ח"כ רוברט אילטוב (ישראל ביתנו), אשר נבחר הלילה (חמישי) יחד עם ח"כ נורית קורן (ליכוד) כנציג הכנסת לוועדה למינוי שופטים אמר בעקבות בחירתו כי "מי שלא ישיר את התקווה לא יהיה שופט".



דבריו עוררו סערה והתגובות לא איחרו לבוא. ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) התייחס לאמירת ח"כ אילטוב: "זו דרישה הזויה מנציג מפלגה שרוב זמנה לאחרונה בילו בעימות עם רשויות החוק למיניהם. טוב שמר אילטוב לא דרש ששופט חייב להיות בוגר מג"ב. במבחן הכשירות של אילטוב השופט ג׳ובראן וכל שופט ערבי אחר לא היו נבחרים כי הנפש שלהם הומיה אבל אינה יהודית".



ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) התייחס גם הוא לנושא: "דברי אילטוב מופרכים ואני אומר לך זאת כמי ששר את התקווה בכל הלב. מה בדיוק יעשו? תחרות כוכב נולד לשופטים שיצטרכו לשיר במקום להוכיח יכולת מקצועית. זו מגמה מסוכנת של פגיעה בבית המשפט העליון".



מזכ"ל שלום עכשיו, יריב אופנהיימר: "הדברים משקפים תפיסת עולם גזענית, על גבול הפאשיזם. אי אפשר לאלץ אזרח ערבי לשיר בקול את המילים נפש יהודי הומיה ואין הדבר מעיד כהוא זה על יחסו למדינה והיותו אזרח שווה זכויות בה".



ח״כ איילת נחמיאס ורבין מהמחנה הציוני אשר התמודדה על מקום בוועדה לבחירת שופטים מסרה כי "התבטאותו של ח״כ אילטוב כי לא ימנה שופט שלא ישיר את התקווה מקוממת וגזענית. מדובר בגזען שחבר במפלגה עם מורשת גזענית ואדמו״ר גזען. גוש הימין מתכנן להשתמש בזכותו בוועדת השופטים במטרה להדיר ולדכא מיעוטים ותרבויות בישראל״.



עוד מסרה ח״כ נחמיאס ורבין כי: ״ח״כ אילטוב קובע סטנדרטים מבחילים להיבחרותם של שופטים. באופן לא מפתיע הסטנדרט אינו עוסק בנסיונם, בהשכלתם או במזג השיפוטי שלהם. מערכת המשפט הישראלית נועדה להיות מגדלור צדק המתקן את עוולות החברה. דבריו של ח״כ אילטוב מוכיחים כי דבריו של ראש הממשלה ביום הבחירות לא היו מקריים, אלא עדות לעוינות והאפליה כלפי כל מי שאינו יהודי״.



ח"כ אילן גילאון ממרצ: ״אילטוב וחברי מפלגתו היו מעדיפים לראות בבית המשפט העליון חבורת כליזמרים ששרה כל היום את 'התקווה' על פני מצב שיישב שם שופט ערבי שעלול בטעות לעשות משפט צדק. התפיסה המעותת והמקארתיסטית שמעמידה כל אדם מול מבחני נאמנות בלתי פוסקים שייכת לתקופות חשוכות ומוטב אילו היו עוברות מן העולם".



שרת המשפטים, איילת שקד אמרה בגלי צה"ל: "שופט, כמו ח"כ, צריך להאמין במדינה יהודית ודמוקרטית. לגבי 'התקווה' אני לא דוברת של רוברט. הוא בחור ערכי ועקרוני".



שקד הוסיפה: "נכון, היה את הסיפור עם סאלים ג'ובראן. יש במערכת הרבה שופטים ערבים מצויינים. שופט צריך לעמוד בזמן ההמנון אבל לא אסתכל אם הוא ממלמל את 'התקווה' או לא. צריך לבחור שופט קודם כל על פי כישוריו. זה שיש שופט ערבי זה דבר ראוי במדינה שיש בה כעשרים אחוז בני מיעוטים. ג'ובראן פורש ב-2017. עד אז לא ימנו שופטים חדשים".