אחרי חשיפתן השבוע של המלצות מינהל התכנון במשרד האוצר לתכנית מתאר ארצית חדשה לחופי הים שהקימו קול זעקה בקרב כל ארגוני הגנת הסביבה המובילים בישראל, מצטרף היום (רביעי) השר להגנת הסביבה, אבי גבאי (כולנו) לעמדת הארגונים בסוגייה השנוייה ביותר במחלוקת סביב התכנית המוצעת – קירוב הבנייה המותרת מקו המים בחופי הים התיכון לכדי 30 מטרים בלבד מהים עבור מתקני חוף למיניהם.



"חופי הים שייכים לציבור והם יישארו פתוחים עבור הציבור, כבר עתה יש שם יותר מדי בינוי בחופים", אמר השר גבאי בתום פגישת הבהרה שקיים עם ראשי מינהל התכנון. גבאי הבהיר: "חוף הים הוא משאב יקר ולא ניתן לגופים פרטיים להשתלט עליו. שוחחתי על כך עם שר האוצר, משה כחלון ואנחנו מתנגדים לכך - לא נאפשר כל בנייה בחופים בקו של עד מאה מטרים מהים".



בפגישה בין השר גבאי ואנשי התכנון הסביבתי במשרדו לבין ראש מינהל התכנון במשרד האוצר, בינת שוורץ ואנשיה, הובהר כי רצונם של אנשי מינהל התכנון היה לפשט הליכים במסגרת ההצעות החדשות אבל שוורץ גם הבהירה, לאור המהומה בקרב ארגוני הסביבה לקראת הדיון בתכנית ביום שלישי הקרוב: "מדובר בהצעה ראשונית לדיון ומטרתה היתה לקבל הערות". מלשכת השר נמסר ל"מעריב אונליין" כי עד לדיון בתכנית במוסדות התכנון הארציים ביום שלישי, ייפגשו אנשי המשרד להגנת הסביבה ואנשי מינהל התכנון כדי ללבן את הסוגיות השונות הנוגעות לפיתוח בחופים.



למרות ההבהרות שיצאו מהפגישה, ארגוני הסביבה ממשיכים להיערך לדיון בשבוע הבא במתכונת של דחיפות מיוחדת ומחר יתקיים מפגש חירום בהובלת החברה להגנת הטבע, על מנת להיערך לדיון. בחברה להגנת הטבע מדגישים: "בעיה אחת בהצעה ככל הנראה נפתרה בעקבות התערבותו של השר גבאי, אבל ההצעה כוללת סעיפים בעייתיים נוספים". במכתב ששלחו אנשי עמותת "אדם, טבע ודין" ושאר הארגונים לראש מינהל התכנון, הם כותבים: "אנו פונים אלייך בזאת לבטל בשלב זה, ולכל הפחות לדחות לפרק זמן משמעותי, את הדיון. אם אכן סבור מינהל התכנון שכיום ההגנה על החופים מוגזמת ויש לצמצמה באופן כה משמעותי כפי שמוצע, יש לפנות למועצה הארצית לתכנון ובנייה ולבקשה להורות על כך. על פניו, מדובר בהצעה שחורגת באופן גורף מההסמכה שנתנה המועצה למוסדות התכנון. זאת ועוד, פרק הזמן הקצר בין הצגת ההמלצות לדיון בהן עלול ליצור רושם של מחטף".