חתמתם בסוכנות סמארט קאסט העוסקת בליהוק לאודישנים להפקות שונות, ואתם סבורים כי לא קיבלתם תמורה לכספכם? יש לכם סיכוי לפיצוי. תביעה ייצוגית בסך 14 מיליון שקל בטענה להטעיית צרכנים הוגשה לאחרונה לבית המשפט המחוזי בתל אביב נגד הסוכנות התל אביבית, והיא מתבססת על חוק הגנת הצרכן הקובע בין היתר כי "לא ייעשה דבר העלול להטעות צרכן בכל עניין מהותי בעסקה".



התביעה מייצגת קבוצה של קטינים שלטענת הוריהם הוטעו על ידי אנשי הסוכנות וחתמו על הסכם שנעשה לא בתום לב. את התביעה הגיש עו"ד משה און, לאחר תחקיר מקיף בנושא שערכו עו"ד בת חן חדד ועו"ד אופיר לב. השניים נפגשו וראיינו עשרות הורים לקטינים ששילמו לסוכנות אלפי שקלים כדי שזו תסדר להם אודישנים לסדרות טלוויזיה פופולריות, אך לדבריהם לא קיבלו עד היום תמורה להשקעתם.
 
בראש התביעה עומדים תושבת אזור עפולה התובעת את הסוכנות בשם שתי בנותיה הקטינות, ואורון ברנט, צעיר בשנות ה־20 לחייו, התובע אותה בשם עצמו. בנימוקי הבקשה נמסר כי שתי הקטינות ואמן נפלו קורבן לפני כשנה למעשה תרמית כביכול של הסוכנות כשזומנו לאודישן במשרדיה, שלאחריו נתבקשה האם לשלם לסוכנות סכום של 6,960 שקל עבור ייצוג שתי בנותיה.


עו"ד בת חן חדד 
 

"בתי הגדולה לומדת במגמת תיאטרון, ואף יוצרת כוריאוגרפיות לבת־מצוות של נערות, והבת הקטנה מנגנת בפסנתר ושרה", סיפרה האם ל"מעריב־השבוע", "ההודעות של הסוכנות קפצו במחשב על בסיס יומי במשך כמה חודשים, כשהם מזמינים את הצעירים להשתתף באודישנים לסדרות נוער פופולריות. השארתי את הטלפון שלי כדי שייצרו איתי קשר, כי חשבתי שהמקום הזה יקדם את הבנות שלי לפלטפורמה של משחק".
 
לדברי האם, הסוכנת של סמארט קאסט החתימה אותה על מה שנראה לה תחילה כדף הפרטים האישיים של הילדות, ומה שהתברר לה מאוחר יותר כחוזה שאינו ניתן לשינוי. בכתב התביעה נטען כי בהסכם לא צוינה עלות האודישן וגם לא צוין כי יש בכלל עלות שכזו, אלא רק שיש דמי ביטול, כשדרישת התשלום עבור האודישן הייתה בעל פה. "כמה שעות לאחר חתימת החוזה התחרטתי והחלטתי שאני רוצה לבטלו, אולם הסוכנת שהחתימה אותי הבהירה כי אפסיד 50% מהסכום", הוסיפה האם, שאף הגישה לפני כחודשיים תלונה במשטרה נגד החברה.

התשלומים לסוכנות הוקפאו

גם ג', ילד בן 12 מיישוב באזור ירושלים ואמו טוענים שנעקצו על ידי הסוכנות. "בחודש מאי השנה", מדווח ג', "קיבלתי הודעה במייל שבה נכתב: ׳רוצים להתפרסם? רוצים לשחק לצד השחקנים הגדולים בארץ? אם כן, הירשמו אלינו ונציג מטעמנו יחזור אליכם בהקדם'". לדבריו, הוא השאיר את פרטיו ויום למחרת כבר זומן לאודישן.

"לאחר שקראתי טקסט קצר שנתנו לי בחברה, המלהקת התלהבה מאוד ואמרה לי שאני כישרון מלידה ושהיא לא תוותר עלי", מספר ג', "לאחר שבישרה לי המלהקת שעברתי את האודישן, היא אמרה לאבא שלי שהאודישן לא בחינם ושהוא צריך לשלם לה 3,480 שקל. אבא, שראה את האושר שלי בעיניים, לא חשב פעמיים ונתן לה את פרטי כרטיס האשראי".

לדברי ג', על פי בקשת אנשי הסוכנות הוא רכש בגדים חדשים ואף צבע את שערו, שהיה מחומצן באותו זמן. "הגעתי לצילומים שבהם הבטיחו לי מאות תמונות, וכל מה שקיבלתי היה דיסק עם כמה עשרות תמונות בלבד, שרובן אגב, לא החמיאו לי", מוסיף ג', "הם גם אמרו שתוך כמה ימים יתקשרו ויזמינו אותי לאודישנים לסדרות שונות, אבל לא קיבלתי מאז שום זימון לשום אודישן".
 

