משרד החינוך פרסם היום (ראשון) את רשימת 261 בתי הספר התיכוניים, שזכו בתגמול כספי בגין שיפור בהישגיהם הערכיים, חברתיים והלימודיים בשנת הלימודים תשע"ה.

עובדי ההוראה באותם בתי ספר יזכו במשכורת הקרובה לתגמול כספי חד פעמי שנע בין 3,000 ל-8,000 שקלים למורה וזאת בהתאם להישגי בתי הספר. 
 הקריטריונים להצטיינות נוסחו בהסכמה שבין משרד החינוך לבין ארגון המורים ומשרד האוצר. 

במסגרת ההסכם "עוז לתמורה". התגמול ניתן לחטיבות עליונות מכלל המחוזות ומכלל המגזרים, על כל הרצף החברתי. סך התקצוב לכלל בתי הספר נאמד ב- 50 מיליון שקלים. מתוך כ-660 חטיבות עליונות שעמדו בתנאי הסף, זכו כאמור, 261 בתי ספר לתגמול שיינתן לצוות החטיבה העליונה. מדובר ב-40 אחוזים של בתי הספר שהשיגו את ההישגים הטובים ביותר.


בראש הרשימה ניצבים כ-134 בתי ספר ממלכתיים מהמגזר היהודי, אחריהם 80 בתי ספר מהמגזר הממלכתי דתי, 10 חרדים ו-37 בתי ספר מהמגזר הלא יהודי זכו אף הם בתגמול הערכי.
במשרד החינוך מבהירים כי הקריטריונים לתגמול מכוונים לבתי הספר שחוללו את השינוי המשמעותי ביותר בקרב הלומדים ולא לבתי הספר בעלי ההישגים הגבוהים ביותר. התגמול הדיפרנציאלי מחושב על פי אחוז השיפור שביצעו בתי הספר ביחס לשנה הקודמת ועל פי אחוז השיפור שהם קידמו את תלמידיהם ביחס לרמתם. הדגש ניתן על שיעור השינוי ולא רק על הציון הסופי. 
בתי הספר תוגמלו על פי הישגים לימודיים, כלומר זכאות לתעודת בגרות, הצטיינות במבחני בגרות וזכאות לתעודת בגרות איכותית. קידום התלמיד על פי יכולותיו ולא רק בממד של זכאות לבגרות כשהמורים מתוגמלים גם בגין מצוינות במקצועות הומאניים בנוסף להצטיינות במקצועות מדעיים ומתמטיים, תוך קידום מעמדם של מקצועות הרוח, שמירה על טוהר בחינות ועל איכות תהליכי ההערכה בבתי הספר והישגים חברתיים וערכיים.

"ערכים לא פחות חשובים מציונים"
במכתב למנהלי בתי הספר ציין משרד החינוך: "זכייה  זו  הינה  אות  הערכה  למנהיגותך  ולעשייה  החינוכית  המעמיקה  של  צוות  המורים. אנו רואים חשיבות רבה בהוקרה והערכה של אנשי החינוך, שמחוללים שינוי, שמקדמים כל אחד מהתלמידים אל מעבר ליכולותיו הצפויים, שמשפיעים ותורמים לעיצוב עתיד תלמידיהם ומביאים אותם להצטיינות לימודית אישית, חברתית וערכית".
שר החינוך נפתלי בנט בירך את בתי הספר הערכיים ואמר: "ערכים לא פחות חשובים מציונים, וזה המסר שהעברנו כאן. אנחנו רוצים שהבוגרים שלנו יהיו אזרחים טובים יותר, ערכיים יותר ומוסריים יותר. אנחנו שואפים שבתי הספר שלנו יהיו מצוינים בלימודים אבל גם מצטיינים בהתנדבות, בתי ספר שמחנכים את תלמידיהם לקבל ולכבד את האחר, מונעים נשירה ומקדמים את התלמיד על פי צרכיו".