בית המשפט העליון קבע הערב (רביעי) כי בשל מצבו הרפואי, הוסר זמנית צו המעצר המנהלי של האסיר שובת הרעב מוחמד עלאן, והוא יישאר בטיפול נמרץ בבית החולים ברזילי.



בני משפחתו ומקורביו של עלאן יוכלו לבקרו שלא כעצור, בכפוף להנחיות הרפואיות הרגילות לעניין ביקור חולים. המשמעות היא כי בשלב זה, נוכח מצבו הרפואי של שובת הרעב, הצו המנהלי אינו מופעל עוד.

לאחר שיתייצב מצבו, ובאם יבקש עלאן לעבור לבית חולים אחר, הוא יפנה לרשויות, ואם יתעוררו קושי או אי הסכמה – ניתן יהיה לפנות לבית המשפט, כך מסרו מבית המשפט.

אם הנזק אכן יהיה בלתי הפיך, מוחמד עלאן ישוחרר ויהיה אדם חופשי.

בתגובה להחלטה, אמר אחיו של מוחמד עלאן, עמיד עלאן, בפתח בית החולים: "אלחמדולילה, תודה לאלוהים, אני ראיתי צדק מאלוהים".

השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, התייחס להחלטת ומתח ביקורת על ההתנהלות של ההסתדרות הרפואית: "ההחלטה על שחרורו של המחבל עלאן נגרמה בראש ובראשונה כתוצאה מעמדתה של ההסתדרות הרפואית, בראשות ד״ר אידלמן, שלא לטפל בשובתי רעב עד לאובדן הכרה ועד לחשש לנזק בלתי הפיך".
 
השר הפנה אצבע מאשימה כלפי ההסתדרות הרפואית והוסיף כי "לכל אורך תקופת אשפוזו, ד״ר אידלמן דרש מהרופאים ואיים עליהם שלא לפעול לפי חוק זכויות החולה למרות החלטות ועדת האתיקה של בתי החולים. הגיע הזמן שההסתדרות הרפואית והעומד בראשה יכבדו את החוק במקום לנקוט בפעולות שמובילות בסופו של דבר לשחרור מחבלים".

שרת התרבות והספורט, מירי רגב ביקרה גם היא את ההחלטה: "בג״ץ נכנע לסחטנות המחבל מוחמד עלאן במקום ליישם את חוק ההזנה בכפייה.עלאן הוא ממציא שיטת ההתאבדות החדשה על מזבח הערכים של מערכות הצדק והאנושיות של ישראל", אמרה רגב.
 
שרת התרבות הוסיפה כי "החלטת שופטי בג״ץ פותחת פתח מסוכן ומאפשרת למעשה את שחרורם של מאות אסירים שיקומו ויחקו את דרכו בדרך אל השחרור המיוחל".

"ניצחון חשוב של מוחמד - אך המאבק לא תם"


מנגד, ח״כ חנין זועבי הביעה את שביעות רצונה מהקפאת הצו המנהלי וטענה כי החלטת בג"ץ היא נכונה אך חסרה. 
 
"על המדינה להתחייב לא להכניס אותו שוב למעצר פוליטי - כי זה מה שזה. זהו ניצחון חשוב של מוחמד, אך המאבק לא תם. עלינו לזכור את 400 העצורים המינהליים הנוספים, ולהמשיך להיאבק למען החופש שלהם״, אמרה זועבי.

מבית החולים ברזילי נמסר כי בשל החמרה במצבו של העציר המנהלי השובת רעב, מוחמד עלאן, החליט הצוות המטפל לחזור ולהרדימו. עוד נמסר מבית החולים כי "אלען נמצא כעת במצב יציב ומקבל את הטיפול הנדרש לבעיות שהתעוררו במהלך הערב".

מנהל בית החולים ברזילי ד"ר חזי לוי, אמר קודם לכן כי ככל הנראה נגרם נזק למוחו של עלאן וכי עדיין לא ברור אם הנזק הוא בלתי הפיך. מנהל המרכז הרפואי הודיע כי יינתן לו טיפול בינתיים. 
 
"גמלנו אותו אתמול ממכשירי ההנשמה והיום המשכנו בטיפול לבעיות. במהלך היום מוחמד החל לאבד את הקשר הקוהרנטי עם הסביבה, לא דיבר לעניין, הביט לכיוונים מסוימים, דבר שעשוי להצביע על בעיה במוחו", סיפר ד"ר לוי. 
 
"על פי המכשירים המנטרים את מצבו. עשינו בדיקת MRI של המוח וראינו שבגוף מסוים יש נזק באחת מבלוטות שנגרם קרוב לוודאי כתוצאה מחסר בוויטמין מסוים שהתבטא בעוד מערכות בגופו. הוא כרגע ביחידה, הוא בהכרה, נושם באופן עצמוני, הוא מקבל טיפול ומנסים לתת לו טיפול כדי לנסות ולהשלים את מה שנפגע כבר. יש קצת הפרעה בקשר עם הסביבה, במבט, בתפקוד קוגניטיבי, הנזק יטופל ע"י מתן החומרים החסרים ואני מקווה שהוא יהיה הפיך", הוסיף מנהל המרכז הרפואי.
 
"אינני יכול לצפות עד כמה הוא הפיך ובאיזה קצב הוא הפיך. ללא קשר לנזק הזה הוא נמצא בסכנה. אדם שצם 63 יום ושיש נזק במערכות בגופו והחסר בחומרים כל כך חיוניים נמצא בסכנה. הוא כרגע מקבל טיפול רפואי תומך על פי מה שאנחנו נותנים לו", אמר ד"ר לוי.
 
עלאן, אשר שובת רעב כבר 64 ימים, הציב אולטימטום לפיו הוא אינו מתכוון להפסיק את שביתת הרעב, אלא אם ישוחרר. במהלך המשא ומתן הציעה המדינה שתי פשרות, הראשונה שבהן היא שעלאן ישוחרר באופן מיידי, אך ישהה בחו"ל במשך ארבע השנים הקרובות. 
 
את עמדה זאת דחו פרקליטיו על הסף, למרות שמשפחתו דורשת ממנו לקבל את ההחלטה על מנת שיחיה. אמש הציעה המדינה כי עלאן ישוחרר בשלושה בנובמבר, לאחר שתסתיים תקופת מעצרו המנהלי, כפי שנקבע. גם את ההצעה הזאת נראה כי עלאן החליט לדחות על הסף.  
 
עלאן, העציר המנהלי, אשר מאושפז בבית החולים ברזילי במצב קשה, לא מונשם או מורדם כעת ומקבל נוזלים בלבד. הצוות המשפטי של עלאן נמצא בבית המשפט ביחד עם חבר הכנסת אחמד טיבי, שנמצא גם כן במקום.