הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה היום (רביעי) נתונים חדשים מתוך הסקר החברתי שערכה במהלך 2014, המתמקדים בהרגלי המיחזור של הישראלים.



מהסקר עולה כי רוב הישראלים, 67%, מעבירים דרך קבע בקבוקי פלסטיק למיחזור כשהערים המובילות הן נתניה, אשדוד ותל אביב, בהן למעלה מ-80% מהתושבים ממחזרים בקבוקים. לכך תורמים מתקני המיחזור הרבים לבקבוקי פלסטיק הפזורים בערים, כש-78% מהישראלים מדווחים כי באזור מגוריהם קיים מתקן כזה. נתון מפתיע לחיוב הוא שגם מיחזור בקבוקים קטנים תמורת פיקדון הוא הרגל של 42% מהישראלים.




הרגלי מחזור בקבוקי פלסטיק לשנת 2014. צילום: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה


בכל הנוגע למיחזור נייר וקרטון – רק כמחצית האוכלוסייה מקפידה על כך, 52%, כששוב מי שמובילות את הרשימה הן נתניה (78%) ותל אביב (71%). זאת אף שכשני שלישים מהאוכלוסייה (66%) מדווחים כי באזור מגוריהם נמצאת מכולה לאיסוף נייר וקרטון.



שיעור המיחזור של סוללות ומוצרי אלקטרוניקה ותרופות נמוך מאד. רק שליש (32%) מהאוכלוסייה נוהגים להעביר סוללות למיחזור, 11% מעבירים מוצרי חשמל למיחזור כשהמתקנים לאיסוף מוצרי חשמל ואלקטרוניקה נדירים: רק עשירית (10%) מהציבור מדווחים כי קיים מתקן כזה באזור מגוריהם. רק 14% מחזירים תרופות שפג תוקפן לבתי המרקחת או לקופת החולים.




הרגלי מחזור נייר וקרטון לשנת 2014. צילום: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה


בשנת 2014 נאספו בישראל כחמישה מיליון טונות פסולת ברשויות המקומיות כשכל תושב מייצר בממוצע 1.7 ק"ג פסולת ביום.



מוחזרו כ-900,000 טונות של פסולת ברשויות המקומיות שהם רק כ-18% מסך הפסולת הנאספת. ומיהם יצרני האשפה הגדולים ביותר? מהנתונים עולה כי 28% ממשקי הבית בישראל משליכים עד 79 ליטרים של אשפה בשבוע, 27% משליכים 199-80 ליטרים אשפה ו-43% משליכים 200 ליטרים ומעלה של אשפה בשבוע. מבין הערים הגדולות, בירושלים ובבני ברק שיעור גבוה יחסית של משקי בית המשליכים 200 ליטרים ומעלה של אשפה בשבוע (50% ו-49%, בהתאמה), לעומת 27% בתל אביב-יפו ובבת-ים.



מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "המשרד ממשיך בקידום מהפכת המיחזור בישראל כאשר יעד המחזור לשנת 2020 הוא 50% מכמות הפסולת המיוצרת, זאת ביחס ישיר לירידה בהטמנת הפסולת.



"הסקר ישמש את המשרד ככלי נוסף לבחינת הפעילות בנושא המיחזור והמשרד יבדוק באילו מקומות בארץ ובאילו נושאים יש להפעיל מדיניות שונה". במשרד להגנת הסביבה מדגישים כי אחוזי המיחזור במרבית הערים והרשויות בישראל נמצאים במגמת עלייה ומבטיחים לסייע לישובים וערים בהם נתוני המחזור נמוכים במטרה לצמצם פערים.