כשמונים ניצולי שואה זכו היום (שני) ליום מרגש מאד בחייהם. המאחד ביניהם הוא שבזמן מאורעות מלחמת העולם השנייה וזוועות גרמניה הנאצית, הם היו בני מצווה, אבל מעולם לא זכו בשל השואה לציין את בר המצווה שלהם.



הכנסת, בשיתוף עמותת "יד עזר לחבר" ערכה לכבודם חגיגת בר מצווה מאוחרת במעמד יו"ר הכנסת, ח"כ יולי אדלשטיין, שהעניק להם תעודות "בני ובנות מצווה", כגון אלה שניתנות על ידי הכנסת לנערים ונערות בני מצווה המגיעים לסיור בה. יו"ר הכנסת אמר באירוע: "אין ראויים מכם להגיע לכנסת ולזכות לברכות והערכה. נעוריכם נגזלו מכם ובכל זאת בחרתם בחיים, הגעתם לארץ והקמתם דורות חדשים. אני מאחל לכם מזל טוב ונחת מהדורות שהקמתם".




ניצולי השואה בטקס בר המצווה בכנסת. צילום: דוברות הכנסת


מוקדם יותר לאירוע המרגש שנערך בטרקלין הכנסת, 30 מאותם ניצולי שואה שלא זכו לקיים בנערותם את טקסי בר ובת המצווה, הצטרפו אל יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, לטקס מרגש במיוחד ברחבת הכותל המערבי בירושלים במהלכו עלו לתורה. את הטקס ערכו במקום הרב הראשי לישראל, דוד לאו, רב הכותל, שמואל רבינוביץ וכן ח"כ לפיד המשמש יו"ר שדולת ניצולי השואה בכנסת, כשגם את האירוע הזה יזמה עמותת "יד עזר לחבר" המשכנת קרוב למאה ניצולי שואה בבית מיוחד שהקימה בחיפה, שם היא דואגת לכל מחסורם ובכלל זה תזונה מלאה, סיוע בטיפול רפואי במרפאה שהוקמה במתחם, ליווי של עובדת סוציאלית, מועדון פנאי המופעל על ידי מתנדבים ועוד.



הטקס בכותל החל בשירה וריקודים בכניסה לרחבת הכותל כשניצולי השואה הניפו את דגלי ישראל באוויר ושרו עם הנוכחים במקום. מיד לאחר מכן נכנסו חתנים וחתנות בר ובת המצווה לרחבת הכותל שם נערך הטקס. חתני בר המצווה הניחו תפילין וקראו בתורה כשסוכריות נזרקות לעברם. ח"כ לפיד סיפר לבני המצווה הנרגשים על בר המצווה של אביו המנוח, טומי לפיד, אותה לא זכה לחגוג מכיוון שהיה בגטו בודפשט באותו הזמן: "אמא שלו, סבתי, קראה לו אליה ואמרה לו: 'היום יש לך בר מצווה. אבא שלך לא יבוא לבר מצווה ואני חושבת שהוא כבר לא יבוא יותר לעולם. אני לא יכולה לאפות לך עוגה, אבל יש דבר אחד שאני יכולה לעשות', והיא הוציאה מהתיק שלה בקבוקון קטן של בושם שהיא שמרה כל המלחמה, אלוהים יודע איך והיא שברה את הבקבוק על הרצפה ואמרה לאבא, 'לפחות אני יכולה לגרום לזה שלא יהיה מסריח בבר מצווה של הילד שלי'".




לפיד בטקס בכותל המערבי. צילום: אורן חסידים