לקראת ועידת האקלים העולמית בסוף השנה שתכריע האם ישתפו מדינות העולם פעולה במאמץ לעצור את התחממות כדור הארץ, מציג היום (שני) המשרד להגנת הסביבה את המלצתו הדרמטית לממשלה.

על פי ההמלצה ישנה התחייבות בינלאומית להפחית 30% מפליטת גזי החממה בישראל בתוך 15 השנים הקרובות. במשרד טוענים כי התייעלות כזאת תחסוך למשק 125 מיליארד שקלים.
בתחילת דצמבר הקרוב תתכנס בפריז הוועידה העולמית השנתית ה-21 של הפורום הבינלאומי לגיבוש אמנה למאבק בשינויי האקלים ובהתחממות הגלובאלית. במהלך הוועידה אמורות כל מדינות העולם השותפות לפורום, להגיע לראשונה להסכם חוקי ומחייב בדבר מחויבותן להפחית את הפליטות לאטמוספירה של כדור הארץ של גזי החממה. מדובר באותם מזהמים, מתעשייה, תחבורה, ייצור וצריכת חשמל, המזרזרים את אפקט ההתחממות העולמית וגורמים לשינויים הרסניים בדפוסי האקלים. בנשיאות הפורום מצפים גם מממשלת ישראל להציג את המחוייבות שלה עד לתחילת אוקטובר. 
במשרד להגנת הסביבה מגנים על ההמלצה בדבר המחוייבות שעל ישראל ליטול על עצמה לא רק מהסיבות של התועלת למשק הישראלי לטווח הארוך, אשר יהפכו למשתלמת את ההשקעה הנדרשת בעמידה ביעד המחייב, ורומזים כי הדבר יועיל לישראל גם מסיבות מדיניות: "על מדינת ישראל להתאים עצמה למדינות ה-OECD  אליהן היא משתייכת. בכוונת המשרד להעביר את ההמלצות להחלטת ממשלה עד חודש ספטמבר ולאחר מכן להגיש אותם לאו"ם כמחוייבות הרשמית של מדינת ישראל".

"יש לנו רק עולם אחד"

אבי גבאי, השר להגנת הסביבה (כולנו), עמד מאחורי המלצת הוועדה הדרמטית ואמר בכינוס: "לישראל יש את כל התנאים הנדרשים להובלת מדיניות אקלים מתקדמת, יש לנו גז, שמש, מימון ומוח שיודע למצוא פתרונות, את כל היתרונות האלה התוכנית שלנו תמנף ליצירת מנוע צמיחה למשק והטכנולוגיות שנפתח כאן יתנו פתרונות להתמודדות העולמית עם משבר האקלים". 
הצעדים המרכזיים בהם יש לנקוט על פי דוח הוועדה שהוצג בכנס לראשונה מפרטים בין היתר: התייעלות אנרגטית בכל המגזרים דרך שינוי מערכות המיזוג והתאורה שיכול להביא להפחתה בממוצע של כ-18% בצריכת החשמל בישראל ותיעדוף ברור לגז הטבעי בייצור חשמל על פני פחם, שחברת החשמל עדיין משתמשת בו כיום כחומר גלם. 
פעולות נחוצות נוספות הן עידוד השימוש באנרגיות מתחדשות והצבת יעד ממשלתי לפיו חלקן של אלה בסך ייצור החשמל בישראל יעמוד עד 2030 על 22% ואימוץ בפועל של תקן לבנייה ירוקה בבנייה חדשה בכל הרשויות בארץ .
צרפת, הנשיאה והמארחת של ועידת האקלים הבינלאומית, מפעילה בחודשים האחרונים ארבעה שגרירים של רצון טוב מטעם משרד החוץ בפריז ואחת מהן, בראנז'ר קינסי, ביקרה בישראל לאחרונה והדגישה במפגש עם עיתונאים: "זאת לא רק אחריות של ממשלת ישראל אלא גם של הציבור בישראל שחייב להבין את המשמעויות של חיסכון, בצריכה המונית שמקורה בתעשייה מזהמת, בצריכת חשמל לא מבוקרת, בשימוש מופרז בתחבורה פרטית על בסיס דלקים מזהמים. יש לנו רק עולם אחד והיעד להציל אותו למעננו ולמען ילדינו חייב להיות של כל אזרחי העולם ולא רק של הממשלות". 
היא הוסיפה כי "עד כינוס הוועידה לקראת תחילת דצמבר המדענים יגזרו את המטרות וכבר בתחילת נובמבר נדע בסדר גודל של 90% ודאות – האם מדינות העולם עומדות ביעד הקולקטיבי למנוע את התחממות האטמוספירה של כדור הארץ בלא יותר מעד שתי מעלות צלזיוס".