום משוכה נוספת בדרך לתיקון עוול שנעשה במשך שנים במגזר העסקי. יש היום כ-240 אלף עובדים עצמאיים, המהווים כ-13% מהמועסקים במגזר העסקי. לא ייתכן כי עובדים אלו, אשר לוקחים על עצמם סיכון עצום, לא יזכו לרשת ביטחון מינימלית והכרחית. פחד העצמאיים לקפוץ למים משאיר את המשק הישראלי מיובש".



החוק עבר בקריאה טרומית ובתמיכת הממשלה וכעת יעבור שלב לוועדת הכספים אשר תכין אותו לקראת הגשתו בקריאה ראשונה.




ח"כ אראל מרגלית. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90