הכרזה של סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, על שינויים מרחיקי לכת במדיניות משרד הבריאות בנוגע לקנאביס הרפואי - בהם מתן אפשרות לרופאים מומחים להעניק מרשם וחלוקת הקנאביס בבתי המרקחת - זכתה לברכות ולתשבחות מקיר לקיר, כמעט.

אבל ביום שאחרי, החולים והצוותים הרפואיים מתמודדים עם חוסר ודאות, ושאלות רבות בנוגע למהלך עדיין נותרו ללא מענה.
פנינה עדרי (52) סובלת מפיברומיאלגיה ומבריחת סחוס. את המחלה גילו אצלה לפני 15 שנה ומאז מצבה הולך ומידרדר. בשנה האחרונה היא נאבקת לקבל קנאביס רפואי שיקל את הכאבים, אבל ללא הצלחה. ״האורתופד אמר שאין לו איך לעזור לי יותר, והפתרון היחיד שאולי יקל עלי את הכאבים זה קנאביס רפואי. פניתי לרופאת המשפחה, אבל היא אמרה שאין לה סמכות לתת לי מרשם והפנתה אותי הלאה.
״לפני שמונה חודשים הגעתי למרפאת כאב בעפולה וביקשתי מהרופא לשלוח אותי לוועדה שנותנת את הרישיונות, אבל הוא ישר אמר לי שהוא לא מעוניין לשמוע על זה. 'קודם תלמדי לסבול, ננסה עלייך תרופות, ואם אחרי שנתיים או שלוש זה לא יעזור, אחשוב על להפנות אותך לוועדה', זו הייתה התגובה שלו. ניסיתי ללכת למרפאת כאב נוספת, אבל גם משם חזרתי בידיים ריקות״.

כדי להקל את הכאבים החליטה עדרי לרכוש קנאביס לא חוקי. ״השימוש בו עושה לי נסים ונפלאות״, היא מודה, ״לפני המחלה הייתי נגד הדברים האלה, אבל אין ספק שזה עוזר. הנה, התחלתי לישון ולאכול כמו שצריך. לצערי, אני לא יכולה לעמוד בעלויות הכלכליות של הקנייה. בגלל המחלה אני לא עובדת וצריכה לשלם על תרופות רבות, אז רוב הזמן אין לי״.
את הבשורה של ליצמן קיבלה עדרי בהתלהבות וקיוותה שכשמספר הרופאים המאשרים יגדל, היא סוף־ סוף תזכה למענה. אבל במהרה הבינה שהדרך לשם עוד ארוכה. ״יש עוד תהליך ממושך עד שזה יקרה, אף אחד אפילו לא אומר כמה זמן זה ייקח״, היא טוענת, ״אני לא מבינה איך מצד אחד משרד הבריאות מכיר בזה שצורת הטיפול כיום בחולים לא מספיק טובה, ומצהיר על הצורך בשינוי, ומצד אחר ממתין עם היישום שלו. זה מאכזב מאוד. יש לי תקווה שסוף־סוף יצילו את החיים שלי, אבל אני לא יודעת עוד כמה אצטרך לחכות ואם אחזיק מעמד עד אז״.
עדי שיבר (24) גילתה שההצהרה לא רק שאינה עוזרת לה כרגע, אלא בינתיים מהווה מכשול. גם היא חולה בפיברומיאלגיה וניסתה כבר סוגים שונים של תרופות להקלת הכאב. לפני חמישה חודשים קבעה תור למרפאת הכאב בשערי צדק ומועדן הגיע השבוע, למחרת הדיון בכנסת. אבל כשהגיעה, מגובה בהמלצה מרופא המשפחה שלה, אמר לה רופא הכאב שבעקבות דבריו של ליצמן ועד שלא יתקבלו הנחיות חדשות ממשרד הבריאות, הוא לא מוכן לרשום לה קנאבים. ״רופא המשפחה ממליץ על טיפול על ידי הקנאבים והוסבר לנ״ל (המטופלת) שאני נגד טיפול זה״, כתב הרופא בטופס סיכום התור, ״עקב ההצהרה הדרמטית אתמול של הרב ליצמן צריך לחכות להוראות של משרד הבריאות, אולי גם רופא המשפחה יוכל לתת קנאביס״.

