חמישה קצינים יודחו מתפקידם והערה ונזיפה ייכנסו לתיקם האישי של שניים נוספים, כך עולה מדוח החקירה של אירועי מצעד הגאווה בירושלים שפורסם היום (ראשון).

בין הקצינים המודחים מפקד מרחב (ממ"ר) מוריה, תנ"צ קובי דוידיאן. הערה ונזיפה תיכנס לתיקם האישי של מפקד מחוז (ממ"ז) ירושלים, ניצב משה (צ'יקו) אדרי, וממ"ר ציון, תנ"צ אפי חביביאן, אלה הן המסקנות העיקריות בדוח החקירה הסופי שבחן את שרשרת האירועים שלוותה את מצעד הגאווה בסיומה נרצחה הנערה שירה בנקי, וחמישה משתתפים נוספים נפצעו.
לפני כשבועיים הוגש בבית המשפט המחוזי בירושלים כתב אישום כנגד ישי שליסל, חרדי קיצוני בגין עבירות רצח וניסיון לרצח וזאת אחרי שעבר בדיקת כשירות פסיכיאטרית לעמוד לדין. 
שליסל כבר הורשע בשנת 2005 בגין אירוע של דקירת משתתפים במצעד הגאווה שהתקיים בירושלים ונידון ל-10 שנות מאסר. שלושה שבועות לפני מצעד הגאווה השנה השתחרר מהכלא אחרי שריצה את עונשו ואחרי שהצהיר כמעט בכל מקום אפשרי כי צריך לפגוע ב"חוטאים".

שליסל חזר לסורו, ארב לצועדים באחד הצמתים המרכזיים בעת מצעד הגאווה וכשאלה הגיעו לשם זלג פנימה אל תוך ההמון כשהוא חולף על פני קציני משטרה ושוטרים שהיוו את מעגל האבטחה ודקר כאמור שבעה מהצועדים. 
כבר באותו לילה היה ברור לכל כי מדובר במחדל חמור של המשטרה וזאת בעיקר לנוכח הצהרותיו של שליסל כי בכוונתו לעשות מעשה.
מ"מ מפכ"ל המשטרה, ניצב בנצי סאו, ביחד עם השר לביטחון פנים, ח"כ גלעד ארדן, הקימו ועדת חקירה בראשותו של ניצב בדימוס ישראל יצחק אשר הגישה כבר לפני כשלושה שבועות את מסקנותיה והמלצותיה. 
אלא, שלאחר פגישה עם השר לביטחון פנים ומשהשר ביקש לקבל הסברים, הוחלט כי הדו"ח לא יפורסם וחברי הוועדה יתכנסו שוב כדי לבחון לעומק את הסוגיות שהעלה ארדן.

כשל מודיעיני חמור
לאחר שבחנו את הלך הרוחות והתרחשות האירועים סמוך לאירוע, במהלכו ולאחריו, החליטו חברי הוועדה להמליץ למ"מ המפכ"ל ולשר ארדן על שורה של הדחות קצינים וצירוף נזיפות אישיות לשניים מהבכירים במחוז.
למעריב סופהשבוע נודע כי ממ"ז ירושלים יקבל הערה ונזיפה לתיקו האישי כמו גם ממ"ר ציון תנ"צ חביביאן.
אולם מעבר להם כל שאר הקצינים שהיו מעורבים בצורה זו או אחרת לאירוע החמור ישלמו מחיר כבד ויודחו מתפקידם.
ממ"ר ציון במחוז ירושלים, תנ"צ קובי דוידיאן, יודח מתפקידו וזאת ארבעה חודשים אחרי שהמחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) והפרקליטות כבר סגרו תיק חקירה שהתנהל נגדו ואשר ייחס לו שורה של עבירות מין תוך ניצול יחסי מרות לכאורה.
קצין המודיעין של מחוז ירושלים, דורון משה, יודח גם הוא מתפקידו ויגרור אחריו כתם וכשל מודיעיני חמור.
קצין חטיבת המודיעין במטה הארצי קצין בדרגת רפ"ק יודח גם הוא מתפקידו וזאת אחרי שנמצא כי לא העביר מידע לגבי שליסל אל יחידות השטח במשטרה.
מפקד זרוע המבצעית של היחידה המרכזית (ימ"ר) ירושלים קצין בדרגת סנ"צ יודח גם הוא מתפקידו בעקבות שורה של ליקויים בהתנהלות השוטרים במהלך מצעד הגאווה.
אחרון הקצינים שיודחו בעקבות אותו מחדל הוא קצין בדרגת פקד שהיה במעגל האבטחה דרגו זלג כביכול שליסל בעת המירוץ המטורף לעבר הקורבנות.

"לא צריך להמתין לרצח הבא"

ממשפחת בנקי נמסר בתגובה כי "המשפחה טרם למדה את ממצאי דוח ועדת החקירה.כך או כך, הדוח לא ישיב את שירה לחיק משפחתה. יחד עם זאת המשפחה מקווה שככל שנמצאו ליקויים כלשהם הרי שאלה יתוקנו והלקחים יופקו וייושמו באורח העמוק ביותר האפשרי על מנת למנוע הישנות מקרים דומים".


שירה בנקי ז"ל. צילום: פייסבוק

האגודה למען הלהט"ב מתחה ביקורת על דוח החקירה: "מצרים על ההתנהלות חסרת הרגישות שלא שיתפה את הנפגעים ומשפחותיהם במהלך החקירה ובדוח בטרם חשיפת תוצאותיו בתקשורת".

האגודה קראה לשר לביטחון הפנים לאמץ את מסקנות הוועדה ולוודא כי האחראיים למחדל יישאו באחריות עליו.

עודד פריד, מנכ"ל האגודה הוסיף כי "לא צריך להמתין לרצח הבא - פשעי שנאה כנגד קהילת הלהט"ב מתרחשים מידי יום, ואנחנו מפצירים במשטרת ישראל להסיק את המסקנות הרלוונטיות כדי לשמור על ביטחונם של חברי וחברות הקהילה הגאה".

בתוך כך דו"ח 'מרכז ניר כץ' למאבק בלהט"בופוביה של האגודה למען הלהט"ב שפורסם בשבוע בשעבר הצביעה על עליה של 25 אחוזים בדיווחים על אלימות נגד הקהילה הגאה.