כללי זכאות חדשים לקצבת ילד נכה עבור הוריהם של ילדים חולי סוכרת נעורים ייכנסו לתוקפם החל מהיום (שני). כך נקבע בתום משא ומתן שצלח בין המוסד לביטוח לאומי לבין האגודה לזכויות החולה והאגודה לסוכרת נעורים.



עד היום, שיעור הזכאות לקצבת גמלת ילד נכה לחולי סוכרת נעורים בשל עומס טיפולי על ההורים עמד על 100% לילדים עד גיל 3 ו־50% לילדים עד גיל עשר. נוסף לכך, התבקשו הילדים להופיע בפני ועדה רפואית של המוסד לביטוח לאומי, כשילדים מעל גיל עשר נדרשו להגיע מדי שנה לוועדה. החל ממחר יהיו סוכרתיים מגיל לידה ועד גיל שש זכאים לקצבת נכות של 100%, וסוכרתיים בני 6־12 יהיו זכאים לקצבת נכות של 50%, פרט למקרים חריגים של ילדים הסובלים מבעיות רפואיות מורכבות, שזכאותם תיקבע לפי מצבם. עוד סוכם בין הצדדים כי הילדים בגילים אלה לא יידרשו עוד לעבור הערכה בוועדה רפואית.



באגודה לסוכרת נעורים מגדירים את ההישג כחסר תקדים בכל הנוגע לשיח בין ארגוני חולים לביטוח הלאומי. בישראל חיים אלפי ילדים המתמודדים עם סוכרת נעורים וזקוקים להשגחה ולליווי צמוד מצד הוריהם בכל הנוגע לניהול משטר הטיפולים התובעני.



שמוליק בן יעקב, יו״ר האגודה לזכויות החולה, בירך על תוצאות המשא ומתן בו היתה אגודתו מעורבת, ואמר: ״היוזמה היא צעד נוסף של המוסד לביטוח לאומי בשיתוף ארגוני החולים בתהליך קביעת קצבאות הנכות, בהבנת צורכי החולה ובפישוט מימוש זכויותיהם, תוך הסרת חסמים ביורוקרטיים. ליוזמה זו חשיבות גדולה, בייחוד במצב שבו חולים אינם מודעים לזכויותיהם ונאלצים לא פעם להוציא מכיסם כספים ולהסתייע בשירותים פרטיים שונים למימוש זכויותיהם״.