לקראת ראש השנה, שיחול בשבוע הבא, עמותות הרווחה נערכות כמדי שנה לאיסוף תרומות ולגיוס מתנדבים לחלוקת מזון לנזקקים. ארגון לתת ערך אמש את משדר ההתרמה השנתי שלו יחד עם זכיינית ערוץ 2, קשת.



לדברי מנכ"ל לתת, ערן וינטרוב, בישראל ישנן 243 אלף משפחות שיתקשו לקיים ארוחת חג. לקראת משדר ההתרמה הוא מסביר: "לרוב המשפחות בישראל זה נראה טריוויאלי שיהיו בבית את כל מוצרי היסוד. למי מאיתנו אין במזווה אורז, קמח, פסטה, פתיתים, שימורים? אבל לאותן רבבות משפחות בישראל מוכרים חיים אחרים, של אי ביטחון תזונתי ושל מלחמת הישרדות יומיומית". 



בעמותות הסיוע הדעות חלוקות באשר למנהג ההתרמה הלאומי לפני החגים, ויש מי שטוען כי מדובר בפסטיבל, המבזה את הנזקקים עצמם ואת ערך הנתינה בסתר. רן מלמד, סמנכ"ל עמותת ידיד, אף פנה בשבוע שעבר בנושא אל הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו.

בעקבות פנייתו כתב נציב פניות הציבור של הרשות אל זכייני הטלוויזיה המסחרית: "בבואכם לסקר את אירועי ההתרמה ואת מבצעי חלוקת המזון, אני קורא לכם לשמור על כבודן של משפחות מוחלשות, אלה שהגורל התאכזר אליהן, ולהימנע ככל האפשר מכל חשיפה שלהן. כבודן הוא כבודנו כחברה".
 

בשיחה עם "מעריב־השבוע" הגיב מנכ"ל לתת לטוענים נגד "פסטיבל התרומות" והדגיש כי "מטרת־העל של לתת היא לחדול מלהתקיים ולהעביר לממשלה את האחריות לטיפול בעוני. אבל במציאות חברתית של פערים גדלים, כאשר הממשלה מתעלמת מאזרחיה הנזקקים ביותר, על אף אינספור התחייבויות, יש לנו אחריות אזרחית להעביר למשפחות, הסובלות מאי ביטחון תזונתי חמור, מסר של אכפתיות וערבות הדדית".

באשר למשפחות הנזקקות עצמן הוא אומר: "אנו גאים במשפחות האמיצות אשר בוחרות לשתף את הציבור בסיפור שלהן, כדי להמחיש למי שאינו מכיר את הבעיה, מה המשמעות האמיתית של החיים בעוני".
 
גם עמותת פתחון לב השיקה את קמפיין התרומות השנתי שלה לקראת ראש השנה. בימים רביעי וחמישי השבוע בשעה 10:00 ייערך מרתון חלוקת סלי מזון לחג במרכז הסיוע של העמותה בראשון לציון (בחמישי גם בכרמיאל). מפתחון לב נמסר כי מדי שנה חלה עלייה במספר הפניות לעמותה בבקשה לסיוע של משפחות נזקקות, וכי השנה יחולקו כ־10,000 סלי מזון מוגדלים למשפחות ולקשישים.

המנכ"ל והמייסד, ניסים ציוני, הדגיש גם הוא את אחריותה של הממשלה לנזקקים ואמר: "אני קורא לשר האוצר, משה כחלון ולשאר ראשי המפלגות לקיים את התחייבותם ולוודא שזהו החג האחרון שבו משפחות בישראל נזקקות לסיוע במזון מעמותות ומארגונים".
 
ארוחה בשווי 18 שקלים אפשר לתרום באתר לתת www.latet.org.il או באמצעות מסרון עם המילה "לתת" למספר 2030.
 
 בתוך כך, בעקבות יציאתם לחופשת החג של רבים מהמטפלים בקשישים, הביע שר הרווחה חיים כץ חשש כי אזרחים ותיקים עלולים להימצא בחגים ללא טיפול הולם וללא ארוחות חמות. השר הורה אתמול לאנשי משרדו להקצות תקציב אירוח של עד תשעה לילות בתקופת החגים לאזרחים ותיקים הזקוקים לכך.