עדי שיבר. "כל אחד מנסה לנער מעצמו את האחריות"
 
שיבר קראה את הדברים ולא האמינה. ״זה לא הגיוני״, היא אומרת בכעס, ״חיכיתי לתור הזה במשך חודשים ארוכים ומתברר שהכל היה לשווא, הרופא פשוט בעט אותי מהחדר. עד שהשינויים של משרד הבריאות יתרחשו המצב רק יהיה יותר גרוע, כי עכשיו רופאים מחכים לראות מה קורה ובינתיים החולים ממשיכים לסבול. שמים לי רגליים, מטרטרים אותי מרופא לרופא, וכל אחד מנסה לנער מעצמו את האחריות. אני לא יודעת את מי להאשים: את ליצמן, שיצר כזה בלבול ויצא בהצהרות לפני שנכתבה תוכנית מגובשת, או את הרופא. אני מתכוונת להעביר את המכתב הזה ללשכת סגן השר, ואראה מה תגובתו. אני לא מתכוונת לשתוק על זה״.
מבית חולים שערי צדק נמסר בתגובה: ״בשל העומס הרב, עקב סגירת מרפאות רבות לטיפול בקנאב יס בקופות החולים ובבתי החולים בעיר, שערי צדק לא מקבל מזה כשנה מטופלים חדשים לקנאביס. לצערנו נפלה טעות במקרה הזה ואנו מתנצלים על עוגמת הנפש״.
הדרכה של רוקח
״זה צעד חשוב, אבל במסגרת המהלך הזה יש שורה של דברים שהתפספסו ולא התייחסו אליהם״, אומרת ד״ר נילי קרקו, מנהלת קליניקת מזור להבטחת הזכויות המשפטיות של חולים בישראל, שבמסגרת תפקידה נותנת ייעוץ משפטי לאגודה למחקר וטיפול בקנאביס רפואי, שמלווה מטופלים. ״משרד הבריאות עומד להתייחס כעת לקנאביס כמו אל תכשיר רפואי, אבל עדיין יבדיל בין הנוטלים אותו לאלו שלוקחים תרופות אחרות.
"אין חובה להציג את הקנאביס כחלופה טיפולית ולתת לחולה זכות בחירה, כמו שקורה כשמוצעים כמה טיפולים תרופתיים. כך הרצף הטיפולי לא נשמר במעבר בין רופאים, ורופא חדש יכול להחליט לא לחדש אישור שנתן רופא אחר. בנוסף לכך, מרפאות הכאב עושות אפליה וסוגרות את שעריהן בפני מטופלי קנאביס חדשים, בטענה שזה יוצר עומסים והתפרעויות של חולים. לא יעלה על הדעת שאת חדרי המיון, למשל, יסגרו בגלל עומס או מקרי אלימות. גם כשהרפורמה תיכנס לתוקף, עדיין יהיו קשיים שיעמדו בפני החולים".
הרוקחים, מי שעתידים להיות ספקי הקנאביס החדשים, קיבלו את הצעד שהפך לשיחת היום בבתי המרקחת ברגשות מעורבים. ארגון הרוקחות מיהר לברך על המהלך, שאותו הם מבקשים להוציא לפועלכבר שנים. "קנאביס הוא תכשיר רפואי, וכל תכשיר רפואי צריך להיות משווק רק על ידי בתי מרקחת", אומר מיקי עופר, יו׳׳ר ארגון הרוקחות לשעבר, "לקנאביס יש אינטראקציות עם מחלות ועם תרופות אחרות, ויש צורך בהדרכה של רוקח לאופן נטילתו, כמו לכל תרופה אחרת. אנחנו מספקים סמים מסוכנים נוספים, כמו מורפיום, ויודעים איך לטפל בזה".
אבל בשטח נשמעות גם דעות אחרות, ובקבוצות הפייסבוק של הרוקחים התפתחו דיונים סוערים. "לפי דעתי זה רע מאוד", כתב אחד הרוקחים, "עוד מעט יפילו עלינו נהלים חדשים, כמו התקנת מצלמות אבטחה, לחצן מצוקה ושומר בדלת. רופאים ירשמו מרשמים פרטיים וזה יהפוך שוק שחור, אנשים יסתובבו בבתי מרקחת ללא הגבלה, שלא לדבר על נרקומנים שיהפכו למבלים קבועים בבתי המרקחת״. רוקח שני הוסיף: ״זה יתווסף למרשמי הנרקוטיקה, וניאלץ להתמודד איתם ועם המטופלים שמבלבלים לנו את המוח. כמה עבודה תהיה לנו. זה שיגעון״.
״אנחנו לא יודעים בדיוק מה עומד להיות״, מודה עופר, ״חוץ מהדברים היפים והחשובים של ליצמן, עדיין לא קרה בעצם כלום. אני מעריך שהקנאביס יינתן כמו כל תרופה נרקוטית אחרת, והוא יוחזק בכספות שיש בבתי המרקחת. אני לא יודע להגיד אם כל בית מרקחת יחויב להחזיק קנאביס או רק מי שיסכים וירצה, אני מניח שלפחות בהתחלה תהיה קודם כל רשימה של מתנדבים".
במשרד הבריאות פרסמו הודעה שבה פירטו שורה של צעדים שבאמצעותם יובילו את המהלך. בטווח הקרוב יפעל המשרד לחייב את המגדלים, שייבחרו במכרז, לייצר זנים בטווחים שריכוזם מוכתב, ידוע ומפוקח, ולאורזם בצורת תפרחות ושמן בלבד. זנים אלה ינופקו ברישיון באמצעות בתי המרקחת, בהתאם לכללים שיקבע המנהל ובדומה לסמים מסוכנים. בית מרקחת שייכנס למערך ההנפקה יעבור הכשרה מתאימה בתחום האחזקה, הרישום והניפוק של הקנאביס, ובהמשך יכין המשרד ערכות הדרכה לשימוש נאות בקנאביס, ביניהם סרטונים ועלונים המסבירים את מגבלות השימוש הפומבי והנהיגה, ויכין מערך מדריכים לעזרת הציבור. נוסף על כך, במשרד הבריאות הבטיחו לפעול כדי ליצור חלופות למוצרי קנאביס רפואי, כמו מוצרי אידוי, כדי להימנע ככל האפשר משימוש בעישון כדרך טיפול.

