חג סוכות תנחת בישראל רכבת אווירית ועליה 5,000 צליינים נוצרים שיגיעו להשתתף בכנס דתי־חברתי שמקיימת השגרירות הנוצרית הבינלאומית בירושלים, אירוע שכולו תמיכה בישראל באמצעות ארגונים אוונגליסטיים נוצריים מכל העולם. "מדובר בחגיגת תמיכה חסרת תקדים שאנחנו מנסים להפוך למסורת בישראל", אמר יורגן בולר, מנכ"ל השגרירות הנוצרית בישראל, המארח ומפיק את הכנס. "זה לא אירוע רגיל ולא בכל יום מגיעים לכאן מרחבי העולם אלפי נוצרים על חשבונם, לא במימון של איש או מוסד כלשהו, כדי להביע תמיכה בישראל. רק ככה צריך להסתכל על זה, כמפגן תמיכה נדיר ואיכותי".


הכנס יימשך חמישה ימים ויכלול סיורים להכרת המדינה ולהכרת הפעילות המוסדית בה. תחילתו בטקס פתיחה בקיבוץ עין גדי ושיאו יהיה בהפקת ענק באולם הכדורסל החדש בירושלים, שאליו יגיעו עוד אלפי אנשים מרחבי הארץ, בהם אישי ציבור וקובעי מדיניות וסדר יום בהוויה הישראלית־יהודית.
ישראל היא אחת מ־80 מדינות שבהן יש לשגרירות הנוצרית האוונגליסטית נציגויות, בהן קנדה, צ'ילה, אוסטריה, הודו, תאילנד, הונג קונג, הולנד, ארה"ב, רוסיה, איטליה, ניגריה, סין, שווייץ, פינלנד ואחרות. הקהילה מונה מאות מיליוני מאמינים בכל העולם. בבוליביה מספרם עומד על 100 מיליון, בדרום אפריקה הם מונים 80 מיליון מאמינים, כך גם בארה"ב. בקהילה בסין, מהגדולות בעולם, חברים 120 מיליון איש ואישה. כולם ישלחו נציגים לכנס, כולל מדינות קטנות כמו איי פיג'י ומדינות נוספות שמעולם לא הזדהו בצורה גלויה עם ישראל.  
 

הנואם המרכזי באירוע הפתיחה יהיה רנה קרנובה, מנהיג ברזילאי בן 52 מהעיר מנאוס, שסוחף אחריו כ־70 אלף מאמינים שבהדרכתו תומכים באופן מובהק בישראל, גם מבחינה כלכלית. קרנובה יעביר מסר חסר תקדים באהדתו לישראל ויחשוף בין היתר את העובדה שבברזיל ישנם כ־8 מיליון נוצרים אוונגליסטים, המאורגנים תחת גופים שונים ומרביתם תומכים בישראל ללא סייג. 

"בשעה שבכל העולם קמים ארגונים נוצריים אלה ואחרים הקוראים קריאות ומשמיעים דעות נגד ישראל, זו ההזדמנות שלנו לחבק את הקהילה הנוצרית התומכת", אומר בולר. "מאחורי הקהילה עומדים ברחבי העולם כ־700 מיליון נוצרים אוונגליסטים, כש־200 מיליון מהם מכריזים על תמיכתם בישראל". 
 
בולר הגיע לישראל ב־94' עם תואר בפיזיקה, ולאחר מחקר שארך חמש שנים במכון ויצמן ברחובות קיבל תואר דוקטור בפיזיקה. "פשוט התאהבתי בארץ הזאת", הוא אומר, "הגעתי לרחובות לפני 20 שנה. כאן למדתי, כאן עשיתי את התואר השלישי שלי וכאן החלטתי להישאר". לשגרירות הנוצרית הוא הצטרף עם סיום לימודיו, ובין השנים 2001 ל־2011 שימש כמנהל הלאומי של השגרירות הנוצרית הבינלאומית - גרמניה. בולר אף היה חבר בחבר הנאמנים של השגרירות הנוצרית הבינלאומית במשך שמונה שנים ושימש כמנהל הבינלאומי של המשרד במשך שנים. לפני כארבע שנים ביקשה מועצת המנהלים של השגרירות מבולר לכהן כמנכ"ל והוא נענה לבקשה. 

