אלפים, בהם קציני משטרה בכירים, מפכ"לים לשעבר, שוטרים, פקודים, קהיליית עורכי הדין, שופטים, בני משפחה ומאות אזרחים וחברים, פקדו היום (שני) את בית העלמין במודיעין, במטרה לחלוק כבוד אחרון לתנ"צ אפרים ברכה, ראש היאח"ה, ששם אמש קץ לחייו, בתוך ניידת המשטרה, סמוך לביתו, מירייה מאקדחו האישי, היישר לליבו. 

"זה הלב שפעם שעות נוספות בשנתיים האחרונות", אמר קצין משטרה בכיר, שהכיר את ברכה. "כמעט לא עבר יום ששמו לא התנוסס בכותרות, לא מעט בניסיון להכפיש אותו, לשרבב אותו לעבירות וכל זאת, חרף העובדה, שפעם אחר פעם, הוא צלח את המערכה, הוכיח את חפותו וניקיון כפיו והמשיך.
אולם, מסתבר שבדרך הוא העמיס על עצמו וכנראה שלא יכל יותר לשאת את הבושה. החרב שהופנתה לעברו. אני אישית לא יודע מה הוביל למעשה הטראגי הזה. הוא לקח איתו סוד גדול והותיר אחריו חלל עצום", אומר אותו קצין. 

כבר משעות הצהריים התמקמקו מאות שוטרים באיזור בית העלמין, בציר הראשי ביציאה ומהכניסה למודיעין מאיזור הפארק הטכנולוגי. השוטרים ביצעו חסימה של הציר המוביל והכניסה התאפשרה לבני משפחה, לבכירים שבקצינים ול-22 אוטובוסים שעשו דרכם הלוך וחזור, בכדי לאסוף את המבקרים שהמתינו סמוך לביתו. בשעה 16:00 בדיוק נכנס הרכב המשטרתי, כשעליו שוטרים וכן ארונו של החוקר מספר 1, אשר הובא לקבורה בטקס משטרתי ממלכתי.

"בעוד מספר שבועות היית צריך לעמוד מתחת לחופת בנך"

השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, ממלא מקום מפכ"ל המשטרה, בנצי סאו, ראש אח"מ, ניצב מני יצחקי, ראש להב ניצב רוני ליטמן, רבה הראשי של מודיעין, הרב אליהו אלחרר, ראש העיר מודיעין ובני המשפחה עמדו מול ארונו והתקשו להאמין. הרב אלחרר קרא בדמעות בקריאת שבר אחת שניפצה את השקט בלווייה הטעונה כל כך. 
"בעוד מספר שבועות היינו אמורים, אתה ואני, לעמוד תחת החופה של בנך, התכוננת לכך מאוד, והנה - אני רוצה לאחל לבני משפחתך, כפי שנאמר, שנפש צדיק ונשמתו מבקרת ביום שמחת יקיריו. אני מאחל להם, שביום הזה, גם  אתה, גם נשמתך תגיע מעולם של מעלה, להיות נוכח בחופתו של בנך. היית איש צנוע. בצבא קראו לך תנ"צ ברכה, במודיעין קראו לך אפרים או אפי. מצאת את מקום התפילה שלך במשכנות כהנים, דאגת לסייע, לעזור, והכל בענווה. אתה תחסר לנו אדם יקר", אמר הרב, שפרץ בבכי.
ניצב רוני ריטמן, ראש הלהב, פתח את דברי ההספד: "בתחילת דרכנו במשטרה אמרתי 'כבר אז בלטת ביכולותיך ובכישוריך המיוחדים, במקצועיות והן באנושיות'. במהלך השנים דרכינו הצטלבו דרכינו שוב ושוב, עלית בסולם הדרגות אך נותרת כמו שתמיד היית, צנוע, שקט, אנושי, חבר ולצד אלה מקצוען אמיתי. אולי המקצוען הגדול מכולם. איש חקירות מהמעלה הראשונה, ללא ספק מהטובים ביותר במשטרת ישראל, אולי הטוב ביותר". 

"מילאת שורת תפקידים במשטרת ישראל, בכולם הצטיינת והתבלטת. בתפקידך הנוכחי כראש יאח"ה עד ממש ליום מותך, ניהלת את החקירות המורכבות והרגישות ביותר המנוהלות במשטרת ישראל. כדרכך עשית זאת על הצד הטוב ביותר, בנחישות וללא לאות ומורא. האמנת בצדקת דרכך וצעדת בה לבטח. אחריך צעדו כל פקודיך. יותר מכל אפיינו אותך הכבוד והאהבה שכולם רכשו לך שגבלו כמעט בהערצה. כל מי שעבד איתך, לצדך ומתחתיך מבין את כוונתי. גם ממפקדיך זכית להערכה עד אין קץ, היית סמכות מקצועית עליונה ובלתי מעורערת בכל סוגיה הקשורה לחקירות, לחוק ולמשפט, כל זאת בשקט ובצניעות שאפיינו אותך, עם הקריצה הקטנה שלך ועם החיוך המבויש.

