"ההפגנה התקיימה ללא אישור שלנו וללא אישור של המשטרה ולכן דרשתי להפסיקה מיד", כך אמר ראש עיריית סכנין, מאזן גנאים, לאחר שכמה מאות תלמידי תיכון וחטיבת הביניים בבתי ספר בעיר סכנין ובסביבתה, יצאו להפגין היום (שני) נגד מה שהם הגדירו "הפגיעה של ישראל בביקורים במסגד אל אקצה".



היוזמה להפגנה החלה ברשת החברתית פייסבוק שבה קראו תלמידים לחבריהם לנטוש את ספסל הלימודים ולהביע מחאה קולנית אך לא אלימה נגד ממשלת ישראל.



המפגינים, בעיקר תלמידי תיכון, נעתרו לקריאה ועזבו את כיתות הלימוד סמוך לשעה עשר בבוקר. בהפגנה הניפו התלמידים את דגלי פלסטין וקראו לממשלת ישראל להימנע משינוי הסטטוס קוו.



"צריך לתת חופש תפילה באל-אקצה", נכתב באחד השלטים. בשלט אחר נכתב "אינתיפאדה = ניצחון" ו"מסכנין תבוא הבשורה". המחאה כללה ארבעה בתי ספר שמהם יצאו התלמידים בצעדה מסודרת לעבר כיכר העיר.



ההפגנה התרחשה בעקבות החלטת מערכת הביטחון להגביל כניסת מוסלמים למסגד אל-אקצה מתחת לגיל 40. המפגינים טוענים כי בעקבות החלטה זו אלפי נשים וצעירים לא מתאפשרת כניסתם להר הבית ולתפילה.



תלמיד תיכון מסכנין, סאלים אבו-ליפ', היה נחוש מאוד בהחלטתו לנטוש את ספסל הלימודים: "אנחנו מרגישים את הכאב, חובה עלינו, בחורים צעירים ובחורות צעירות, להשמיע את קולנו ולהעביר לממשלת ישראל שכל עוד מגבילים את צעדינו אנחנו לא מרוכזים בלימודים ואין שום סיבה שנישאר בכיתות".



פרידה סאמר, אף היא תלמידת תיכון בחטיבת הביניים אמרה: "קראו לנו בפייסבוק אתמול בלילה לצאת להפגנה, ההתלהבות עצומה. יצאנו בלי היסוס, לא נחזור אם הממשלה ושר הביטחון לא ישנו את ההוראות".



תלמיד אחר הוסיף: "אני מתפלא שהעירייה לא קוראת לכל הציבור להצטרף אלינו, זה ביזיון שמבקשים מאתנו להפסיק את ההפגנה".



ראש עיריית סכנין שכאמור נפגש עם התלמידים קרא להם לחדול מההפגנה באופן מידי: "ביקשתי מהם להפסיק את ההפגנה, במקביל הבהרתי להם שראוי שישמעו את הטענות שלהם, אבל אנחנו חייבים לשמור על החוק ולכן התלמידים נענו לבקשתי".



"שראל לא תיתן את חסותה למחנכים לפעול נגדה"



בניגוד להערכות של מארגני ההפגנה, על השתתפות של כאלפיים תלמידים בהפגנה, הדגיש ראש העיר כי מדובר בסך ב-500 תלמידים שהתפזרו לדבריו לכיתות.



יו״ר ״ישראל ביתנו״, ח״כ אביגדור ליברמן, קורא לשר החינוך, נפתלי בנט, לפטר את מנהלי בתי הספר בסכנין שתלמידיהם יצאו הבוקר להפגין נגד הפגיעה במסגד אל-אקצא תוך שהם מניפים דגלי פלסטין וקוראים קריאות כגון "מסכנין יצאה ההחלטה - אינתיפאדה וניצחון".



ח״כ ליברמן אמר כי "ברור שהמהלך הזה נעשה בצורה מאורגנת ולפחות מתוך הסכמה שבשתיקה של מנהלי בתי הספר הללו וכי זהו עוד שלב בחינוך להסתה נגד מדינת ישראל שמנחילים בתי הספר הללו לתלמידיהם".



"אני קורא לשר החינוך לנקוט בצעדים קשים נגד כל המעורבים שיבהירו שמדינת ישראל לא תיתן את חסותה לאלו שמחנכים לפעול נגדה", הוסיף ח"כ ליברמן.