להשיב טובה ליהודים  

לא מן הנמנע שסיפור משפחתו הוביל אותו לאהוב את העם היהודי ולחוש כלפיה אהדה. אביו של בולר, אלברט, גויס בעל כורחו לוורמאכט בשנה האחרונה למלחמה, ובסיומה נפל בשבי הסובייטי ושהה במחנה כארבע שנים, שבמהלכן חלה וחייו ניצלו הודות לרופאים יהודיים. בולר האב נשבע שיעשה כל שביכולתו להשיב טובה ליהודים והקדיש את חייו לאהבת ישראל. 
 
אולי אותו סיפור אישי מרגש הוביל את בולר לתמוך - בין עשרות העמותות שבהן תומך הארגון - בעמותה יד עזר לחבר, המשכנת במבניה בעיר חיפה 100 ניצולי שואה נזקקים. השגרירות הקימה יחד עם מייסד העמותה, שמעון סבג, את הבית החם המעניק ארוחות חמות מדי יום ל־500־600 ניצולי שואה עריריים המתגוררים ברחבי חיפה, ולא רק בתוך מבניה של העמותה. עמותת יד עזר לחבר מעניקה לניצולי השואה תמיכה חברתית, רפואית וסוציאלית, וגם שלוש ארוחות ביום, מועדון תרבות שמצויד גם בטלוויזיות ובמחשבים ובכל התנאים שלהם זקוק הישיש בזקנתו.
 
"אנחנו חושבים שהמפעל הזה, של עמותה העוזרת לניצולי שואה לסיים את חייהם בכבוד, הוא יוצא דופן באיכותו", מתפעל בולר, "זהו מפעל שהגה איש אחד, שרתם אליו עשרות מתנדבים ותומכים, וגם אותנו. אנחנו משתדלים לעזור ככל העולה בידנו, הן בתמיכה כספית והן בתמיכה מוסרית וערכית. ניצולי השואה הם החלק באוכלוסייה שחווה את האסון הכי גדול שעברו העם היהודי והאנושות".
 

יורגן בולר עם ניצולי שואה. צילום: רויטרס

סבג, שפגש את יורגן לפני כ־15 שנה, מספר על איש חם ואוהב ותומך נלהב של ישראל, ובעיקר מעריץ של העם היהודי. "פגשתי אנשים יוצאי דופן, אנשים מיוחדים, אנשים שרוצים לעזור, ולא מדובר רק בכסף", הוא מספר, "הסיוע שהם נותנים הוא מגוון ובלא מעט מקרים הוא ניתן ישירות לניצולים מהבית החם ולניצולים אחרים, שאינם מתגוררים אצלנו אבל זוכים לתמיכתם בדרכים שונות. השגרירות הנוצרית מעולם לא נדרשה לתרום. היא גם לא עשתה זאת כדי שיאמרו שהיא תורמת. התרומה שלה היא חלק מרצונה להביע אהבה ותמיכה בעם היהודי באשר הוא. הם לא באו לכאן למיסיון ומעולם לא דיברו על הנצרות. הם דיברו רק על עזרה לזולת ועל איך עושים טוב וכמה שיותר, על רצון עז לתת מעצמם ללא קשר לאמונה הדתית".

קולות של מחאה 

למרות התמיכה בישראל והאהבה העזה למדינה, לאחרונה נשמעות קריאות נגד ההתכנסות ההמונית של נוצרים אוונגליסטים בישראל. בין היתר נשמע קולם של הרבנים הראשיים בישראל, שחלקם טוען כי הנוצרים בישראל פועלים לקיים אירוע המוני בחג הסוכות בעיר ירושלים, שבו הם יטבילו יהודים ויעבירו אותם על דתם.

במכתב חריף ששלחו הרבנים הראשיים לישראל, הרב יצחק יוסף והרב דוד לאו, הם מגדירים את הכנס כמיסיונרי. "נודע לנו כי גורמים העוסקים במיסיון מטעם השגרירות הנוצרית בישראל מארגנים כינוס גדול בימי חג הסוכות. כחלק ממטרות ארגון זה העברת יהודים על דת ישראל והכנסתם תחת כנפי הנצרות. אותם גורמים רואים שליחות בהמרת דתם של כל תושבי העולם ולהופכם לנוצרים, ובעיקר את בני העם היהודי". הרבנים מזהירים כי מדובר באירוע חמור הנוגד את אמונת העם היהודי ולכן הם מבקשים מהציבור שלא לקחת חלק באירועים שיתקיימו בארץ. "דבר זה הנו חמור ונוגד את יסודות אמונתנו", הם כתבו, "על כן חובה להוקיע את הדבר ולהזהיר את הציבור".
 
