לפני כמה שבועות שלח בני כפיר, יו״ר אגודת מורי הדרך בישראל, מכתב ללשכותיהם של שר התיירות יריב לוין והשר לביטחון פנים גלעד ארדן. תחת הכותרת ״השתלטות קבוצה קיצונית על מתחם קבר דוד״, כתב כפיר: "ברצוני להתריע על המתרחש לאחרונה במתחם קבר דוד שבהר ציון, סמוך לעיר העתיקה בירושלים. המתחם מאוכלס על ידי קבוצות גדולות של יהודים, המקשים בכוונה על ביקורי תיירים ואף מונעים מהם גישה אל אתר הקבר. הדבר גורם לאי נעימות רבה, פוגע בחוויית התיירים ומזיק למוניטין של ישראל כמדינת תיירות בכלל ולזה של ירושלים בפרט. מצב זה מחייב התערבות מיידית של הגורמים האמונים על השבת הסדר. לפיכך, אני פונה אליך לנקוט צעדים לאלתר בכיוון זה".



״יש פה מניינים עם משמרות תהלים״, טוען מצדו שרגא ברנד, שמשמש כדובר הבלתי רשמי של הנוכחים במקום. ״יש קבוצה של מתנדבים שמתפללת לשלום עם ישראל ואומות העולם. זו לא חסידות מסוימת, זו מפלגה סקטוריאלית של דוד מלך ישראל״.



לדברי ברנד, בשנים האחרונות עשרות החרדים במתחם עורכים משמרות ליד הקבר, במשך 20 שעות ביממה, על מנת להראות נוכחות במקום.



ממה אתם חוששים?
"ברור שהוותיקן עושה כמיטב כוחו לקבל לידיו את חדר הסעודה האחרונה. הכומר היווני הבכיר במזרח התיכון הודה בכנס שיש משא ומתן. הדבר מדאיג כי הרב הראשי לישראל, יצחק יוסף, אמר שלפי ההלכה יש בעיה. מופיע ב'פתחי תשובה' שאסור להקים מקום מבוזה מעל בית הכנסת, ומכיוון שעבודה זרה נחשבת דבר מבוזה, אז זה לא יהיה. עם ישראל דואג לשלמות הארץ ולזהותה. כמו שהוותיקן לא היה מעוניין להפוך את המקום לבית כנסת, אז אין סיבה שהם ידרשו את זה מהיהודים״.




"ברור שהוותיקן עושה כמיטב כוחו לקבל לידיו את חדר הסעודה האחרונה". שרגא ברנד. צילום: אריאל בשור


"נותנים להם דלק"


קבר דוד שוכן בהר ציון בירושלים, בסמוך לחומות הדרומיות של העיר העתיקה. לפי האמונה בשלוש הדתות, במקום קבור דוד המלך, אם כי למקום קבורתו יש גרסאות נוספות. בנוסף, לפי המסורת הנוצרית, בקומה השנייה של המתחם נערכה הסעודה האחרונה של ישו ותלמידיו לפני שנלקח אל מותו. האתר הקדוש מושך מאות אלפי יהודים, מוסלמים ונוצרים, אך גם מעורר חיכוכים רבים בין בני הדתות השונות.



לפי פרסומים שונים, זה כמה שנים מנסה הכנסייה הקתולית להעביר את המתחם לרשותה. כך, לפני עשר שנים טען ח״כ יצחק כהן (ש״ס) שבהיותו השר לשירותי דת קיבל הצעה מהוותיקן להעביר את חדר הסעודה לרשותו, ושר התיירות דאז אברהם הירשזון אישר שקיבל פניות מגורמים לא רשמיים להעברת חלקים ממתחם הקבר לגורמים נוצריים.



במאי אשתקד, לקראת ביקורו של האפיפיור פרנציסקוס ועל רקע הדיווחים שלפיהם מתחם קבר דוד המלך עלול להיות מועבר לשליטה נוצרית, עלה המאבק היהודי מדרגה. פעילויות מחאה נערכו במתחם הקבר בקריאה: ״לא נחליף את מגן הדוד בצלב״, ובמהלך הביקור עצמו הגיעו 150 איש למתחם, התבצרו בו, והחלה התפרעות שהסתיימה בתקיפת שוטרים באבנים ובבקבוקים ובמעצרם של 26 מתפרעים.



אף כי שר החוץ דאז אביגדור ליברמן והשר לביטחון פנים דאז יצחק אהרונוביץ' הצהירו באופן רשמי כי לא יחול שינוי בסטטוס קוו שחל במתחם הקבר, החרדים בירושלים לא נרגעו.




"היו דיווחים שהקבר יעבור לשליטה נוצרית". האפיפיור פרנציסקוס בכותל המערבי בעת ביקורו בישראל, במאי 2014. צילום: לע"מ


בחודש יוני האחרון שוב הובער השטח כאשר הכנסייה היוונית האורתודוקסית ביקשה לקיים את התהלוכה השנתית שלה למתחם קבר דוד במסגרת חג הפנטקוסט, שמציין את ירידת רוח הקודש על שליחיו של ישו. במשך יומיים נערכו במקום כוחות גדולים של שוטרים, מתפללים יהודים פונו בכוח, ולבסוף קוימה שם מיסה צנועה בנוכחות מצומצמת ובלי קטורת או צלבים.



