2,194,931 ילדים ובני נוער אמורים להתחיל את שנת הלימודים תשע"ו ביום שלישי הקרוב, אולם נראה כי בכמה מקומות לא תחל שנת הלימודים כסדרה.

כך למשל בבית הספר היסודי שדות ביישוב בית דגן, שבו אוחדו שלוש כיתות ב' לשתיים, שיאוכלסו בכ־35 ילדים בכיתה. זאת אף על פי שלטענת ההורים, בשנתיים האחרונות אישר משרד החינוך תקן של כ־28 ילדים בכיתה.
"הפתרון שנתנה המועצה הוא שעות פרטניות לחלשים ולחזקים, אבל מה עם הבינוניים?" שואלת לודה סקלאר, נציגת הורי השכבה הזועמים, הדורשים להשאיר את המצב הקיים. ההורים אף שלחו לפני כשבוע מכתב לשר החינוך נפתלי בנט, ולטענתם לא זכו למענה.
"מבירור שערכתי עם פורום ההורים היישובי, כמעט לכל רשות במחוז המרכז יש כיתות ללא תקן, שקיבלו אישור להישאר בגודלן ולא להתפצל", מספרת סקלאר. לדבריה, אם לא יימצא פתרון עד יום פתיחת שנת הלימודים, תושבת שכבת כיתות ב' בבית הספר.
 

ממחוז מרכז במשרד החינוך נמסר: "על פי חוק, כיתות המונות 34 ו־35 תלמידים הן כיתות תקניות. המחוז, בשיתוף הרשות המקומית, תקצבו מורה נוספת לצורך למידה בקבוצות קטנות במקצועות הליבה".
גם בבית ספר אלון יזרעאל בעפולה קיימת בעיה דומה. "בכוונת העירייה לאחד כיתות לצפיפות של 37־40 תלמידים, עקב מחדל שנוצר עם פתיחת בית ספר חדש, שקיבל מהעירייה אישור לפתיחת כיתות קטנות מתחת לתקן", טוען צור פלאי, אב לילד העולה לכיתה ג'. פלאי מסר ל"מעריב־השבוע" כי ההורים מתכננים השבתה בשכבות א', ב' ו־ג'.
מעיריית עפולה נמסר: "העירייה פועלת על פי ההנחיות והנהלים של משרד החינוך. במסגרת שיתוף הפעולה נמצא פתרון לשכבות א' וב', ויש מקום לאופטימיות באשר לפתרון הולם לשכבת כיתה ג'".
״נשבות עד הגעת הטרקטורים״
בעיה דומה קיימת בבית הספר הממלכתי־דתי דביר בחולון, שסובל כבר כמה שנים ממחסור בכיתות לימוד. "בחמש השנים האחרונות בית הספר כמעט שהכפיל את כמות התלמידים שלו", טוען אבי קצב, יו"ר ועד ההורים הבית־ספרי, "הוא גדל מ־450 ל־850 תלמידים. במבנה ישנן 18 כיתות תקניות, בעוד שבפועל ישנן כ־28 כיתות פעילות". 
לטענת קצב, "עיריית חולון סגרה חללים שהיו קיימים בבית הספר, חלקם במסדרונות, באמצעות קירות גבס, ויצרה כיתות קטנות שלדעתנו אינן תקניות כלל. בנוסף לכך, כל חדרי הספח (חדר אמנות, חדר מחשבים, מעבדה) הוסבו לכיתות".
לדבריו, בית הספר קיבל שני מבנים יבילים, המשמשים שתי כיתות נוספות, והשנה הוספה מיגונית, שתשמש גם היא ככיתה. "בפועל הקטין הדבר את החצר, כך שהנהלת בית הספר נאלצת להוציא את התלמידים להפסקות לסירוגין. גם הלימודים הפרטניים מתבצעים כיום במסדרונות", אמר קצב, "אנו ההורים לא מוכנים להמשיך לתת לילדינו ללמוד בתת־תנאים, ולפיכך החלטנו להשבית את בית הספר החל מ־1 בספטמבר ועד להגעת הטרקטורים לשטח".


