ראש הממשלה בנימין נתניהו, השר לביטחון פנים גלעד ארדן  ושר הביטחון משה (בוגי) יעלון החליטו כי יש להזין בכוח את האסיר הפלסטיני מוחמד עלאן המוחזק במאסר מנהלי ושובת רעב מזה 52 יום. זאת, כדי למנוע יצירת תקדים. לצורך כך יקים שירות בתי הסוהר (שב"ס) מרפאה מיוחדת.



 בהתייעצויות שערכו השלושה  התגבשה ההחלטה כי יש לעשות הכול כדי מצד אחד למנוע  את מותו, מחשש שהדבר יביא לגל אלימות בשטחים, ומצד שני לא ליצור מצב שבו ישראל נכנעת לשביתת רעב ומשחררת אסירים שמתמידים בשביתתם. לא ברור עד כמה שותף שרות הביטחון הכללי (שב"כ) בהתייעצויות ומה עמדתו בסוגיה. 
 
בהתייעצות סוכם כי המטרה צריכה להיות מושגת גם במחיר של עקיפת ההסתדרות הרפואית לישראל (הר"י) , המתנגדת להזנת בכפיה של אסירים שובתי רעב. ההחלטה התקבל על רקע העובדה שרופאים בבית החולים בסורוקה, שבו מאושפז עלאן , החליטו לא לבצע את ההזנה בכוח. לפיכך התגבשה החלטה להקים מרפאת חירום בחסות שרות בתי הסוהר (שב"ס) הכפוף לשר  ארדן, בתחומי בית החולים ברזילי באשקלון, שמנהלו הסכים למהלך.
 

החלטתם מונעת מהחשש שאם הממשלה תיכנע לשביתת הרעב של האסיר ותשחרר אותו כפי שעשתה במקרה קודם לאחרונה, יביא הדבר ליצירת תקדים ואסירים פלסטיניים נוספים יפתחו בשביתת רעב כדי להשתחרר מהכלא.
 
אולם, ההחלטה עלולה לגרום למחלוקת קשה ואף לפילוג בקרב הרופאים חברי ההסתדרות הרפואית. באחרונה אישרה הכנסת חוק הקרוי "חוק לטיפול בשובת רעב". החוק מתיר, לאחר הליכים שונים, הזנה בכפיה של שובת רעב. החוק התקבל למרות התנגדות ההסתדרות הרפואית וארגונים לזכויות אדם, שטוענים כי הוא מנוגד לחוק כבוד האדם ולעקרון שלכל אדם הזכות לאוטונומיה על גופו.
 
מקור משפטי בכיר הדגיש כי בכמה מדינות דמוקרטיות, כמו אירלנד, בריטניה ואוסטרליה, אסירים השובתים רעב מוזנים בכפיה. לדברי המקור, גם בית הדין האירופי לזכויות אדם קיבל לפני כשנה החלטה המצדיקה מהלך כזה כאמצעי  אחרון כדי למנוע מותו של אדם. המקור הוסיף כי אחריות שב"ס  היא למנוע מותם של אסירים. שכן אחרת, הוא יואשם ברשלנות.
 
גורמי בטחון אמרו כי מחמד עלאן  בן ה-31 , תושב הכפר עינאבוס ליד שכם, חשוד בפעילות בארגון הג'יאהד האסלאמי והביע הזדהות עם רעיונות ארגון הטרור. לדברי גורמי הביטחון הוא נעצר ונכלא ב-2006 עד 2009  על רקע פעילותו לגיוס מחבלים מתאבדים וסיוע למבוקשים. בנובמבר 2014 הוא נעצר למעצר מנהלי על סמך מידע מודיעיני שהשב"כ אינו יכול לחשוף או שלא יוכל להיות מתורגם לכדי ראיה קבילה לבית משפט. צו המעצר המנהלי אושר לפני ימים אחדים על ידי בג"ץ, שדחה את עתירתו.
עשרות בני אדם הפגינו אתמול מול בית החולים סורוקה במחאה על הדרישה להזין את עלאן בכפייה. בין המפגינים, שכמה מהם הניפו את דגלי פלסטין, היו הח"כים אחמד טיבי וחנין זועבי (הרשימה הערבית המאוחדת). המפגינים גם מחו על המעצרים המנהליים. עוברי אורח קראו קריאות מחאה לעבר המפגינים, אך לא פרצו עימותים.