תת-ניצב אפרים ברכה ז"ל, ראש היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בלה"ב 43, שם קץ הלילה לחייו.



ברכה נמצא הבוקר (ראשון) כשהוא ירוי ברכבו ברחוב עמק האלה במודיעין ולאחר ניסיונות החייאה שלא צלחו נאלצו לקבוע את מותו



בהודעה מהמשטרה נכתב כי "משטרת ישראל מודיעה בצער רב על מותו של תת ניצב אפרים ברכה ז״ל. הוא ביצע שורת תפקידים במשטרה מאז שנת 83. בתפקידו האחרון שירת כראש יאח״ה. משטרת ישראל מרכינה ראשה ומשתתפת בצער המשפחה".


שמו של ברכה עלה לאחרונה לכותרות בעיקר במסגרת פרשת רונאל פישר, שם נטען על קשרים כביכול שניהל עם עו"ד פישר. בשבוע שעבר התפרסמה בדיקת פוליגרף שעבר לכאורה עד התביעה בפרשה, הקצין ערן מלכה, בו התייחס לקשרים של תנ"צ ברכה עם פישר. בבדיקה נמצא הקצין לשעבר מלכה דובר אמת וזאת בשאלות שתנ"צ ברכה הכחיש את מעורבותו לגביהן כביכול.

תנ"צ ברכה ז"ל (55), נשוי ואב לארבעה, גדל בשכונת רמת עמידר שברמת גן ובשנת 1983 התגייס למשטרה. כבר בשנת 1987 הוא הצטרף ליחידה המרכזית (ימ"ר) של מחוז תל אביב במשטרה.

במסגרת תפקידו בימ"ר תל אביב הוא עמד בראש צוות החקירה של רצח יצחק רבין ז"ל, כמו כן עמד בראש צוות החקירה שעקב אחר המאבק בין כנופיית רמת עמידר, בראשותם של האחים רוני ויוסי הררי לכנופיית פרדס כץ בראשותו של יצחק (חישי) חדיף. במסגרת זו פיקד גם על חקירת רצח יחזקאל אסלן.

כישוריו המקצועיים הובילו אותו אל היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) תחילה כסגן ראש היחידה. ברכה, כיהן כמפקד זרוע חקירות ביחידה לחקירות בינלאומיות (יאחב"ל) וראש חטיבת חקירות באגף חקירות ומודיעין (אח"מ) .

ברכה ופרשת הרב פינטו

ברזומה שלו הפרשות הקשורות בשרים גונן שגב ואברהם הירשזון וכן הרב מרדכי אלון. אך את החשיפה הגדולה שלו ברכה קיבל דוקא במסגרת פרשת הרב יאשיהו פינטו בשנת 2012, שעה שסיפר למפקדיו כי הרב המקובל הציע לו שוחד בתמורה למידע על חקירה שהתנהלה נגדו. ברכה, שהיה מבאי ביתו של הרב פינטו, צוייד יחד עם רעייתו במכשיר הקלטה ותיעדו העברה של 100 אלף דולר שנמסרו להם מרעייתו של הרב פינטו.

בסביבתו של הרב פינטו טענו כי מדובר בסיוע חירום אישי לתנ"צ ברכה ולא כשוחד, אולם ב- 14 באפריל, אחרי אין ספור פרסומים ודיונים, הורשע הרב פינטו בעבירה של מתן שוחד לקצין הבכיר. הפרקליטות והמשטרה הוציאו במקביל הודעה לפיה במעשיו של תנ"צ ברכה לא נמצא חשד לעבירות פליליות כפי שטען הרב פינטו.