ארגון ה-OECD פירסם היום (שלישי) את נתוני הבריאות של המדינות החברות בארגון לשנת 2013, ומזכיר לנו שוב כמה כסף אנחנו מוציאים על בריאות בישראל. מבין 34 מדינות ישראל הגיעה למקום הראשון בקצב הגידול בסכומים שהאזרחים משלמים על שירותי רפואה בשלוש השנים האחרונות. בעוד בארץ שיעור ההוצאה הפרטית לבריאות עומד על 39 אחוז לעומת ממוצע ה-OECD שעומד על 27 אחוז בלבד.



למרות זאת, גם שירותי הרפואה שאנחנו מקבלים במערכת הציבורית זוכים לנתונים נמוכים. שיעור המיטות לאשפוז כללי בישראל נמצאת במקום השלישי מהסוף ועומד על כ-1.9 מיטות לאלף נפש לעומת ממוצע של 3.3 במדינות החברות ב-OECD. ההשלכות של כך הן שהייה ממוצעת נמוכה יחסית באשפוז כללי, שעומדת בישראל על 4.3 ימים, בעוד שהממוצע הוא 6.6, ושיעור תפוסת מיטות האשפוז הוא הגבוה ביותר בארגון - 94.1 אחוז בישראל, לעומת 76.1 אחוז בממוצע בקרב המדינות החברות בארגון.



שיעור מכשירי ה-MRI בישראל נחשב גם הוא לדל מאוד - 3.1 למיליון תושבים בעוד הממוצע עומד על 13.1. בבדיקות MRI לאלף נפש ישראל עמדה על 31 לעומת ממוצע של 55 במדינות הארגון. לעומת זאת, אחוז ביצוע בדיקות ממוגרפיה לנשים בגילאי 69-50 בישראל עומד על 70.5 אחוז וגבוה בצורה משמעותית מהממוצע ב-OECD שעומד על 58.9 אחוז.



עוד אפשר להתנחם בתוחלת החיים הגבוהה אליה מגיעים הישראלים: תוחלת החיים הממוצעת של גבר ישראלי גבוהה בכשנתיים וחצי בהשוואה לממוצע בקרב גברים במדינות ה-OECD – והיא השלישית בגובהה בכל מדינות הארגון. בקרב נשים הפער נמוך יותר ועומד על כשנה, והתוחלת מגיעה למקום ה-11 בקרב מדינות הארגון. גם בשיעור הפריון בישראל רשמנו הישג - 3 ילדים לאישה לעומת ממוצע של 1.7 במדינות החברות, בכך מגיעה ישראל למקום הראשון בתחום.



בתגובה לדוח אמר סגן שר הבריאות, ח"כ יעקב ליצמן, כי הנתונים מצביעים על הצורך להמשיך ולהשקיע בקידום מערכת הבריאות, לתחומיה השונים: "הגדרנו יעדים ברורים להם נידרש לפעול בכל דרך כדי להוביל שינוי אמיתי למען ציבור החולים, בפתרון בעיות עומסי ההמתנה בחדרי המיון, המשך תוספת מכשירי MRI בכל בית חולים בישראל, קידום רפורמת הסיעוד והקמת מרכזי רפואה בפריפריה, ועוד צעדים בעלי משמעות לקידום הרפואה הציבורית בישראל".