האובך הכבד והחריג שפוקד את כל חלקי הארץ ימשיך לזהם את האוויר ולהגביל את הראות גם היום (חמישי), ונראה כי שקיעת החול, המתרחשת בהדרגתיות כל העת, תורגש באופן משמעותי רק מחר.



איתן מזא"ה, חזאי המשרד להגנת הסביבה עדכן הבוקר התחזית המעודדת: "אנחנו צופים שיפור קל באיכות האוויר לעומת אתמול ושלשום אבל פיזור הדרגתי של האובך יהיה לקראת מחר בשל הסטטיות בזרימות האוויר".

לצד השיפור מוסיף מזא"ה כי עדיין קיימות אזהרות: "היום יהיה שיפור קל גם בחוף אבל ההמלצות שלנו ושל משרד הבריאות לאוכלוסיות בסיכון ולכלל הציבור נותרות גם היום בעינן. גל החום המלווה את סופת האבק, ובחוף גם הלחות החריגה, יישאר איתנו גם בסוף השבוע". 
למרות העלייה בזיהום האוויר במישור החוף שיאנית היום השני של הסופה היא ערד שבה נמדדו ערכים של כמעט פי תשע מערכי זיהום האוויר המקסימליים שאינם מסוכנים. במשרד להגנת הסביבה מדגישים הבוקר: "שקיעה הדרגתית של האבק והפחתה בריכוזי המזהמים שהוא נושא עדיין איטית מאד ורק מחר נוכל לומר שאנחנו אחרי ולכן הציבור נקרא להישמע להנחיות ולצמצם פעילות באוויר הפתוח כי גם כשהראות משתפרת מעט הזיהום עדיין איתנו". 

במשרד הבריאות מדגישים כי גם היום על ילדים, חולי לב וריאות, נשים בהריון, קשישים ואלרגיים לאבק להימנע מפעילות באוויר הפתוח וכי גם לכלל הציבור מומלץ שלא לקיים פעילות גופנית מאומצת בחוץ. 
 
חזאי השירות המטאורולוגי, ואדים דימנשטיין, אמר הבוקר: "לגבי גל החום, רק מהשבוע הבא נראה שינוי בזרימת האוויר שתביא לטמפרטורות קרובות יותר לממוצע העונתי. עד סוף השבוע הלחות בחוף תמשיך להיות גבוהה ויהיה חם והביל ובפנים הארץ חם מהרגיל ויבש. לגבי סופת האבק, היא אמנם שוקעת בהדרגה אבל אין כרגע שום זרימות אוויר שיכולות להסיע אותה מכאן".

עם המבט להמשך השבוע הוסיף דימנשטיין כי "רק לקראת השבת מתחילים לראות תזוזה של אוויר באטמוספירה מעלינו כך שרק מחר תשתנה התמונה בהדרגה מבחינת האבק ומערב החג גם בטמפרטורות ובלחות".

לקראת מגמת שיפור

מעלות החום החזויות: רמת הגולן: 38-24, צפת: 36-25, טבריה: 39-30, חיפה: 32-26, עפולה: 38-25, בית שאן: 41-27, תל אביב: 32-26, לוד: 35-26, אשדוד: 31-27, ירושלים: 36-24, עין גדי: 41-32, באר שבע: 37-25, מצפה רמון: 34-22, אילת: 41-31.


כמו שלשום, גם אתמול נרשם זיהום אוויר גבוה במיוחד ברחבי המדינה, ובכל תחנות הניטור של המשרד להגנת הסביבה נרשמו ערכים חריגים. המצב היה חמור במיוחד באזור החוף וגוש דן. בגבעתיים למשל נמדד זיהום של פי 70 מיום בהיר סטנדרטי. בשאר תחנות הניטור באזור גוש דן נמדדו חריגות של פי 40־60. 

"אתמול ספגו מישור החוף והשפלה את עיקר זיהום האוויר עם ערכים של פי שישה מהמינימליים המוגדרים כמסוכנים לבריאות כשבירושלים שהיתה שיאנית הזיהום שלשום, חל שיפור מסויים", הוסיף מזא"ה. 

בחלקים הפנימיים והגבוהים של הארץ נרשם שיפור קל באיכות האוויר, אף שהיה עדיין גבוה מאוד, ובבית שמש נמדד זיהום גבוה פי 165 מיום רגיל.
במקביל לאובך הכבד נרשמו בימים האחרונים טמפרטורות גבוהות משמעותית לעומת הממוצע לעונה. אתמול לווה החום בלחות גבוהה, מה שהביא לשיא בצריכת החשמל הארצית, שעמדה על כ־12,900 מגה־וואט בסביבות השעה 15:00.

אתמול נרשמה ירידה קלה במספר הפונים לבתי החולים בשל סופת האבק אבל בבתי החולים, בעיקר במרכז ובדרום, ובמד"א עדיין דיווחו על מאות מקרים של קוצר נשימה וסיבוכים אצל חולי לב וריאות. 
 
שינויי דפוסי האקלים בעולם בשל אפקט החממה מקשים על החזאים בהתמודדות עם חיזוי תופעות חריגות כמו סופת האבק הקשה ביותר של שלהי הקיץ מאז החלו המדידות. "היו  לנו שתי סופות אבק גדולות בהפרש של שבעה חודשים בלבד וזו גם המזהמת ביותר מאז התחלנו למדוד לפני 15 שנה, ויוצאת דופן גם מבחינת התנאים האטמוספריים בעונה של זרימות מזרחיות, כך שקשה לומר מה העתיד צופן לנו", מודה איתן מזא"ה. 

ובעוד שבמשק החשמל היקף הפעילות שובר שיאים, בענפים אחרים נרשמה פעילות דלילה במיוחד. בענף התיירות השתבשה הפעילות כשכל הטיסות הפנימיות של החברות ישראייר וארקיע בוטלו, ובחופי הכינרת הייתה נוכחות דלילה במיוחד של תיירים ובליינים. לדברי אהרון בן נעים, מנהל חוף דוגה, רק שלוש משפחות הגיעו לאתר במהלך היום. למרות הנוכחות הדלה המצילים בחופים היו מתוחים במיוחד מאחר שהראות הייתה מוגבלת.

מנחם לב, דייג ותיק מנמל עין־גב, סיפר כי החליט לצאת עם צוותו לדיג בכנרת למרות האובך כדי לספק דגים טריים לעם ישראל: "היות שראש השנה בפתח והדרישה לדגים טריים עולה החלטנו לעשות מאמץ ולצאת לדוג למרות מזג האוויר. אנחנו נוקטים משנה זהירות ומפעילים את כל המכשירים הנדרשים. 

דגים גם באובך. הכנרת. צילום: מנחם לב

גם שגרת יומם של תלמידי ישראל השתבשה מעט בעקבות מזג האוויר. משרד החינוך הורה לבטל טיולים, לא לצאת מחוץ למבנים בזמן הפסקות ולקיים את שיעורי החינוך הגופני באולמות סגורים. ‏

"חלק משיעורי ההתעמלות העברתי בכיתה וחלק באולם", סיפר ל"מעריב־השבוע" מורה בבית ספר יסודי ברמת גן, "שיחקנו משחקי טריוויה בנושא חינוך גופני ותזונה. היינו כל הזמן במזגן והילדים לא יצאו בהפסקות - הכל כדי למנוע מהם לנשום את הזיהום. הם התאכזבו אבל הסברנו את השפעה של זיהום האוויר והם הבינו".