המפכ"ל החדש, תא"ל גל הירש, בן 54, שוחרר מתפקיד בכיר במילואים רק לפני שבועיים.



השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן הודיע הערב (שלישי) כי החליט להביא לאישור הממשלה את מינויו של תת אלוף (מיל') גל הירש לתפקיד המפכ׳׳ל הבא של משטרת ישראל.



הירש כתב בתגובה ראשונה בעמוד הפייסבוק שלו: "אני מאוד נרגש! משטרת ישראל, לוחמות ולוחמים, שוטרות ושוטרים, הם במשך שנים ארוכות אחיותיי ואחי לנשק ושותפיי למשימות רבות. יש לי אליהם הערכה עמוקה ואהבה רבה".



"אני שמח על האמון שקיבלתי וממתין להשלמת תהליך המינוי כהלכתו. אני משרת מגיל 14, התחייבתי לפעול תמיד להגנתה של מדינת ישראל ומשנקראתי היום לדגל, אני מתייצב למשימה, ככתוב בישעיהו: ״ הנני, שלחני!״, סיכם הירש.



בתפקידו האחרון שימש כסגן אלוף פיקוד העומק ובאזרחות שימש כיו״ר חברת דפנסיב-שילד אחזקות. הירש נולד בדרום וגדל בערד. את המדים הראשונים לבש בתור נער בפנימייה הצבאית לפיקוד שליד הגימנסיה העברית הרצליה בתל אביב. בעל תואר ראשון במזרחנות מאוניברסיטת בר-אילן ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת תל אביב. נשוי לדונה ואב לשלוש. בשנת 1982 התגייס לצה"ל והתנדב לסיירת צנחנים. בהמשך הגיע לקורס קצינים ושירת כמפקד צוות בבה"ד אחד לפני שחזר לחטיבת הצנחנים, לתפקיד מפקד צוות בסיירת.



היה מ"פ בגדוד 202, סגן מפקד יחידת שלדג, מפקד גדוד 202 ומפקד שלדג בשנת 1993. באחד המבצעים עליהם פיקד, הוביל הירש כוח של לוחמי שלדג במבצע עומק בלבנון, מבצע שכמעט והסתיים בהדחתו מצה"ל. הוא פעל עם כוח קטן שחדר לבסיס חיזבאללה ומשהתגלה איחור בלוח הזמנים, סירב לסגת מבלי לבצע את המשימה כפי שדרשו ממנו מפקדיו. הירש אף ניתק את מכשיר הקשר, כדי להשלים את המשימה מבלי שיוכלו לתת לו פקודה מפורשת לסגת. הכוח הצליח לבצע את המשימה וחולץ בעור שיניו מלבנון מבלי שהתגלה.



על הירש נמתחה ביקורת קשה מצד הרמטכ"ל דאז, אמנון ליפקין-שחק, אך הוא גם חלק לו שבחים על אומץ הלב שגילה. במהלך פיקודו על היחידה קיבלה שלדג שני פרסי רמטכ"ל וכן צל"ש יחידתי על תעוזה במבצעים עלומים, בין היתר במבצע ענבי זעם. בשנת 1997 מונה לתפקיד קצין אג"ם של אוגדת אזור יהודה ושומרון. במסגרת שירותו נפצע קשה בידו וכתפו מזריקת אבן על מכוניתו ועבר תהליך שיקום ארוך שנמשך כשנה. ב-1999 שימש כמפקד חטיבת בנימין. בתקופה זו זכתה החטיבה בשני פרסי רמטכ"ל. כמפקד חטיבת בנימין החליט במהלך הקרבות של האינתיפאדה השנייה על סגירת כביש 443 לתנועת פלסטינים והגדירו כנתיב קריטי-מאובטח לירושלים.



הירש מילא תפקיד מרכזי בדחיפה להקמת גדר ההפרדה, שימש כמתכנן הראשי שלה והוציא את הפרויקט מן הכוח אל הפועל בשנתו הראשונה. הירש היה בין המתכננים של "מבצע חומת מגן"‏ ואף הגה את שם המבצע. בשנת 2003 מונה למפקד בית הספר לקצינים של צה"ל (בה"ד אחד), שם קבע כי נשים וגברים יוכשרו לקצונה יחד אותם צוותים תוך שמופרדים רק המגורים.




הירש בספר המחזור. צילום: מתוך הפייסבוק


התפקיד שסיים את דרכו בצבא


שנת 2005 הייתה השנה בה מונה גל הירש למפקד עוצבת הגליל וקודם לדרגת תת אלוף. בתקופה שקדמה למלחמת לבנון השנייה פעל הירש במרץ כנגד האיום מצד חיזבאללה לחטוף חיילים ויזם תפיסה מבצעית חדשה לאיום החטיפה‏. בתקופת פיקודו על עוצבת הגליל אירעו מספר ימי לחימה בהם הצליחה האוגדה שבפיקודו, למנוע ארבעה ניסיונות חטיפה קודמים ובהם ניסיון החטיפה בע'ג'ר (2005), אשר התפתח ליום קרב עם ארגון חיזבאללה. זאת לאחר שכוח צנחנים מגדוד 202 נערך בכפר רג'ר בהתאם לאיום, ביצע הונאה טקטית והרג ארבעה מחבלים מהכוח המיוחד של החיזבאללה שניסו לחטוף חיילים.



