יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין אסר על חברי כנסת של "הרשימה המשותפת" לקיים היום (שלישי) פגישה במשכן הכנסת עם משלחת של הפרלמנט האירופי כולל שגריר האיחוד האירופי בישראל בשל התנגדותם של חברי הכנסת הערביים לאפשר ליועץ המדיני של הכנסת להשתתף בפגישה.



חברי הכנסת יוסף ג'בארין ועאידה תומא- סולימאן נאלצו לקיים את הפגישה עם נציגי תת הוועדה לזכויות אדם בפרלמנט האירופי מחוץ למשכן, זאת לאחר שיו״ר הכנסת התנה את הפגישה בנוכחותו של היועץ המדיני לכנסת, השגריר לשעבר עודד בן חור.



מהרשימה המשותפת נמסר כי הח"כים עמדו על זכותם לקיים ישיבות "ללא התערבות" והיו״ר הורה לא לאפשר את כניסת המשלחת בהגיעם לשער הכניסה. חברי הכנסת ג'בארין ותומא-סלימאן הביעו מורת רוח מההחלטה.



חה"כ ג'בארין הדגיש "כי לא ייתכן למנוע מחברי כנסת לקיים ישיבה בחדר הסיעה שלהם ללא נוכחות נציג מהכנסת, מדובר בדיונים פוליטיים רגישים ומובן כי דיונים כאלה צריך לאפשר ללא נוכחות לא רצויה".



מחברת הכנסת תומא-סלימאן נמסר כי: "זהו עוד צעד בניסיון של הכנסת להצר את מרחב פעולתם של חברי הכנסת מטעם הרשימה המשותפת. יחס כזה מבזה את מובן העשייה הפרלמנטרית ומצביע על זה שכנסת ישראל לא רק מחוקקת חוקים גזעניים אלא מונעת מרחב פעולה לגיטימי מחבריה באופן סלקטיבי".



בפגישה שהתקיימה מחוץ למשכן, תומא-סלמאן וג'בארין הציגו את מעמדה ומצבה הפוליטי של האוכלוסייה הערבית, הוקיעו את החקיקה הגזענית המשתוללת ללא רסן במושב הנוכחי והדגישו כי אקטים מסוג זה רק מגבירים את תשומת הלב להתנהלות הלא-דמוקרטית של מדיניות ממשלה זו.



בתגובה נמסר מהכנסת כי "הנוהג בכנסת מחייב כי לכל משלחת רשמית המגיעה לכנסת והמתואמת דרכה, יתלווה היועץ המדיני לכנסת או איש מקצוע מטעם הכנסת. מדובר באנשי מקצוע, נטולי פניות פוליטיות (היועץ המדיני הוא אדם בכיר בדרג שגריר), שתפקידם הוא לפתח את הקשרים הבינ-פרלמנטריים של הכנסת, לבצע פולו-אפ, ליצור המשכיות לפגישות שנערכו, וכד'".



עוד הוסיפו בתגובת הכנסת: "סירובם, לא בפעם הראשונה, של חברי כנסת מהרשימה המאוחדת לנוכחותו בפגישות של היועץ המדיני, הוא תמוה ולא מקובל. כך גם העובדה, שחברי הכנסת מהרשימה המאוחדת לא נכחו במליאה לפני כחודש בזמן נאומו של נשיא הבונדסטאג הגרמני פרופ' ברנרד לאהמרט, למרות בקשות חוזרות ונשנות אליהם לכבד את המעמד".



"יושב ראש הכנסת יולי יואל אדלשטיין עמד על כך שאם לא ניתן לקיים את הפגישה הבוקר על פי הנהוג והמקובל בכנסת – הרי שהיא חדלה להיות פגישה רשמית מטעם הכנסת - ולכן אין מקום לקיימה בתוך המשכן".



עוד נמסר בתגובת הכנסת כי "יושב ראש הכנסת נפגש הבוקר עם אנשי המשלחת של אנשי זכויות האדם לפרלמנט האירופי והסביר את עמדתו שלא ניתן להשתמש בחדרי ובמתקני הכנסת ובה בעת להתנער מאנשי המקצוע של הכנסת שתפקידם ללוות את המפגשים. ניתן היה להתרשם, שחברי המשלחת הבינו את עמדתו של יו"ר הכנסת".