מהומה פרצה הערב (שבת) בעיצומה של עצרת המחאה שאורגנה בגן מאיר בתל אביב לציון שש שנים לפיגוע הרצחני במועדון הבר-נוער ויומיים אחרי הדקירות במצעד הגאווה בירושלים, עם עלייתו לבמה של שר האנרגיה יובל שטייניץ.



מרבית המשתתפים קיבלו אותו בקריאות בוז והפריעו לנאומו. שטייניץ אמר: "הקריאות האלה בסדר כי לא באתי לבקש את תמיכתכם, באתי להתנגד לאלו המשמיצים את הקהילה" והוסיף: "אנחנו כולנו ימין ושמאל דתיים וחילוניים יהודים וערבים אזרחי ישראל כולם אומרים הערב די לאלימות, די לשנאה די לתופעות של דאעש בקרבנו".

 
"מה ההבדל בין יהודי שרוצח למען אלוהים לבין ערבי שרוצח למען אללה? אין שום הבדל. מה ההבדל בין שליסל שהרים סכין וניסה לרצוח ופצע את חברי הקהילה הגאה לבין אנשי דאעש בעיר ראקה בסוריה שהשליכו הומואים מהמגדל אל מותם? אין שום הבדל. טרור זה טרור אלימות זו אלימות", אמר שטייניץ. מי שניסו לעודד אותו היו כעשרים פעילים מהתא הגאה בליכוד, שהניפו את דגלי הליכוד אך אלפים התפרצו בקריאות ביניים ובקריאות בוז.
 
מול שטייניץ הניפו עשרות ידיים עם כפפות אדומות לסמל את הדם שנשפך. במהלך האירוע התפתחו לעיתים עימותים בין המשתתפים בעצרת והמארגנים הפצירו להימנע מהסלמה ומתגרות.

"בנט היה בדרכו לאירוע"
 
מי שרצה להגיע ולנאום בעצרת היה שר החינוך נפתלי בנט, כאשר אחד מהמארגנים הודיע שבנט יגיע - הגיבו האלפים בקריאות בוז רמות. כעבור דקות ספורות, עלה אחד מראשי אגודת הלהט"ב והבהיר כי בנט לא יגיע לנאום בשל סירובו לחתום על אמנה למניעת הסתה ולשוויון זכויות מלא לקהילה.
 
מהבית היהודי נמסר כי השר בנט הוזמן לנאום ע"י מארגני העצרת, והביע את הסכמתו, "תוך שידע כי הקהל לא יהיה אוהד". בדרכו לאירוע, קיבל הודעה מהמארגנים כי בשל חשש להתלהמות מבקשים שלא יגיע וכיבד את הבקשה. המארגנים גם ציינו במוצאי השבת כי הם דורשים חתימה על עצומה כתנאי לעליה לבמה ונענו בכך שהשר בנט לא חותם על עצומות באופן עקרוני, אלא פועל מתוקף תפקידו.
 
"אנו מצרים על ההחלטה כי שר חינוך לא יגיע לעצרת העוסקת בקבלת האחר ובסובלנות, מסר אותו היה השר מעביר לולא היו מבטלים את הזמנתו", אמרו בבית היהודי.

ח"כ ינון מגל סירב לחתום

מי שדווקא הגיע מטעם המפלגה היה ח"כ ינון מגל שביקש לשאת דברים בעצרת, אך המארגנים סירבו לאפשר לו לדבר עד שלא יחתום על כתב התחייבות.

מגל הסביר כי לא יכול לחתום על דעת עצמו ובא להביע את מחאתו על האלימות. בכתב ההתחייבות שהאחרים חתמו עליו, נכתב: "הגעתי לשאת דברים בעצרת הזיכרון לרצח בבר-נוער ונגד פיגוע הדקירה בירושלים במצעד הגאוווה. חותם על מסמך זה מרצוני ואני מתחייב: שבעשייתי הציבורית על כל היבטיה ובכל פעילות אשר אני נדרש לכך, אפעל למניעת הסתה לאלימות, אתנגד באופן ברור לפגיעה בכל אדם באשר הוא אדם".

עוד נכתב בהצהרה: "אני מתחייב שבמסגרת תפקידי הייצוגי אזכור שאני מייצג גם את הקהילה הגאה ואפעל לקידום שוויון זכויות מלא לקהילה זו. בחתימה זו אני מצהיר שהנוכחות שלי כאן היא סמל לתמיכתי בקהילת הלהט"ב ותמיכה זו לא מסתיימת עם הירידה מהבמה אלא תלווה אותי בהצבעותיי בכנסת, בעבודתי הפרלמנטרית ובהצהרותיי בתקשורת".

עצרת המחאה בתל אביב. צילום: אבשלום ששוני
 
בעצרת בגן מאיר האווירה הייתה טעונה, כוחות משטרה בפיקודו של סגן מפקד משטרת מחוז תל אביב תנ"צ יורם אוחיון וכוחות מג"ב התפרסו באזור ושמרו על הסדר.
 
ראשון הנואמים היה ראש עיריית תל אביב רון חולדאי שיצא בקריאה לשוויון זכויות מלא לקהילה הגאה: "אני קורא לראש הממשלה לשרים ולחברי הכנסת החלו מיד בהליך של חקיקה שיהפוך סוף סוף את חברי הקהילה הגאה בישראל לשווי זכויות בתחומים כמו נישואים, גידול ילדים וזכאות בתעסוקה. תעברו מדיבורים וגינויים למעשים".

אחריו עלה נשיא המדינה לשעבר שמעון פרס, שאמר כי "ראוי בערב זה להוריד את המסכות. מי שמכנה את מצעד הגאווה כמצעד בהמות אל יתפלא כשמורמת סכין על נערה בת 17. מי שמסית נגד אזרחי ישראל הערבים, שלא יתפלא כי מציתים כנסיות, מסגדים ולבסוף שורפים תינוק באישון הלילה. אנו נתקלים היום במצב בו עלינו לשאת את החרדה העמוקה לגורל מדינתנו".
 
"אני גאה לעמוד כאן הערב אתכם אבל הרשו לי לומר משהו אישי - אני מתבייש. אני מלא זעזוע. אני לא מאמין שהגענו לתהומות כה חשוכים", הוסיף פרס. 
 
יו"ר יש עתיד יאיר לפיד אמר: "אנחנו נמצאים במלחמה, הגיע הזמן להפסיק את ההסתה. זו מלחמה על הבית. כולנו ניאבק באלימות".