שלושה ימים לאחר חתימת ההסכם ההיסטורי בין המעצמות לאיראן בסוגיית הגרעין, בישראל עדיין בוחנים את ההשלכות הדיפלומטיות והביטחוניות שלו. ״ההסכם פתר בעיה אחת - שאיראן לא תשיג נשק גרעיני", אמר נשיא ארה׳׳ב ברק אובמה במסיבת עיתונאים שנערכה בבית הלבן לאחר החתימה. אולם, הציבור בישראל לא מאמין להבטחותיו של הנשיא האמריקאי.

71% מהציבור מאמינים שההסכם מקרב את איראן להשגת יכולת גרעינית צבאית לעומת 21% שמאמינים כי ההסכם ישיג את מטרתו המקורית וירחיק את איראן מהגרעין. באותו אופן, 78% מהציבור חוששים שההסכם מסכן את ישראל, ורק 15% חושבים שהוא אינו מהווה איום על המשך קיומה של המדינה.


 
בתגובה להסכם אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "ישראל אינה מחויבת להסכם עם איראן. אנחנו נמשיך להגן על עצמנו תמיד". בנושא פעולה צבאית עצמאית נגד מתקני הגרעין האיראניים, שעמדה על הפרק בשנים האחרונות, תומכים כמחצית מהציבור (47%), ומתוכם 21% תומכים מאוד בפעולה כזו. כשליש מהציבור (35%) מתנגדים לתקיפה.






 

• • •
 
לאחר החתימה ההיסטורית עבר ההסכם לעיון חברי הקונגרס האמריקאי, שיחליטו אם לאשר את הסרת הסנקציות. אומנם עדיין לא ברור אם נתניהו יחליט להמשיך את המאבק נגד ההסכם בקונגרס, אבל הציבור בישראל כבר החליט. 51% מהמשיבים טענו כי על ראש הממשלה לפעול בכל הכלים האפשריים כדי לגרום לקונגרס לדחות את ההסכם, לעומת 38% שהיו מעדיפים לראות את נתניהו מנסה להגיע להבנות עם אובמה.
 
גם ראש המחנה הציוני הרצוג טען השבוע שההסכם רע לישראל, והוסיף כי יש להתמודד עם השלכותיו כאתגר לאומי משותף. מצביעי המחנה הציוני תומכים בדבריו - 84% מהמשיבים אמרו כי הרצוג אינו צריך להצטרף לקואליציה, לעומת 52% מכלל המשיבים שאמרו ״לא״ לממשלת אחדות לאומית.


 
כשנשאלו כיצד מפלגות האופוזיציה צריכות לנהוג, ענו שליש מהמשיבים כי עליהם למתוח ביקורת פנימית על נתניהו בגין התנהלותו מול הממשל, אולם לתת גיבוי לממשלה במאבקה. שני שלישים מהמשיבים טענו שבכל מקרה יש להניח את הביקורת בצד ולהעניק רוח גבית לראש הממשלה בהמשך המאבק.