"ויאגרה – גם לנשים”, בישרו כותרות העיתונים בארץ ובעולם בשבוע שעבר כשמינהל התרופות והמזון האמריקאי (FDA) החליט לאשר לראשונה לשימוש את התרופה Addyi, שנועדה לסייע לנשים צעירות, כלומר נשים בגיל הפריון, הסובלות מירידה בחשק המיני, ואמורה להתחיל להימכר מאוקטובר הקרוב. אך עד כמה באמת התרופה, שזכתה לשם “הוויאגרה הוורודה”, דומה למקבילתה הגברית?



“ההבדל בין התרופות הוא גדול”, קובע ד"ר יוסי שמואלי, אחראי המרפאה לטיפול מיני ופריון לגבר בבית החולים בילינסון. "הכדורים לגברים לא פועלים על הגירוי המיני, אלא על מה שקורה אחרי - עידוד זקפה אצל הגבר. לעומת זאת, התרופה של הנשים היא לא ספציפית. מדובר בחומר שגורם להגברת הפרשת הסרוטונין בגוף. ידוע שזה חומר שגורם לשיפור ההרגשה הנפשית ומגביר את ההנאה מבחינה פסיכולוגית. אומרים שכל זה מוביל לעלייה בחשק המיני אצל נשים, אבל עוד אין הסבר איך זה קורה בדיוק".



ד"ר שמואלי מטפל מדי יום בגברים רבים הסובלים מבעיות בתפקוד המיני, ולדבריו בהיעדר טיפול מקביל לנשים, שעד היום לא היה קיים, רבות דוחפות את בן הזוג לגשת להתייעצות. "לא תמיד הגברים מגיעים בכוחות עצמם", הוא מספר. "בשנים האחרונות הנושא של בעיות התפקוד המיני יצא מחדר המיטות ומדובר בראש חוצות, אבל עדיין אם פעם חברות התרופות טענו שרק 10% מהסובלים מבעיות בתחום מגיעים לטיפול, היום אחרי כל השיווק האגרסיבי של בעלי האינטרסים הכלכליים עדיין מדובר על כ־15% בלבד. נשים רבות מושכות את הגברים למרפאות באוזן, והן מאוד מעודדות אותם ולפעמים אפילו מפעילות לחצים שיטפלו בבעיה שלהם".




צילום: אינג אימג'


"לא השלאגר הבא"


אבל מה קורה כאשר הנשים יהיו עתה אלו שיצטרכו לגשת ולדבר על מה שמפריע להן? ד"ר נגה פורת, יו"ר החברה לרפואת נשים בקהילה, אומרת שהנושא כמעט לא עולה במפגשיה עם המטופלות הצעירות. "עיקר התלונות בנושא מנשים מגיעות מכאלו בגיל המעבר או הבלות, כשהשחלות מפסיקות לתפקד וירידה בתפקוד המיני הופכת לבעיה מאוד נפוצה", היא מספרת.



"בקרב נשים צעירות זה הרבה פחות נמצא בשיח. אני לא יודעת לומר אם זה כי הבעיה פחות שכיחה או שהצעירות פשוט נבוכות מכדי לדבר עליה. אני מניחה שהתשובה נמצאת אי שם באמצע. חוסר חשק מיני בגילי הפריון הוא בעיה שכן מוכרת בספרות הרפואית, ומכאן שהיא קיימת. חברת התרופות האמריקאית טוענת שהבעיה קיימת אצל 10% מהנשים, אך צריך לזכור שהיא מונעת אינטרס, ובנוסף, אני אחרי יותר מ־20 שנה במקצוע יכולה לומר שלא קיבלתי כמעט תלונות כאלה.



אם חברת תרופות הייתה מגיעה היום ואומרת: 'יש לי גלולה לנשים בגיל המעבר', היא הייתה פותחת שוק מטורף. יש קבוצת יעד רחבה שכבר ידועה. עכשיו יש פתרון לנשים לפני גיל המעבר וכעת צריך לחפש את הנשים האלה. גם הנשים המבוגרות יותר לעתים נמנעות מלהעלות את הנושא ביוזמתן ממבוכה או בשל קבלת העניין כגזרת גיל, אבל לכך הרופאים יותר מודעים ומייצרים שיחה בנושא".



אז את לא חושבת שכניסת תרופה כזו לשוק דווקא תועיל להגברת המודעות?
"ייתכן שזה יוביל ליותר פתיחות, אבל היא בעיקר תאכזב המון נשים אחרות. מהססמאות עולה שזו מקבילה נשית לוויאגרה - תרופה שקהל היעד הרחב ביותר שלה הוא האוכלוסייה המבוגרת, אז זה יכול להטעות את הנשים בגיל המעבר. הן מתלוננות ומדווחות כבר היום על ירידה בחשק המיני, והן יהיו אלה שיתאכזבו כי יגלו שהן לא נמצאות בקטגוריית טיפול. אני בטוחה שבשבועיים־שלושה הקרובים נוצף בפניות מהן ונצטרך לשלוח אותן בידיים ריקות הביתה.



אולי בעתיד יעשו ניסויים גם עבור נשים מבוגרות יותר ויוכלו להרחיב את ההתוויות או להתאים תרופה עבורן. בקרב הנשים הצעירות אני לא בטוחה שיהיה לזה ביקוש, זה טיפול מסורבל, בשונה מזה של הגברים – צריך ליטול אותו באופן קבוע וקיימות מגבלות כמו איסור על שתיית אלכוהול במקביל ללקיחת התרופה, מנהג של רוב הצעירים שגם מוכר כשלעצמו כמשחרר עכבות ואף מעלה את החשק המיני. בינתיים הרעיון יפה בתיאוריה, אבל אני לא רואה כמה זה הולך להיות השלאגר הבא בשוק שלנו".



