בעקבות גל החום הכבד ששרר אתמול (ראשון) בכל הארץ נפגעו כמה בני אדם ממכת חום, פרצו כמה שריפות קוצים, חלו שיבושים בתנועת הרכבות באזור הדרום והמונים גדשו את חופי הרחצה.



מנהל גף אקלים בשירות המטאורולוגי בבית דגן, עמוס פורת, ציין בסקירה מיוחדת שגל החום אתמול היה הקיצוני ביותר מאז גלי החום של אוגוסט 2010 ושל יול־אוגוסט 1998.



מסיכום ביניים שערך פורת עלה כי בגלי החום מתחילת החודש כבר נשברו כמה שיאי טמפרטורה. בעפולה נמדדה אתמול טמפרטורת שיא של 41.5 מעלות, לעומת השיא הקודם שעמד על 40.8 מעלות.



מסיכום נתוני אתמול עולה שהטמפרטורה הגבוהה ביותר נמדדה בגלגל שבבקעת הירדן - 46.4 מעלות. באילת נמדדו 45.4 מעלות ובצמח בכנרת ובחוות עדן בבית שאן נמדדו 44 מעלות. בבית דגן ובנגבה הגיע החום ל־36.6 מעלות, בירושלים ל־36.8 מעלות, בבאר שבע ל־42.9 מעלות ובכפר בלום ל־41.8 מעלות.



פורת הוסיף כי באזור עמק הירדן שררו 43־46 מעלות בממוצע, בעמקי הצפון ובצפון הנגב שררו 41־43 מעלות, בשפלה ובדרום הגולן - 38־40 מעלות, במישור החוף - 35־37 מעלות (עם לחות יחסית של 60%־70%) וברצועת החוף נמדדו 31 מעלות עם לחות יחסית של 80%. לדבריו, מהיום צפויה הקלה הדרגתית בעומס החום.



בשעה 18:07 אתמול התקבל במד״א דיווח על אדם בן כ־50 שמפרכס ברחוב עזרא בבני ברק. לאחר קבלת טיפול רפואי ראשוני הוא פונה מורדם ומונשם לבית חולים שיבא בתל השומר במצב קשה עם מכת חום, .



בתוך כך, צוותי כיבוי מתחנת יו״ש הוזעקו לטפל בשריפת קוצים גדולה שפרצה בין גבעות למחסום הל״ה בגזרת יהודה. גם כבאים מתחנת ירושלים הוזעקו כמה פעמים לטיפול בשריפות קוצים בעיר. בתחנה הסבירו כי החום הכבד מאיץ את התפשטות האש.



בראשון לציון הוזעקו צוותי כבאות לטיפול בשריפה שפרצה במבנה במרכז יום לקשיש ברחוב גרשון מר. הקשישים פונו מהמבנה והכבאים השתלטו על האש. מחקירה ראשונית עולה שמוקד השריפה היה בארון החשמל.



בעקבות החום הכבד פקדו המונים את חופי הרחצה. ״החופים בתל אביב היו מלאים ואנשים מצאו מפלט במים הצוננים״, סיפר מנחם (קיגן) כהן, מציל ותיק בחופי הרחצה בעיר.



לדבריו, רבים מהמתרחצים בחופים היו תיירים, בעיקר מצרפת, מרוסיה ומאיטליה. ״גם ישראלים בכל הגילים הגיעו בהמוניהם וכל הזמן התרענו במערכת הכריזה שיש להקפיד על שתיית מים״, הוסיף כהן. גם באיגוד ערים כנרת דיווחו על תפוסה מלאה בחופי הרחצה.



באופן מפתיע לא נשבר אתמול בחברת החשמל שיא הצריכה. בצהריים הגיעה הצריכה ל־12,525 מגה־ואט, לעומת 12,800 מגה־ואט בתחילת החודש.



לעומת זאת, החום הכבד גרם לשיבושים בתנועת הרכבות באזור הדרום. בשעות הצהריים הוגבלה מהירות נסיעת הרכבות מקריית גת דרומה, והדבר יצר עיכובים בלוחות הזמנים בכמה מהקווים.



ברכבת הסבירו כי המסילה עשויה מתכת ומושפעת מעומסי חום. לכן, חטיבת התשתיות מנחה במקרים של חום קיצוני על הגבלת מהירות, שתכליתה לשמור על נסיעה בטוחה ויציבה של הרכבות על המסילה.