מצוקת הדיור מדירה שינה מהרבה מאוד זוגות צעירים ברחבי המדינה ואף היתה נושא מרכזי מאוד בבחירות האחרונות שהתקיימו לכנסת.



אך נדמה כי ישנם מספר ראשי ערים, שעל מנת ליצור תנאים טובים יותר במשא ומתן מול המדינה, או מתוך כוונה לעצור את הגידול של עירם, פשוט עוצרים את התהליך וקוטעים אותו.



הנושא, שנחשף היום (שני) בגלי צה"ל, מגולל בתוכו מאבקים על תקציבים שאמורים להתקבל מהמדינה על מנת שלא לגרום להפסדים לעיר עצמה. ראש עיריית פתח תקווה, איציק ברוורמן, הבהיר בריאיון לגל"צ בתוכנית עושים בוקר כי "אני כראש עיריית פתח תקווה, לא מעודד בנייה למגורים, איפה שאני יכול, אני מאט ומונע אותה. אני מעודד בנייה לתעסוקה ולתעשייה, אבל לא למגורים. אני רוצה לתת לתושבים שלי איכות חיים. יש לי רבע מיליון תושבים, אני צריך לדאוג להם. מספיק עם זה, אני רוצה שהם יחיו פה טוב".

הבעיה לא קיימת רק בפתח תקווה, אלא גולשת להרבה מאוד ערים במרכז כמו גבעתיים, ר"ג, וגם נתניה ומודיעין, שעודדו בעבר בנייה. כולן עושות ככל שהן יכולות על מנת להקטין את מספר התוכניות. הוויכוח נסוב על דירות משפחתיות, שכן דירות שני חדרים, כמעט ואי אפשר למצוא פרט לתל אביב וירושלים.

בראשון לציון הצליחו לפתור את הבעיה לאחר שהגיעו להסכם הגג עם המדינה, שיעזור לעיר לקלוט תושבים. ראש העיר, דב צור, סיפר כי כל בית אב בעיר משלם בממוצע כ-5500 ש"ח בשנה ארנונה, כשממוצע ההוצאה עליו עומד על 12 אלף ש"ח, מה שיוצר גירעון. גם כאן טען ראש העיר כי הוא מעודד שטחי תעסוקה, אך הזהיר כי צריך להבטיח שהתנאים יאפשרו בנייה למגורים.
מנכ"ל התאחדות בוני הארץ אליאב בן שמעון, זועם על החלטת ראשי הערים והגיב: "המדינה מחפשת להגדיל את הצעי הדירות, אבל ראשי הערים מעכבים עשרות אלפי יחידות. לא ייתכן שאנחנו סובלים ממצוקה אמיתית בדיור, כשמרבית ראשי הערים לא מוכנים לעזור להגיע לפיתרון. אולי מה שצריך לעשות זה את שיטת קנס-פרס, לא מן הנמנע שצריך לשלול מראשי הערים את שיקול הדעת בנושא. הסכם גג נחתמו עם חמישה ראשי ערים, ושאר המשא ומתן תקוע".