מאות הפגינו בכיכר פריז שבירושלים ובגן מאיר שבתל-אביב, בעקבות האירוע שהתקיים הערב (חמישי) במצעד הגאווה בעיר, בו נדקרו שישה בני אדם.



את ההפגנה בירושלים יזמה קהילת הלהט"ב, אך במהרה הגיעו לשם קהילות שונות ומגוונות. הנוכחים במקום תופפו, הרימו שלטים וצעקו סיסמאות כמו "הומופובים בשלטון אחראים לאסון"',"לא נשתוק להומופוביה". כמו כן קוראים המפגינים לשר החינוך, נפתלי בנט, להתפטר: "בנט תתפטר, הדם שלי שווה יותר".



אישה שהשתתפה במצעד סיפרה ל"מעריב-אונליין": "התחושות שלי קשות, אני מרגישה חוסר ביטחון, אי אפשר להביע את הדעה והאמונה שלי מבלי שתישקף לי סכנה, והרי הרעיון של המצעד הוא אחווה ואהבה בכל הצורות".



כמו כן, התייחסה הצועדת לזהותו של הדוקר, ישי שליסל: "אני לא יודעת מה להגיד- זה אותו בנאדם שעשה זאת לפני כעשור. בסופו של דבר, היה פה מאוד מאובטח והיו שוטרים בכל מקום, לרגע הרגשתי בטוחה עד שזה קרה". היא הוסיפה: "היה לי קשה עם זה שלכל הנואמים מלבד לדוברת הליכוד ניתנה הבמה לדבר. היא הייתה היחידה שהייתה צריכה להגן על עצמה במקום להביע תנחומיה, זה מראה שגם מהצד הזה יש מעט מאוד סובלנות".




ההפגנה בכיכר פריז, הערב. צילום: פייגי שטרן



גבר חרדי שהגיע לאזור ההפגנה סיפר למעריב: "האירוע של הדקירה לא היה צריך להתקיים, מצד שני גם אותן קבוצות מתגרות באנשים, לשם מה היה צריך להיות המצעד? הם גורמים לכך שהציבור סולד מהם וחבל שהגענו למצב הזה. נקווה שלא יהיה אירוע כזה וצריך שהצעדות האלה יפסקו, עם ישראל צריך להיות מיוחד וחבל שזה קורה, דווקא היום בט"ו באב, חג האהבה- ואהבת לרעך כמוך".



גבר דתי נוסף שהגיע לאזור סיפר: "הייתה תחושה רעה, מישהו תוקף בלב ירושלים, אנחנו מקיימים קבוצת הייד פארק 'מדברים בכיכר', וחשבנו להתחיל בקריאת תהילים להחלמת הפצועים. עכשיו אולי החל מצעד הגאווה האמיתי".



ההפגנה בת"א: "יום קשה לא רק לקהילה הלהט"בית"


בתל אביב, עשרות התאספו והדליקו נרות נשמה והניפו שלטים עליהם נכתב: "לא תרצח", "די להסתה" ו"די לאלימות". למחאה בגן מאיר הגיעו, בין היתר, ח"כ ציפי לבני (המחנה הציוני) וח"כ תמר זנדברג (מרצ).

מנהל התרבות במרכז הגאה בגן מאיר, אביהוא מיזן, שהיה מיוזמי המחאה, סיפר: "זו הפגנה ספונטנית. מאסנו בהצהרות הפוליטיקאים. אנחנו לא שותקים יותר".

הערב בתל-אביב. צילום: אבשלום ששוני

מיזן ציין כי הדקירה בירושלים התקיימה בסמיכות לציון יום השנה השישי לרצח במועדון הבר נוער בתל אביב, לפני שש שנים: "במוצאי שבת התכוננו להתכנס בגן מאיר לציון יום השנה לרצח, ועכשיו גם קרה האירוע המזעזע בירושלים". הוא הודיע שבמוצאי שבת תתקיים עצרת גדולה לציון שני האירועים.

ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, התריע מפני שנאת חינם: "קיבלתי בכאב גדול את הבשורה על מעשה הדקירה האכזרי במצעד הגאווה בירושלים. רק ביום ראשון ציינו את ט' באב, שמזכיר לנו את חומרתה של שנאת חינם והנה היא מתפרצת בתוכנו", אמר חולדאי, "זהו יום קשה לא רק לקהילה הלהט"בית , אלא לחברה הישראלית כולה. לבי עם הפצועים ועם משפחותיהם ואני מייחל להחלמתם המהירה. במוצאי שבת יתקיים אירוע זיכרון במלאת שש שנים לרצח בבר נוער במרכז הגאה בגן מאיר".


לבני הערב בתל-אביב. צילום: אבשלום ששוני

הדוקר: אותו אחד שדקר במצעד לפני כעשור

שליסל, הדוקר אשר נתפס הערב לאחר האירוע, הוא כאמור אותו הדוקר אשר לפני כעשור פצע שלושה מהחוגגים במצעד.



שליסל ריצה את עונשו ושוחרר לפני מספר שבועות, אך החליט לעשות מעשה נוסף. במכתב שהפיץ שליסל לפני המצעד, הוא טען כי ישנה חובה לעצור בכל מחיר את מצעד הגאווה: "בעוונותינו הרבים שוב רוצים הרשעים לעשות מצעד של תועבה, דווקא בעיר של מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא למען טמא את מקדשו ולחלל את שם קודשו ביום חמישי. הם תמיד מחפשים להגדיל את החרפה ואת חילול השם. הם רצו לעשות מצעד ענק בירושלים ואז בזכות משאת הנפש של עם ישראל ביטל הקדוש ברוך הוא את כוונתם. ואז הם רצו לעשות מצעד עולמי ולחלל את שמו בכל העולם".



שליסל הוסיף במכתבו: "הקב"ה נתן להם את כל זה כדי לבחון אותנו שנראה אם אנחנו נאמנים לו ואם אכפת לנו מחילול שמו הגדול, או שכל אחד דואג רק לעצמו, לגשמיות ולרוחניות שלו. לכן נראה שחובה על כל יהודי למסור את נפשו למכות ולמאסר ולהתחבר יחדיו לעצור ולבטל את חילול השם הגדול הזה למען קדושת שמו. על כל הדתות להשתתף בעצרת המחאה המתוכננת באותה שעה. מי ייתן ונזכה לראות עוד השנה בנחמת ציון בבניין ירושלים ושכל עם ישראל יחזור בתשובה ובאחדות שלמה".



כזכור, במהלך הערב שישה משתתפים נדקרו ברחוב סוקולוב פינת קרן היסוד על ידי שני חרדים המתנגדים לאירוע. עדת ראייה שהייתה במקום סיפרה ל"מעריב אונליין": "כולנו התחלנו לרוץ, ראיתי בחור חרדי רץ אחרי כולם ומנסה לדקור, אחת נדקרה על הגב. כולם התחילו לרוץ".



עדה נוספת שהייתה נוכחת באירוע, סיפרה: "הייתי ליד הדקירה, ראיתי את השוטרים קופצים עליו, לא יודעת אם הם היו מתים או לא. הם תפסו אותו. הוא היה באמצע המצעד, הלך באמצע ופתאום התחיל לדקור. ראיתי אותם גמורים על הכביש".