גילה ברונר, מנהלת השירות הסקסולוגי במרכז לרפואה מינית בבית החולים שיבא תל השומר, מספרת מצדה כי היא מקבלת פניות רבות מצעירות על ירידה בחשק המיני, וכעת היא מקווה שתוכל להציע להן מענה טוב יותר. "בעיות מיניות בקרב נשים הן שכיחות בקרב 30%־40% מהנשים - גם אצל צעירות וגם אצל מבוגרות", היא אומרת. "מגיעים אלינו המון זוגות צעירים, אפילו בשנות ה־20 לחייהם, בעקבות בעיות בחשק המיני של האישה, אז בוודאי שיש פה בשורה".



עם זאת, ברונר מדגישה כי הכדור לא יועיל לכולן: "חשוב להדגיש שהחשק המיני לא מושפע רק מהורמון כזה או אחר. יש שורה של גורמים, ולכן בלי לתקן את הדברים האחרים התרופה לבדה לא תהווה פתרון לרבות. אישה עם בעיות בחשק המיני צריכה לעבור אבחון: זה יכול להיות מושפע מהקשר הזוגי, אופי מערכת היחסים, השעות והצורה שבהן מקיימים את יחסי המין והפנאי הנפשי אליהם. זה כמו שאם ניתן ויאגרה לגבר שמפחד מקיום יחסי מין, ויש לו קשר לא טוב עם בת הזוג שלו או שהוא מוטרד מעניינים אחרים, הכדורים לא יעזרו. לכן צריך לבחור נכון את הנשים שישתמשו בכדורים. אם מישהי תיקח את הפטנט העולמי שכולם מדברים עליו ותרגיש שאפילו זה לא מצליח לה, זה סתם יוביל לייאוש גדול".



"חיכו יותר מדי"

הדעות חלוקות לגבי אם מדובר במהלך שיווקי או בכדור קסם שיפתור לנשים רבות את הבעיות, אבל גם לגבי השימוש השגור בנושא במונח "בעיה" - לא כולם תמימי דעים. בארצות הברית התרופה אושרה לאחר מאבק עיקש של ארגוני נשים שהאשימו את ה־FDA בכך שדאג לאישור תרופות המסייעות לגברים לקיים יחסי מין, ולא דאג לאשר תרופה מקבילה לנשים – מה שלטענתם יצר אפליה מגדרית. "הנשים חיכו יותר מדי זמן", נטען בעצומה אינטרנטית שהופצה בנושא. "ב־2015 שוויון מגדרי צריך להתבטא גם בכל הקשור לטיפולים בחוסר תפקוד מיני".



אבל בישראל ארגוני זכויות הנשים דווקא לא הביעו התלהבות מהמהלך, והיו כאלה שאף גינו אותו. "התרופה הזו רק מעצימה את האפליה בין נשים לגברים בנושא", אומרת הפעילה הפמיניסטית אורטל בן דיין. "זה מקבע את זה שחשק מיני תקין מבוסס על החשק המיני הגברי. מי קבע שתדירות קיום יחסי המין הרצויה היא זאת של הגברים? למה שלא ייצרו גלולה להקטין את החשק המיני לגברים? כל השיח המודרני הזה של כמה יחסי מין צריך לקיים, תוך נתינת כינויי גנאי כמו 'פריג'ידיות' לכאלו שלא מתאימות את עצמן לסטנדרטים של הגברים, הופך את נושא המיניות לכזה שצריך למשטר, לכמת ולהסדיר, ואני לא מתחברת לזה. השימוש במילה ויאגרה בשם התרופה לאישה הוא מטעה. אלו שתי פעולות רפואיות שונות לגמרי, ולכן אין בסיס לטענה שזה משווה בין המינים".




"מעצים את האפלייה בין גברים ונשים". אורטל בר דיין. צילום: נופר דוכובני


ב־2010 נדחתה התרופה על ידי ה־FDA לאחר שנטען כי הנזק שתופעות הלוואי שלה גורמות עולה על התועלת שתופק ממנה. למרות אישור התרופה כעת, ד"ר שמואלי עדיין מוטרד מאותן התופעות: "זה יכול להיות סחרחורות, יובש בפה, בחילות, ירידת לחץ דם עד כדי חולשה ועילפון ואפילו איבוד הכרה. צריך להשתמש בה באופן קבוע ונדרשים ימים עד כמה שבועות כדי לחוש את השפעתה. אני לא רואה בכלל את ההנאה בלקיים יחסי מין בתנאים כאלה".



"זה יוצר מצב מפחיד שכל גבר שיחשוב שבת הזוג שלו לא מקיימת מספיק יחסי מין - יוכל להציע את הכדור כפתרון זמין במקום להתאים את עצמו לחשק שלה, וזה יהפוך לעוד התערבות הורמונלית בגוף, בנוסף לגלולות שרק אנחנו לוקחות, והפעם התרופה גם כרוכה בסיכונים רפואיים", מזהירה בן דיין. "נשים שסובלות מירידה בחשק המיני ומרגישות שזה מפריע להן - שייקחו את התרופה מבחירה. אבל אסור שזה יהפוך למנגנון דחיקה בנשים".