בקיץ 2006 הצליח ארגון החיזבאללה לחטוף שני חיילים: אהוד גולדווסר ואלדד רגב ז"ל, האירוע שהוביל לפרוץ מלחמת לבנון השנייה. בסיום המלחמה מונו שתי ועדות, האחת בראשות האלוף דורון אלמוג והשנייה בראשות השופט אליהו וינוגרד. ערב פרסום תחקיר ועדת אלמוג בראשות אלוף במיל דורון אלמוג, החליט הירש להתפטר מתפקידו לאחר שידע את תוצאות הדוח. אלמוג המליץ להדיח את הירש מתפקידו בעקבות אירוע החטיפה והאשימו שלא נערך כראוי לאפשרות החטיפה.



הרמטכ"ל דן חלוץ אומנם ניקה אותו מאשמה זו אולם לא נתן לו גיבוי ראוי. לפני חודש פורסם לראשונה ב"מעריב השבוע" כי השופט בדימוס אליהו וינוגרד, הכה על חטא על כך שלא כתב בהמלצת הוועדה שלהירש נעשה עוול גדול. השופט וינוגרד כתב לרמטכ"ל הקודם בני גנץ כי "מאז הגשת דוח ועדת וינוגרד על אירועי מלחמת לבנון השנייה, נקפני מצפוני כי לא יכולנו, כפי שהתכוונו, לכלול בדוח הוועדה, המלצה חמה לכך שצה"ל יציע לגל הירש לחזור לשרת בשורותיו כאיש קבע. אז חשבנו כי ראוי היה כי כך יקרה, ועדין אני בדעה כי חבל שהדבר לא נעשה עד כה".



השופט וינוגרד אף אמר בקולו כי בתום עבודת הוועדה הוא עוד ניסה לבדוק איך הוא יכול לסייע להירש לחזור לצבא: "בתום עדותו שאלתי אותו גל 'אם מחר צה"ל מציע לך לחזור לשורותיו, אתה חוזר? כי הוא היה מאוד פגוע" מספר וינוגרד. "הוא אמר מיד באותו יום אני מוכן לחזור. אני מת לחזור". וינוגרד מגלה כי כלל חברי הועדה היו תמימי דעים שנעשה להירש עוול. "הוא הכין יפה מאוד את האוגדה שלו לאירוע שהיה צפוי, של חטיפה. הוא אישית היה ראוי יותר להערכה מאשר לגינוי כפי שנקבע במסקנות והוא לא זכה לגיבוי ראוי מטעם הרמטכ"ל חלוץ". השופט מספר כי בסיום העבודה של הוועדה הם התכוונו לכתוב המלצה באשר להירש שיחזור לשרת בצבא ובסוף הוחלט לא לכתוב מסקנות אישיות והסתפקו במסקנות כלליות.




השופט בדימוס אליהו וינוגרד. צילום: פלאש 90



שילם מחיר כבד


השופט בדימוס וינגורד גילה עוד כי מיד עם סיום העבודה של וועדת וינוגרד, הובן לכולם כי נעשה עוול לגל הירש וכי הוא שילם מחיר כבד מאוד. חיזוק לכך נכתב בגילוי דעת חריף ונוקב לעניינו של הירש מטעם השופט בדימוס, מישאל חשין, שהביע גם הוא את דעתו על כך שצה"ל טעה כשנתן להירש לסיים את שירותו: "לא לימדתי עטי לכתוב אלא דברי-משפט, ואולם זו הפעם אמרתי אחרוג ממנהגי ולו מפאת עוצמת העוול שראו עיניי ואוזניי שמעו", כותב חשין. "סברתי כי ראויים הם הדברים שיעלו על הכתב ויידעו הכול את שאני יודע וכואב".



כפי שפורסם ב"מעריב השבוע", לפני כחודש סיים הירש את תפקידו כסגן מפקד פיקוד העומק במילואים ובטקס הסיום קיבל חיזוק נוסף, הפעם מרמטכ"ל גדי איזנקוט. "מי שמכיר אותך לא צריך חוות דעת של שופטים על תקופת מלחמת לבנון השנייה", אמר הרמטכ"ל איזנקוט להירש כשלצדו בני משפחתו. "אני חושב שהאופן שבו פיקדת על המפקדה במקצועיות, בנחישות בא לידי ביטוי בעשור האחרון ובתשע השנים האחרונות מאז". עוד אמר עליו הרמטכ"ל איזנקוט: "אחרי שהאבק שקע ולמדנו טוב יותר את האופן שבו הפעלנו את הכוח והאופן שבו אוגדה 91 תפקדה, אחרי שנרגענו מההיסטריה הציבורית ומבחינה מקצועית, אנחנו מכירים מקרוב ומוקירים מאוד את מה שעשית אז כמפקד אוגדה במשך הלחימה" סיכם איזנקוט.



לאחר סיום שירותו בצה"ל הקים גל הירש את חברת "דפנסיב-שילד" (Defensive - Shield)‏‏, המתמחה בייזום פרויקטים, באינטגרציה בין ידע וטכנולוגיה ומספקת שירותי ייעוץ ותכנון אסטרטגי וביטחוני לממשלות ולחברות גדולות. בשמה העברי נקראת החברה חומת מגן אחזקות בע"מ, על שם המבצע שהירש עצמו הכין ונתן לו את השם. החברה הוקמה על ידי קצינים בכירים, מהצבא, משטרה ומודיעין, הכוח העיקרי של חומת מגן נגזר מהידע הנרחב של צוות של מומחים. החברה מחויבת לספק פתרונות מלאים מורכבים מהדוקטרינה מבוססת היטב, טכנולוגיה חדשנית וציוד, הכשרה מתמחה וכוח אדם מיומן. כיצואן וספק של משרד הביטחון ומשרד הפנים מוסמכים, המוצרים והשירותים של חומת מגן מיועדים לממשלות, ארגונים גדולים, כוחות מזוינים, משטרה ומכבי אש. החברה פועלת הן באופן עצמאי ובמשותף עם שותפים ידועים, בארץ ובחו"ל.