מאות ישראלים הגיעו היום (שישי) אל החופים, לרגל "יום ניקיון החופים הבינלאומי" המצוין בסוף השבוע ברחבי העולם זו השנה ה־30 ברציפות.

המטרה במבצע היא להעלות את מודעות הציבור לשמירה על הים והחופים. עשרים צוללנים נוטלים חלק בפעילות ועד כה הוציאו מהמים עשרות שקים מלאים באשפה ימית. 
 
בישראל מהוות שקיות הניילון 30% מסך הפסולת, לעומת 10% בעולם. נתון זה ממחיש את חשיבות חוק השקיות שבקידומו החל השר הקודם להגנת הסביבה, עמיר פרץ, ושכעת מקדם שוב השר הנוכחי, אבי גבאי. 

פסולת שהוצאה מהים. צילום: דב גרינבלט
 
נתון מדאיג נוסף הוא כמות אריזות המזון והכלים החד־פעמיים, המהווים 31% מהפסולת בישראל לעומת 22% בכל העולם. לעומת זאת, הבקבוקים והפחיות מהווים 17% מסך הפסולת בעולם ובישראל רק 4%. נתון זה מצביע בבירור על הצלחת חוק הפיקדון בישראל.

"בעיה בינלאומית"

המבצע התחיל היום בחוף הבונים באירוע של החברה להגנת הטבע, המועצה האזורית חוף הכרמל, רשות הטבע והגנים, המשרד להגנת הסביבה וגולשי חוף הבונים. 
במקביל יאמצו במהלך סוף השבוע חופים אשר להם תו "דגל כחול" - תו בינלאומי למצוינות סביבתית - חופים לא מוכרזים ויקיימו בהם מבצעי ניקיון ביוזמת "חוף נקי" של המשרד להגנת הסביבה ועמותת אקו־אושן המנהלת את תוכנית "דגל כחול" בישראל.
"זו בעיה בינלאומית כי התרבות שלנו מייצרת המון פסולת", אומרת שרה אוחיון, אקולוגית ימית והאחראית מטעם החברה להגנת הטבע על האירוע בחוף הבונים. "כמעט