"אין לתביעה כל בסיס משפטי" חברת סמארט קאסט. צילום: אבשלו םששוני
בינתיים החלה אמו של ג' לחפש חומר על הסוכנות, וכך הגיעה לקבוצה של עו"ד בת חן חדד, שם נחשפה לסיפורים שונים של צעירים נוספים שלטענתם נפגעו אף הם. "אמא התקשרה לסוכנות וביקשה לבטל את החוזה, אבל בהתחלה הסוכנות סירבה לעשות זאת", מספר ג', "בסוף, בהנחיית עורכת הדין, הצלחנו להקפיא את התשלומים לסוכנות".
 
בשלב זה ביקש ג' הפגוע מאמו לנסוע איתה למשרדי הסוכנות בתל אביב כדי להזהיר אנשים שלא להיכנס לאודישן. "אמא הסכימה, כך שנסענו ועמדנו ליד הכניסה לחברה במשך יום שלם, בחום של 40 מעלות, אבל זה לא שבר אותי. תוך שלוש שעות הספקנו להזהיר כעשר משפחות".
 
יצוין כי מאוחר יותר שלח  ג' מכתב ליו"ר ועדת הכנסת לזכויות הילד, חברת הכנסת ד״ר יפעת שאשא־ביטון (כולנו) וסיפר לה על השתלשלות הפרשה. ח"כ שאשא־ביטון מסרה ל"מעריב־השבוע" כי היא תקיים דיון בנושא בתחילת מושב הכנסת הקרוב. "ברצוני הן לברר את הסוגיה והן לבחון חקיקה שתאסור על חברות מסחריות לפנות באופן ישיר לקטינים באמצעות הרשתות החברתיות", הוסיפה ח"כ שאשא־ביטון, "הגיעו אלי פניות רבות מילדים ומהורים בנושא זה, והתרשמתי שמדובר כאן בניצול תמימותם של הילדים".

קבוצת תמיכה לנפגעים
"לפני כחמישה חודשים קיבלתי כמה פניות זהות מהורים לגבי הסוכנות המדוברת, והבנתי כי מדובר בתופעה מדאיגה של ניצול חלומם של הילדים להיות מפורסמים", סיפרה עו"ד חדד ל"מעריב־השבוע", "בעקבות כך החלטתי לאחד את הנפגעים לקבוצה אחת תומכת שתסייע להם להתמודד עם ההליך המשפטי, ואף חברתי לעו"ד אופיר לב שמתמחה בהונאות". עו"ד חדד, שפתחה קבוצת פייסבוק שתאחד את נפגעי הסוכנות, מדווחת כי עד היום פנו אליה יותר מ־100 הורים.
 

"אפעל למען חוק האוסר על פנייה באופן ישיר לקטינים דרך הרשתות החברתיות" ח"כ יפעת שאשא ביטון. צילום: יוטיוב\


בתביעה הייצוגית שהוגשה כאמור באמצעות עו"ד משה און, בית המשפט מתבקש לחייב את סמארט קאסט להחזיר לכל צעיר סכום של כ־4,480 שקל, עבור התשלום הכספי ועבור עוגמת נפש. לדברי עו"ד און, "בבקשה שהוגשה נטען כי מדובר בהטעיה, שכן המצג שמציגה החברה הן בפרסומים באינטרנט, הן בשיחת הטלפון שמגיעה מהחברה והן באודישן עצמו הוא שהחברה תלהק את הלקוח הפוטנציאלי לסדרות טלוויזיה נחשקות. זאת כאשר בפועל מחתימים אותם על הסכם שבו הם מתחייבים בסך הכל לצלם את המועמד, לתת דיסק עם תמונות ולפרסם אותו בדרך שאינה ברורה ולא כתובה בהסכם. לטענתנו מדובר בהטעיה רבתי, שכל כולה נועדה לגרום ללקוחות החברה ולהוריהם לפתוח את הארנק ולשלשל אלפי שקלים לקופת החברה, בלי לספק את התמורה המובטחת, שהיא ליהוק לסדרות מובילות. כל זאת בחוסר תום לב קיצוני בדרך לחתימה על ההסכם וכן בשלבי ביצועו".


עו"ד משה און
 
מחברת סמארט קאסט נמסר בתגובה: "מקריאה ראשונית של כתב התביעה עולה שמדובר בתביעה שאין לה כל בסיס משפטי. גם העובדות המתוארות בכתב התביעה אינן נכונות".