״זה המקום היחיד בארץ, ואולי אפילו בעולם, שיש בו היחס הכי טוב לתיירים״, מצהיר ברנד בתגובה לטענה כי נוכחותם ״פוגעת בתיירות״. ״יהודים, גויים, חילונים, בכלל לא משנה. כולם מתקבלים בברכה והייעוד הוא לתת תחושה טובה ונוחה למי שמגיע. הרי מופיע בפסוק 'שבעים פרים לטובת שבעים אומות'. אנחנו מגלים לכולם שיש פה נציגות שדואגת לשלומם ולטובתם. במלון הילטון הם לא יקבלו קבלת פנים דומה״.



השומר מטעם המקומות הקדושים, בחור חובש כיפה, מרים גבה כשהוא שומע את הדברים. הוא אומנם מבקש לא להזדהות, אבל מזהיר שהמראה הלבבי שברנד מבקש להציג אינו מייצג את כלל המתפללים במקום. ״המצב לא פשוט״, הוא טוען. ״אני כבר הרבה שנים כאן, ומה שקורה עכשיו זה לא מה שקרה לפני שנתיים או שלוש או אפילו עשר שנים. זה משהו אחר לגמרי. כל פיפס שיוצא לתקשורת נותן להם דלק״.



"פתוח לכל אחד"


״אין אולי השתלטות, אבל יש שם אגרסיביות״, מספר הרצל עין-אלי, אחד ממדריכי התיירים שמתלונן על היחס שלו הם זוכים. ״אני עובד עם קבוצות קטנות וגם עם אוטובוסים. הגעתי ביום חמישי לקבר דוד עם תיירים וכשבאתי להיכנס שליח הציבור דחף את השולחן, שעליו שמים את ספר התורה, לכיוון דלת הכניסה והמשיך להתפלל בקולי קולות. סימנתי לתיירים שימשיכו אחרי וניסיתי להשתחל פנימה. באותו רגע הגיע בחור נמוך, הסתובב כשגבו אלי וזעק לשמיים איזה מזמור כשהוא פורש את ידיו לצדדים. הזזתי לו את היד, אמרתי 'סליחה' והמשכתי. הסברתי לתיירים על הקבר וכשיצאנו שאלתי את שליח הציבור בעברית פשוטה: 'למה אתם חוסמים את המעבר?'. הוא המשיך עם המזמור וניסה לענות בתנועת ידיים, הצביע לכיוון השומר, אבל לא היה שם שום שומר״.



המקרה פורסם בין מורי הדרך, ומיד זרמו סיפורים נוספים. ״קיבלתי עשרות מיילים״, מספר בני כפיר, יו״ר אגודת מורי הדרך. ״סיפורים שצועקים להם 'גויים, תלכו לכנסיות שלכם'. דוד המלך הוא אישיות מכובדת באסלאם, בנצרות ובטח ביהדות, והמקום הפך למערב הפרוע. תחשוב מה קורה בחוץ. תייר חוזר הביתה לאיטליה ומספר שהיה נחמד בירושלים, אבל בקבר היה בלגן. חייבים לעצור את התהליך. לא יכולים לפגוע באתרי תיירות ובאתרים קדושים. אלה אתרים שפתוחים לכל אחד״.



ברנד דוחה את ההאשמות: ״ראיתי מורה דרך אחד מבין אלף אחרים שהגיע בדיוק בזמן תפילת שמונה עשרה והרגיש אי נוחות. שאל איך יכול להיות שיגיעו מתפללים לבית כנסת ויתפללו בזמן שמורה דרך רוצה להיכנס פנימה. אף אחד ממדריכי התיירות לא שואל למה באמצע מיסה, בכנסייה, הוא לא יכול להדריך״.




"המקום הפך למערב הפרוע". כפיר. צילום: באדיבות בני כפיר


לצד הטענות על פגיעה בתיירים, יש גם מורי דרך במתחם שאמרו שהנוכחות החרדית לא מפריעה, אלא להפך, מדובר באטרקציה לתיירים שמגיעים, בחוויה יהודית אותנטית.



מהרב יוסף שווינגר, מנכ״ל המרכז למקומות קדושים, נמסר בתגובה: ״פעלנו בשיתוף פעולה עם רב הכותל וכמובן עם משטרת ישראל על הקמת נקודת משטרה קבועה בקבר דוד המלך. אם יש חשש להפרת סדר, יש שוטר במקום ואפשר להפנות אליו כל תלונה במטרה שישיב את הסדר על כנו״.



ממשרד התיירות נמסר בתגובה: ״מתחם קבר דוד נמצא באחריותו של המרכז למקומות קדושים, ופניית איגוד מורי הדרך הועברה על ידי משרד התיירות להמשך טיפול המרכז. משרד התיירות רואה חשיבות רבה בנושא הנגישות למקומות הקדושים לתיירים בני כל הדתות וידון בנושא עם הגורמים הרלוונטיים״.