על רקע היוזמה של רבנים בציונות הדתית להקים מערך גיור אלטרנטיבי, מעלה היום (שלישי) מחקר מקיף של המכון הישראלי לדמוקרטיה כי כ-60% מעולי חבר המדינות שהחלו בהליכי גיור לא השלימו אותם.



המחקר מצייר תמונה עגומה על הגיור בעשורים האחרונים ולדברי עורכו, ד"ר נתנאל פישר, "בקרב יוצאי חבר המדינות נחלה המדינה כישלון".



המחקר שהושלם לפני מספר חודשים, מצביע על כך שבעשרים השנים האחרונות, מאז הקמתו מחדש של מערך הגיור הממלכתי ב-1995, התגיירו בישראל כ-80,000 איש, מהם כ-45,000 יוצאי אתיופיה. וכ-24,000 בלבד יוצאי חבר המדינות, שהם כשבעה אחוזים בלבד מכלל העולים הלא יהודים בישראל.



מאז שנת 2000, ממוצע הגיור השנתי עומד על 1,800 איש בעוד שמדי שנה, נוספים כ-10,000 דרושי גיור (כ-6,000 עולים וכ-4,000 צאצאי עולים שאינם מוכרים כיהודים). יתר על כן, נמצא כי כ-60% מהפונים לגיור, אינם משלימים את התהליך, בין אם בשל אי קבלה על ידי הממסד הרבני ובין אם בשל חוסר רצון להשלים את התהליך.



תוצאות המחקר של המכון הישראלי לדמוקרטיה, מצביעות כי גיור יוצאי חבר המדינות נכשל כשלון חרוץ. חוסר היכולת להתמודד בצורה הנכונה עם אתגר הגיור בקרב יוצאי חבר המדינות, הביא לפגיעה בתחושת ההשתייכות של עולים לא-יהודים רבים ובפגיעה בזכויותיהם הבסיסיות ולכך ששיעור ההתבוללות במדינת ישראל קרוב לעשרה אחוזים.



מהמחקר שאותו חיבר ד"ר נתנאל פישר, במסגרת המרכז לדת לאום ומדינה, באחריותו של פרופ' ידידיה שטרן ובניהולו של ד"ר שוקי פרידמן, מתברר עוד כי דווקא ההשתלבות המוצלחת של עולי חבר העמים בישראל מורידה את המוטיבציה להתגייר. אחרים פשוט מתייאשים ונושרים בתהליך המורכב שנתבע מהם.



כך יוצא שמספר הנושרים מהתהליך גבוה ממספר המסיימים והמתגיירים בפועל. במחקר מצוין, כי מתוך 25% מהעולים, המתעניינים בתהליך הגיור, ישנם שבעה אחוז שבפועל נכנסים לתהליך. הדבר מלמד על היכולת להעלות מספר המתגיירים במידה ותהיה פעילות ציבורית שתדחוף את המתעניינים להיכנס לתוך תהליך הגיור ותהיינה הקלות בדרישות הממסד.