הממשלה אישרה היום (ראשון) בישיבתה השבועית פה אחד את תוכנית הפעולה הלאומית לאזור מפרץ חיפה שהציג המשרד להגנת הסביבה בחודש שעבר בשיתוף משרדי האוצר, התחבורה והבריאות במטרה להפחית ב-50% את זיהום האוויר במפרץ חיפה עד שנת 2018.  
בתכנית, שעלותה הכוללת כ-330 מיליון שקלים יושקעו מתוכם 115.5 מיליון בפעולות לצמצום הפלטות מתעשייה ומתחבורה. בתוכנית הקמת "אזור אוויר נקי" ללא רכבים מזהמים, סבסוד מסננים לרכבים ומעבר משאיות ואוטובוסים לגז טבעי. תחנות הדלק באזור מפרץ חיפה, האחראיות לשמונה אחוזים מפליטות מזהמים לאוויר, יחוייבו להתקין ולהפעיל עד סוף השנה מערכות להשבת אדי דלק.
חלק מרכזי בתכנית הוא הגברת הפיקוח על התעשייה כשייקבעו הגבלות פליטת מזהמים חדשות ומחמירות יותר ל-26 מפעלים גדולים. עוד הוחלט בישיבת הממשלה כי יוקם צוות בין משרדי שיבחן את החסמים המונעים ממפעלים מעבר לגז טבעי. המפעלים ידרשו להפסיק את השימוש במזוט המזהם ויקבלו סיוע להתחברות לגז הטבעי הנקי. 

הממשלה החליטה גם על הקמת צוות היגוי בראשות משרד הכללה ובהשתתפות נציגי המשרד להגנת הסביבה לבחינת חלופות לפיתוח התעשייה בחיפה. תקציב של 19 מיליון שקלים הוקצה לביצוע סקרים ומחקרים בשיתוף משרד הבריאות, לבדיקת הקשר בין זיהום האוויר במפרץ לרמת התחלואה בקרב תושבי מטרופולין חיפה. 
השר להגנת הסביבה, אבי גבאי, (כולנו) אמר אחרי הישיבה: "השנה החדשה נפתחת עם בשורה למאות אלפי תושבים באזור מפרץ חיפה שנמצאים במרכז העשייה שלנו. התוכנית היא השלב הראשון בדרך לשינוי משמעותי באיכות החיים באזור ואנו ממשיכים לפעול במשותף עם משרדי התחבורה הבריאות והאוצר, ועם הרשויות למען הזכות לנשום אוויר נקי בכל רחבי הארץ". 
שר הבריאות, יעקב ליצמן, (יהדות התורה), הוסיף כי "התוכנית מהווה בשורה ממשית לתושבי חיפה וגובשה הודות להתגייסות הצוותים המקצועיים בשני המשרדים. ביצוע התוכנית יביא לשינוי מהותי באיכות החיים של האזרחים".

"הממשלה נמנעת מטיפול בשורש הבעיה"
 
בארגוני הגנת הסביבה נשמעו גם קולות של ספקנות כלפי התכנית. ליאורה אמיתי מעמותת "אזרחים למען הסביבה" טוענת כי "הבעיה הגדולה היא שהתכנית כולה מסתמכת על מצב קיים שהוא לא ידוע לציבור ושאנחנו נלחמים כבר שנתיים משפטית כדי להבין אותו. בהעדר נתונים מלאים על המצב הקיים אין לנו יכולת בעצם לפקח על הביצוע של התכנית ולוודא שאכן תהיה הפחתה של הפליטות הקיימות כיום, ולא רק מצג שווא ובמה להתפארות של הרשויות". 
עוד טוענת אמיתי כי 'אזור אוויר נקי' מזיהום של תחבורה הוא שם מטעה בעיר שרוב הזיהום בה הוא מתעשייה. עם זאת היא מוסיפה: "מוכרות לנו אינספור החלטות ממשלה שלא התקיימו עד עצם היום הזה".
ב"גרינפיס" אומרים כי "הממשלה מסתפקת באוויר מזוהם קצת פחות לתושבי מפרץ חיפה ונמנעת מטיפול בשורש הבעיה. גם במשרד להגנת הסביבה, שאמור להיות הסמן הירוק בממשלה, יודעים כי הטבות למיניהן למפעלים העוברים לשימוש בגז לא באמת יעשו את העבודה ו'הגז הטבעי' מזהם גם מזהם".
"מצופה היה כי המשרד יחייב חלק מהמפעלים המזהמים במפרץ לשלב ייצור חשמל מאנרגיית שמש בטוחה ונקייה", הוסיפו בגרינפיס והדגישו כי "בעוד שבכל העולם עוברים לעידן המתבסס על אנרגיות מתחדשות, ישראל רק כובלת את עצמה לשימוש בגז ומסרבת לתכנן לטווח הארוך".