משרד התחבורה מקדם תכנית מהפכנית לסלילת רשת אוטוסטרדות לאופניים באורך כולל של כ-150 ק"מ, כך הודיע שר התחבורה ישראל כץ.



תכנון הרשת המטרופולינית יחל כבר בחודשים הקרובים ועל פי התכנית, במהלך 2016 יסתיימו בניית האוטוסטרדות הראשונות. במשרד ציינו כי האוטוסטרדות יתוכננו בדומה לאלה הקיימות בערים קופנהגן, אמסטרדם ולונדון.



על פי התכנית רוחב המסלול יהיה לפחות שלושה מטרים ויוקמו גם גשרים מעל צמתים שישאפשרו חציה מהירה ובטוחה של כבישים. לאורן האוטוסטרדות יוצבו עמדות מנוחה, ברזיות, מפות דרכים ושילוט.



בשלב הראשון האוטוסטרדות יוקמו בערים תל אביב, רמת גן, ראשון לציון, חולון, בת ים, פתח תקווה, בני ברק, גבעת שמואל, גבעתיים, אזור, רמת השרון, רעננה, כפר סבא, הרצליה, רמלה ואר יהודה.



משרד התחבורה יעודד במקביל את הרשויות לקדם תכניות לעידוד ומתן קדימות לאופניים והכוונה היא שבאוטוסטרדות יוצבו בעתיד עמדות להשכרת אופניים חשמליים.



"רשת האוטוסטרדות תשרת אלפי רוכבי אופניים ביום, תצמצם את הגודש בדרכים ואת זיהום האוויר ותשפר את בטיחות הולכי הרגל והרוכבים", ציין השר כץ.



על פי נתוני משרד התחבורה, בשנתיים האחרונות חל גידול של מאות אחוזים בשימוש באופניים חשמליים. ב-2013 יובאו לישראל 33 אלף זוגות וב-2014 היבוא זינק ל-73 אלף.



עוד עולה מהנתונים כי מחצית מהנסיעות בגוש דן הן למטרות עבודה. על פי נתוני השוואה, נסיעה מגבעת שמואל לצומת מעריב נמשכת 50 דקות ברכב פרטי לעומת 25 דקות באופניים חשמליות, נסיעה מהרצליה לבורסה ברמת גן 55 דקות ברכב ובאופניים חשמליים 40 דקות ואילו הנסיעה מבת ים לאזור התעשייה בחולון תימשך 25 דקות לעומת 40 כיום.



עם זאת עדיין לא ברור אם האוטוסטרדות ייבנו על חשבון נתיבי נסיעה או רוחב מדרכה.



תכנון האוטוסטרדות מואץ על רקע תחילת עבודות חפירת הרכבת הקלה ב-2 באוגוסט, שעל פי ההערכת יגרמו לעומסי תנועה כבדים ביותר בתל אביב ובגוש דן.