"אפס קשישים עניים" היתה אחת מסיסמאות מסע הבחירות של המחנה הציוני ואחד הסעיפים המרכזיים במצע שהציגה לבוחר לכנסת ה-20.



המצע, כידוע, לא סייע להם לנצח את הליכוד בבחירות אבל כעת הסיעה כולה כאיש אחד בוחרת לאתגר את הממשלה והניחה על שולחן הכנסת הצעת חוק שיזם ח"כ נחמן שי וחברי הסיעה חתמו עליה, של תיקון לחוק הביטוח הלאומי – הצמדת קצבת הזקנה לקו העוני. ח"כ שי הציג את הצעת החוק בכינוס ראשון בכנסת הנוכחית של שדולת הכנסת למען הגמלאים שהוא וח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) ממשיכים לעמוד בראשה.



בדברי ההסבר להצעות החוק כותב ח"כ שי: "בשנים האחרונות אנו עדיים לעלייה בתוחלת החיים, בצידה חל גידול ניכר במספר הקשישים העניים בישראל. מערכת הרווחה והביטחון הסוציאלי סובלת מתת-תקצוב חמור ואינה מסוגלת לתת מענה למצוקותיהם. כיום קצבת הזקנה נמוכה מההכנסה המוגדרת כקו העוני, דבר המשאיר כרבע מהקשישים בישראל מתחת לקו העוני" ומוסיף: "היות וגובה הקצבה כיום קרוב להכנסה שהינה מתחת לקו העוני, עלות החוק נמוכה ובידה להקל בצורה משמעותית את מצוקתם של אותם קשישים נזקקים".



ח"כ שי מדגיש כי בעת הצורך ייבחן חוק קצבת הבטחת הכנסה כך שזו לא תופחת לקשישים הזכאים לה בעקבות העלאת קצבאות הזקנה. יוזכר כי במסגרת הצעת תקציב 2015 שלא עברה בכנסת הקודמת לפני פיזורה, הציג יו"ר יש עתיד ושר האוצר לשעבר טרם פיטוריו על ידי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, יוזמה דומה ומתוקצבת להעלאת קצבת הבטחת הכנסה כדי להעלות את כל הקשישים מעל קו העוני. על הצעת החוק של ח"כ שי חתמו מלבד 23 חברי כנסת של המחנה הציוני, גם שלושה ח"כים מיש עתיד, שניים מהרשימה המשותפת ושניים ממרצ. אבל לא פחות חשוב – גם חברים בקואליציה בהם שניים מיהדות התורה, אחד מש"ס ואפילו אחד מהליכוד – ח"כ אורן חזן.



"לאן ניקח את הבושה? הקשישים והקשישות מלמדים אותנו על רפיונה של הממשלה ועל כישלונה הנחרץ להושיט יד לשכבות החלשות. האירוניה הגדולה בה נמצאים הקשישים קורעת את הלב" אמר ח"כ שי בכינוס השדולה והוסיף: "מצד אחד, תוחלת החיים שלהם עולה אך מצד שני, המדינה לא ערוכה ועבור רבים אריכות הימים הזו מבשרת שנים ולפעמים עשרות שנים של חיים בעוני מחפיר".



סיכוייה של הצעת החוק מהאופוזיציה לקבל את תמיכת הממשלה והקואליציה קלושים, אבל נקודת אור המבשרת שיתוף פעולה בנושא החשוב הייתה כשהשרה לשוויון אזרחי, גילה גמליאל (הליכוד), הגיעה לכינוס השדולה ואף שלא התחייבה לקדם את הצעת החוק של ח"כ שי והמחנה הציוני, הכריזה על תכנית ממשלתית המתגבשת בימים אלה למאבק בעוני בקרב קשישים. השרה גמליאל הודתה: "אין לאף אחד ספק שגובה קצבת הזקנה כיום אינו מאפשר חיי רווחה למאות אלפי אזרחים ותיקים. בקרוב נציג תוכנית אסטרטגית למיגור העוני בקרב האזרחים הוותיקים. מדינת ישראל לא יכולה לאפשר מצב בו אזרחיה הוותיקים חיים מתחת לקו העוני ומגיעים לפת לחם".



סוגיה כאובה נוספת ורחבה אף יותר, של המחסור הנואש בביטוחים סיעודיים מספקים לאוכלוסייה המבוגרת ובדגש על זו חסרת האמצעים, עלה בדיון כשיו"ר הסתדרות הגמלאים, שמואל מזרחי, קרא לכנסת לחוקק בהקדם את "חוק סיעוד ממלכתי" שמציע סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, והזכיר כי לפי סקר שהזמינה הסתדרות הגמלאים - 79% תומכים בהעלאת מס הבריאות בכחצי אחוז לכלל האוכלוסייה כדי לממן את "חוק הסיעוד", כפי שמציע ליצמן עצמו. מהסקר עלה עוד כי 71% העידו שאדם סיעודי במשפחה, גורם לנטל נפשי נוסף על הנטל הכלכלי.



במהלך הדיון הוצגו הממצאים האחרונים של מכון טאוב בנוגע לאוכלוסיית הקשישים בישראל, לפיו 22% מהקשישים בישראל חיים מתחת לקו העוני ומצביע על כך שישנם יותר ויותר קשישים הדוחים את פרישתם מהעבודה מחשש שקצבת הזקנה והפנסיה לבדם לא יאפשרו להם להתקיים בכבוד. בדיון השתתפו קשישים שהכנסתם מוגדרת מתחת לקו העוני בהם תמרה מילבסקי, בת 85, שעבדה עד אחרי גיל שמונים כסייעת מחליפה בגני ילדים. כיום היא חיה מקצבת זקנה והשלמת הכנסה. משלמת שכירות גבוהה ובקושי מתקיימת. תמרה נזקקת לטיפול שיניים אך לא יכולה להרשות זאת לעצמה מלבד טיפול שמומן על ידי תורם. גם יעקב זכאי, בן 82 מחולון. הוא קשיש בודד שחי מקצבה בלבד בדירת 'עמידר'. שרוי בחובות לחברת המים, וכרטיס האשראי שלו נחסם. יש לו בעיות גב קשות והוא נזקק לקלנוענית בהוראת רופאיו אך אין מי שיממן לו אותה. הוא סובל מבדידות קשה ורק לאחרונה זכה למימון טיפול שיניים שהיה צריך לאחר שנים שלא הצליח לממן זאת בעצמו.