זהב ירוק
נכון לעכשיו משרד הבריאות מסרב להתחייב לתאריך שבו ייצא המהלך לפועל. בשלב זה עדיין תלויה ועומדת עתירה של ארגון מגדלי הקנאביס לבג׳׳ץ, נגד התנהלותו של משרד הבריאות בשיווק הקנאביס הרפואי והתקשרותו עם חברת הרכש שראל, ללא מכרז. שורה של תחקירים התפרסמו על התנהלות בעייתית של המשרד, לכאורה, בנושא זה. שופטי העליון מתחו לפני חודשים ספורים ביקורת על התנהלותו והודיעו כי יצטרכו למסור הודעה מעודכנת, ובה התנאים המלאים לקיום המכרזים לאספקת הקנאביס.
"כשזה יסתיים אני מקווה שהכל יהיה ברור יותר", אומר עופר, "אני רוצה להאמין שאם ליצמן אמר שמאוד חשוב לו לקדם את הנושא, אז הוא ימקם אותו גבוה בסדר העדיפויות שלו. אם משרד הבריאות ילחץ על הדוושה, המהלך יכול לצאת לפועל בתוך מספר חודשים".
ומה בנוגע לעלות? כניסתם של בתי המרקחת לתחום מהווה מתווך נוסף בשרשרת האספקה, דבר שצפוי לייקר את המחיר לחולים. "בתי המרקחת יבקשו לגזור רווח על השירות שהם נותנים ובצדק", אומר גורם בקרב מגדלי הקנאביס, "בנוסף לכך, משרד הבריאות עדיין מתעקש שתהיה חברה אחראית על הפיכת הצמח לחומר שמקבלים החולים ועל השינוע לבתי המרקחת, דברים שעד היום המגדלים היו אחראים להם. גם לאותו גוף יהיה צריך לשלם".
22 אלף אנשים בישראל זכאים לקבל כיום קנאביס רפואי, והם משלמים 370 שקל לחודש. "עלתה הצעה במשרד הבריאות לחשב את התשלום לפי מספר הגרמים שכל חולה מקבל, ולא לקחת סכום אחיד לכולם, כדי להוזיל את המחיר החדש למי שלא צורך הרבה. אבל ככה החולים שכבר צריכים את הכמויות הגדולות יצטרכו להיפרד מסכומים אדירים שלא בטוח שיוכלו לעמוד בהם", אומר אותו מגדל.
"התקווה היא שעם הגדלת מספר הרופאים המאשרים, יגדל גם מספר המטופלים בקנאביס ואז עלויות הייצור פר מטופל יקטנו", הוא מוסיף, "זה יכול וצריך לקרות. יש חצי מיליון אנשים שסובלים מהמחלות המופיעות ברשימת ההתוויות לקנאביס, פשוט לא לכולם מאשרים לקבל אותו. אבל כל עוד ליצמן ממשיך לפזר הצהרות שצריך לבדוק איך המספר בארץ כל כך גדול, נראה שזה לא הולך לכיוון הזה".
גם בארגון הרוקחות אומרים שבשלב הראשון הקנאביס עלול להתייקר, אבל מקווים שברגע שהוא יוסדר ויוכר כתרופה יהיה אפשר להעלות אותו על שולחנה של ועדת סל התרופות, ואולי להוביל לסבסודו על ידי המדינה. עם זאת, בסביבתו של ליצמן מבהירים כי אין בכוונתו להסכים למהלך כזה. מלבד ילדים חולי אפילפסיה, שעבורם קרא ליצמן לוועדת סל התרופות לבחון את הכנסת הקנאביס הרפואי בדיוני הסל הבא, סגן שר הבריאות לא יאפשר לממן את הקנאביס הרפואי לחולים.