על רקע המאבק הצפוי על תקציב צה״ל עם פרסומו של דוח ועדת לוקר ביום שלישי יציג היום הרמטכ״ל גדי איזנקוט, במפגש עם מפקדי צה״ל הבכירים, את התוכנית הרב־שנתית ״גדעון״, ובה שורה ארוכה של המלצות דרמטיות לשינוי מבנה הצבא, לייעולו ולבניית תוכנית אב רב־שנתית בבניין הכוח של הצבא.



את התוכנית, שעליה עמלו בצבא במשך זמן רב, מקווה איזנקוט להציג כאלטרנטיבה להמלצות הוועדה בראשות האלוף במיל׳ יוחנן לוקר. כזכור, פורסמו לראשונה ב׳׳מעריב־השבוע" חלק מהמלצות דוח לוקר ובהן הצערת גיל הפרישה ושינוי דרמטי בתשלומי הפנסיה של אנשי הקבע. מי שיכריעו בין דוח לוקר לתוכנית "גדעון" הם ראש הממשלה ושר הביטחון.



ממידע שהודלף לתקשורת עושה רושם כי לוקר צפוי להניח על שולחנם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון משה יעלון דוח דרמטי הכולל קיצוץ רחב בסד"כ חיילי צה"ל בסדיר ובקבע, ופגיעה אנושה בתנאי אנשי הקבע, שכבר סופגים חבטות קשות מבית היוצר של פקידי האוצר.



אם נכון רק חלק קטן ממה שהודלף מדוח לריק ר, אזי צנפ וי צה״ל לעבור שינוי משמעותי, שלא יתקבל בברכה במטכ"ל. שני הדוחות צפויים להילחם ראש בראש, ושתי התוכניות ידרשו שינוי לא רק במבנה הצבא אלא גם בחוק, שכן תנאי הפנסיה של אנשי הקבע מעוגנים בחוק בדיוק כמו תנאי הפנסיה של אנשי המגזר הציבורי, ואי אפשר לגעת בהם ללא חקיקה.



במערכת הביטחון מאוכזבים מאוד לנוכח העובדה כי המטכ"ל לא שותף כלל בדיוני ועדת לוקר, למעט מפגש בתחילת עבודתה של הוועדה עם איזנקוט, שכיהן אז כסגן הרמטכ"ל.



אם לא תאומץ אף אחת מהתוכניות תיאלץ מערכת הביטחון לבחון את התנהלותה בשנים הקרובות ללא תוכנית רב־שנתית, ובכל שנה יחל מחדש הריטואל לאישור תקציב הביטחון. יש לציין כי עבור צה"ל תסריט זה נחשב כסיוט מתמשך.