שלט בבית הספר "שדות". צילום: לודה סקלאר
 
מעיריית חולון נמסר: "טענות ההורים מוכרות בעירייה ורובן אף מוצדקות. מאחר שבית הספר סובל מצפיפות, מתכוונת עיריית חולון לבצע בנייה נוספת להרחבת בית הספר ואף קיבלה לכך הרשאה ממשרד החינוך. לצערנו, כ־30 מתושבי הסביבה הגישו עתירות התנגדות לבית המשפט, ולכן הליך הבנייה נעצר בשלב זה עד לסיום ההליך המשפטי".
גם הורי בית הספר הממלכתי־דתי דק"ל בכוכב יאיר צפויים להשבית את הלימודים מ־1 בספטמבר, בגין טענות לאפליה לכאורה נגד המגזר הדתי־לאומי ביישוב. “המועצה המקומית הזניחה במשך שנים את תשתיות המבנה והחצרות", טוען נציג הוועד, מאיר מרקוביץ, "ההבדלים הגלויים בין בתי הספר ביישוב בולטים וצורמים לעין. בכל בתי הספר האחרים יש צליות, מגרשי דשא סינתטי ומגרשי בטון ברמה גבוהה, וכאן פשוט אין. אפילו הכיתות המדהימות שתרמה קק"ל הגיעו לבתי הספר היסודיים האחרים, אך לא לדק"ל".

מהמועצה המקומית כוכב יאיר נמסר:  "תמיכות הרשות ניתנות לכל בתי הספר באופן שווה. שיפוץ מגרש הקטרגל בבית הספר הממלכתי־דתי, שעלותו כ־250 אלף שקל, מצריך השקעה גדולה, שחורגת מפרויקט שיפוצי הקיץ. אנו מקווים שנמצא בעתיד מקור תקציבי לביצוע הפרויקט, בשיתוף הרשויות השכנות שתלמידיהן מתחנכים בבית הספר".
באותה עת, הורי התלמידים בחטיבה ובבתי הספר היסודיים בכוכב יאיר מנהלים מאבק לשימור חופש הבחירה שעמד לרשות תלמידי היישוב בבחירת בית ספר תיכון. "החל מהשנה הבאה לא יהיה פתרון לתלמידים העולים לכיתה י', מאחר שכרגע כפר סבא והוד השרון מסרבות להסדר שהיה קיים זה 30 שנה, מאז הקמת היישובים", טוען אבי שוברט, יו"ר הנהגת ההורים בחטיבת הביניים, "החל מ־1 בספטמבר אנו משביתים את החטיבה ואת כיתות ד'־ו' בבתי הספר היסודיים, עד שיימצא פתרון ארוך טווח לבעיית התיכון לתלמידי היישוב".
  
בבית הספר החדש גני עתלית דורשים ההורים הסעות לתלמידים בשל מפגעי בטיחות ובעיות תשתית בדרך למוסד. ההורים מצהירים כי לא יפתחו את שנת הלימודים עד שתענה המועצה לדרישותיהם.
תגובת המועצה האזורית חוף כרמל: "אנו נערכים לפתיחת שנת הלימודים כמתוכנן. נעמיד לכמה שבועות הסעות לתלמידים".
 
גם בית הספר היסודי גיבורי ישראל בתל אביב צפוי לשבות, בגין איחוד כיתות ג', שיוביל למצב שבו יהיו 36 תלמידים בכיתה, ואיחוד כיתות ה', שבהן יהיו 38 תלמידים בכיתה.
מעיריית תל אביב־יפו נמסר כי “מדינת ישראל צריכה לקבוע סטנדרט אחיד לנושא ועיריית תל אביב־יפו תיישם כל החלטה של משרד החינוך. העירייה לא תיתן יד לתפיסה שערורייתית, במסגרתה רשות חזקה יכולה לממן פעולות שרשויות חלשות לא תוכלנה, באופן שתורם תרומה משמעותית להגדלת הפערים החברתיים במדינת ישראל".
להלן השיבושים:
בית הספר גיבורי ישראל בת״א
בית הספר דביר בחולון
בית הספר דק"ל בכוכב יאיר
בית הספר גני עתלית בעתלית
בית ספר אלון יזרעאל בעפולה
בית הספר שדות בבית דגן