ניצב ברכה ז"ל. אלפים הגיעו להיפרד

"חיית חיי ישרים וכך גם מתת"
 
"אפי, הלכנו יד ביד כבר כשלושים שנה, היית עבורי, עבור נוימן, דובי, ולדמן ועוד רבים וטובים, חבר של ממש, חבר לדרך, אח. בכל התקופה האחרונה היית חזק ואיתן, עמדת בפרץ הפרסומים, המשכת לפקד על החקירה בראש מורם ולנהל אין סוף חקירות, תוך שליטה בכל הפרטים הקטנים. היית חזק עד שנשברת. כי אין לו לאדם נכס חשוב יותר משמו הטוב ובני בליעל ניסו להכתים את שמך, אך לא תצלח דרכם". 
"אפי חיית חיי ישרים וכך מתת מות ישרים. שוטרי וקציני לה"ב 443 זכיתם, זכינו לשרת לצדו של תת ניצב אפרים ברכה, הטוב שבחוקרי ומפקדי אגף החקירות והמודיעין של משטרת ישראל. חובה עלינו לשאת בגאון את מורשתו ולפעול ללא לאות, ללא מורא וללא משוא פנים, בנחישות, במקצועיות, ברגישות ובנאמנות לשליחותנו הציבורית ומעל הכל ביושרה ובאהבה. איילה, מורן, ראובן, עדי ואורי חיים, ליבנו איתכם, אוהבים אתכם, אין מילים שינחמו ברגעים קשים אלה. היה שלום אפי, חבר יקר, אני מצדיע לך, נוח על משכבך בשלום".
ניצב מני יצחקי, ספד גם הוא בדמעות ואמר: "אפי היקר שלנו, אתמול התעוררנו לבוקר קשה, הבשורות היו קשות מנשוא. אפי אתה לוחם, לוחם בפשיעה בקו הראשון. נלחמת בדרכך המיוחדת, ביושרה, בצניעות ובמקצועיות מול הפשיעה החמורה. בשליחותך למגר את הפשיעה נגעת בעצבים הרגישים של עבריינים רבים, והם שיגרו חיצים חזרה.

"אפי המיוחד, במחשבות עליך תמיד נזכור את הזיכרון הפנומנלי שלך, את הסגנון ונועם ההליכות שמשתלב עם העוצמה הפיקודית שלך. אפי, לשיקול דעתך ולמחשבותיך המאוזנות היה משקל סגולי רב בהחלטות הקשות והמורכבות שקיבלנו. משפחת ברכה היקרה, ליבנו איתכם, אנחנו כואבים את כאבכם ולא רק אנחנו. מאתמול אנחנו נחשפים להמוני אדם, שוטרים ואזרחים שמגלים אהבה וצער על לכתו של אפי היקר. אפי נכנסת לליבם של רבים בזכות מידותיך וערכיך, אדם מיוחד, קצין מיוחד, תחסר לנו, יהי זכרך ברוך".
שירי בלומברג, אחייניתו של ברכה, אמרה: "דוד יקר, זה שהניף אותי בידיים, שבמקביל הניף משקולת ברזל בחצר ביתו. היית אדם גדול, איש צנוע וענו. רק מעטים ידעו את הנפש הרגישה והשבירה שלך כל כך". 
טקס הלווייה עבר ללא דופי, כאשר שוטרי וקציני מרחב שפלה היו אחראים על מהלך האירגון ומעליהם ראש אגף המבצעים במחוז מרכז, נצ"מ, אלון אריה, שפיקד על האירוע מבחינת מפקד המחוז, ניצב מוטי כהן. 
האלמונים התגודדו ברחבה של החלקה הצבאית ותפסו כל פינה וכל סנטימטר שבה: "שירתנו יחד כשהוא היה הבוס שלי", אומר העורך דין הפלילי אבי אבי וכניש, לשעבר קצין בימ"ר.

"הלב שלך היה חצוי בין הרב ששינה את חייך ליושר שלך"

"שוטר, קצין, חוקר גדול ומעל הכל בנאדם משכמו ומעלה. הוא אבידה גדולה, לנו ולמשטרה". קצינה בכירה במשטרה עדיין ממאנת לעכל: "אפי הוא אחת הדמויות המרכזיות והבולטות שהיו במשטרה בשנים האחרונות. מבריק בחוכמה שלו, בזיכרון הפנומנלי שלו וביכולת שלו להתמודד עם כל חקירה וחקירה, מוכיח שליטה בפרטים הקטנים. משהו לא רגיל. לא מקובל, לא מובן. סבוך לדעתי בתוך האירוע המצער הזה". 
חברים של בנו, ששירתו איתו באגוז, העלו ספק גדול: "הוא לא התאבד. אין סיכוי שדבר כזה קרה. הוא אהב את המשפחה שלו, את העבודה שלו, ברכה נרצח ולא שום דבר אחר. ימים יגידו. אנחנו בטוחים בכך". 
ניצב בדימוס, יואב סיגלוביץ', ראש אח"מ לשעבר, היה זה שקיבל מתנ"צ ברכה את ההודעה הראשונה על פרשת ניסיון השוחד בה מעורב הרב יאשיהו פינטו. מול ארונו אמר סיגלוביץ' בדמעות: "אני זוכר את הרגע שבו סיפרת לי על האירוע. שאתה חצוי בין היושר שלך לבין הרב ששינה את חייך. הלכת עם זה עד הסוף, כמי שמאמין בצדקת הדרך", אמר סיגלוביץ'.
עוד הוא סיפר כי בשבוע האחרון, חש כי ליבו הולך לבגוד בו. הוא אסף את בני משפחתו, ערך להם טקס פרידה, הינחה אותם להמשך הדרך כיצד לנהוג ושמע מהם שירי פרידה שכתבו לו: "זה היה כבד עליו", אומרים חבריו.