הרבנים מבהירים כי ידוע להם שהמארגנים הם ידידי מדינת ישראל, אבל לדבריהם האירוע הוא בגדר סכנה רוחנית. גורמים בשגרירות הנוצרית הבהירו כי מדובר באזעקת שווא. "במקום לחבק את הנוצרים המגיעים לארץ מדי שנה, לא למטרות פעילות מיסיונרית אלא רק לתמיכה ולהבעת אהבת אין קץ לישראל יוצאת מחאה כזו. אנחנו מחבקים את הרבנים וגם את אלה שחוששים וקוראים להם לבוא ולראות שאין בקרבנו שום פעולה מיסיונרית", אמרו גורמים בשגרירות. ואף שבולר ביקש שלא להתייחס לנושא, הוא הבהיר כי הקריאה הזאת לא משרתת את האינטרס של האוונגליסטים, העוסקים רק בהבעת תמיכה בישראל.
 
למרות הקריאה הזאת, במהלך הכנס יעסקו המשתתפים גם בקידום עסקי של פרויקטים יהודיים ברחבי העולם. "אנו נערוך סמינרים מסוגים שונים ונקיים מפגשים עסקיים עם ראשי קהילות מרחבי העולם", אומר בולר. "המאמינים מביעים רצון עז לחזק את הקשרים העסקיים עם מדינת ישראל. גורמים נוספים בשגרירות אומרים "חשוב לחזק את הקול הזה, של הנוצרים, ולא לתקוף אותנו על הקשר שאנחנו מנסים ליצור עם אותן קהילות ברחבי העולם".
אם אשכחך, ירושלים

מהי השגרירות הנוצרית בירושלים, ומדוע הקמתה בעיר הבירה עוררה סערה גדולה .השגרירות הנוצרית איננה ארגון דיפלומטי, כפי שאולי מרמז שמה, אלא ארגון בינלאומי של נוצרים אוונגליסטים שנועד להפגין תמיכה בלתי מסויגת בישראל ובירושלים בירתה. לארגון ישנם 80 סניפים ברחבי העולם, והסניף המרכזי שוכן, כמובן, בירושלים. מדי שנה מעביר הסניף בירושלים למדינת ישראל תרומות בגובה 20־25 מיליון דולר, שמחולקות לעמותות שונות. 
 

"סכנה רוחנית" הרב דוד לאו. צילום: פלאש 90
 
פתיחתו של הסניף בארץ ב־1980 עוררה בשעתה סערה. מיד עם קביעת הנציגות בירושלים על ידי השגרירות העולמית והצהרה מפורשת לצדה שירושלים היא בירתה המאוחדת והנצחית של מדינת ישראל, כפי שהוקמה לפני 3,000 שנה על ידי דוד המלך, גברה המחאה הפוליטית נגד ההחלטה. מחאה זו באה מכל קצות הקשת החברתית־הפוליטית והובילה לסגירתן של 13 שגרירויות זרות בירושלים.
 
מאז הקמתה היו לשגרירות הנוצרית שתי מטרות: לשמש כצינור בין הנוצרים המאמינים מרחבי תבל לבין היהודים, ולשמש כקול נבואי לדור הזה בכל הנוגע להבטחתו של אלוהים להחזיר את כל "ילדי ישראל" לארצם, למקומם הטבעי. בשלושת העשורים האחרונים עושה השגרירות הנוצרית כל מאמץ למלא אחר משימות אלה.
 
בעולם ישנם כ־700 מיליון נוצרים אוונגליסטים, רובם מביעים תמיכה בישראל ו־%10 מהם פעילים אקטיבית בתמיכתם במדינה. תמיכה זו באה לידי ביטוי בביקורים בישראל, בתפילות המוניות למענה ובמאבק באנטישמיות בארצם באמצעות עריכת עצרות הזדהות המוניות, ראיונות לתקשורת ושימוש במדיה החברתית כדי להשמיע את קולה של ישראל.
 
הנוצרים האוונגליסטים ונציגיהם בישראל נמנעים במכוון מכל פעילות פוליטית במדינה. השגרירות, לעומת זאת, מנהלת קשרי עבודה מצוינים עם משרד החוץ, משרד התיירות, הסוכנות היהודית, "יד ושם", ושומרת על קשר הדוק עם השדולה הנוצרית בכנסת. 
 
15 ח"כים פועלים במסגרת השדולה, שהוקמה ב־2004 בידי ח"כ יורי שטרן ובראשה עומד כיום ח"כ רוברט אילטוב. מטרת השדולה ליצור קווי תקשורת ישירים בין חברי הכנסת והמנהיגים הנוצרים, לבין ארגונים ונציגים פוליטיים מרחבי העולם.