46% ממצביעי הימין בבחירות האחרונות תומכים בשימוש באמצעים לא חוקיים אם יתרחש פינוי חד-צדדי נוסף. כך עולה מסקר מיוחד שערך מכון גוטמן לדעת קהל ומדיניות עבור המכון הישראלי לדמוקרטיה, במלאת עשור להתנתקות מרצועת עזה.
 
מתוך מצביעי גוש הימין שהביעו תמיכה בשימוש באמצעים לא חוקיים, 17% תמכו בשימוש בכל האמצעים, כולל אמצעים אלימים. בהתפלגות מפלגתית נמצא כי 66% ממצביעי ש"ס, 58% ממצביעי הבית היהודי, 52% ממצביעי יהדות התורה ו-43% ממצביעי הליכוד הביעו תמיכה בשימוש באמצעים לא חוקיים.
 
עוד נמצא כי בקרב קבוצת הגיל הצעירה (18-24), קיימת תפיסה שמערכות השלטון כשלו בביצוע תוכנית ההתנתקות. 83% מקרב הנסקרים בקבוצת גיל זו סברו שתפקוד מערכות השלטון במהלך ההתנתקות היה ״בכלל לא טוב״ או ״לא כל כך טוב״. בקרב קבוצת הגילים 25-34, 74% סברו כך. לעומת זאת, בקרב קבוצות הגיל המבוגרות יותר עמד אחוז הסבורים כי מערכות השלטון נכשלו בתפקודן על 51%-60%.
 

הסקר מצביע גם על כך שרוב הישראלים סבורים שתפקוד מערכות השלטון בשיקום המפונים נכשל. 48.7% טענו כי הטיפול בשיקום היה "בכלל לא טוב" ו-32% הגדירו את השיקום כ״לא כל כך טוב״. זאת, לעומת 11% בלבד שסברו כי הטיפול היה די טוב או טוב מאוד.
 
לפי הסקר, רוב הנשאלים סבורים שהיחס של החברה הישראלית למפונים היה אוהד. כך: 15% טענו שהיחס היה ״אוהד מאוד״, 32% הגדירו את היחס כ״די אוהד״, 28% מצאו את היחס כ״לא כל כך אוהד״ ורק 12% סברו כי היחס למפונים היה ״לא אוהד בכלל״. עם זאת, בקרב הציבור הדתי, 54% סבורים כי היחס היה ״לא כל כך אוהד״ או ״לא אוהד בכלל״, בעוד שבמגזר החילוני סברו כך 35% בלבד.
 
במגזין "מעריב-השבוע" מתפרסמת היום כתבה נרחבת על מחקר בנושא השפעת ההתנתקות על הציונות הדתית.