פרשת מועדון "אלנבי 40" לא יורדת מסדר היום הציבורי. כאלפיים בני אדם משתתפים כעת (שלישי) בהפגנה שארגנו פעילות למען זכויות נשים מול המועדון הוותיק בתל אביב בדרישה מהרשויות להורות על סגירתו לאלתר.



המוחים דורשים לא לאפשר את פתיחתו מחדש של המועדון לאחר צו ההסגירה הזמני שהוצא לו בעקבות פרסום המקרה בערוץ 10 בשבוע שעבר. 



בעקבות הפרסום החלה המשטרה בחקירת המקרה וזימנה לחקירה את בעלי המועדון ואת הצעירה. גם אחד מהצעירים שקיימו עמה יחסי מין באותו אירוע אותר וזומן למתן עדות. 



עד כה הועברו חומרי החקירה הראשונית לפרקליטות מחוז תל אביב בחשד לעבירה על חוק מניעת הפצת פרסומים שיש בהם כדי להשפיל את המצולם, חוק שעבר בכנסת רק לאחרונה. 



מהמשטרה נמסר כי לאחר בחינת הפרקליטות הוחלט להשיב את התיק ליחידה החוקרת ולחקור את המעורבים בגין חשד לביצוע לכאורה של עבירת אינוס.



להפגנה הגיעו מעל אלפיים מפגינים וממשיכים לזרום אליה מפגינים נוספים. הם קוראים קריאות כגון "גם עירום הוא לא הזמנה לאונס" וקריאות נוספות בגנות בעלי המועדון.

בהפגנה נרשמה נוכחות של גברים ונשים כאחד, רובם צעירים, כמה מהם גם חברי תנועות הנוער. המפגינים נושאים שלטים ועליהם הכתובות: "זה יכול לקרות לכל אחת", "נאסנת? את לא לבד", "באלנבי 40 הורסים חיים".
קומץ גברים שטוענים כי מדובר במהומה ללא סיבה התערבבו בין המפגינים וניהלו איתם עימותים קולניים. 

גברים בהפגנה מול אלנבי 40. צילום: אבשלום ששוני
 
המפגינים צובאים על הכניסה למועדון המוקפת שוטרים המגנים על המקום. עם זאת, עד כה לא נרשמו תגרות בין מפגינים למשטרה שסגרה את קטע רחוב אלנבי בתל אביב עד לשעה 21:00. 

מארגני ההפגנה אמרו הערב: "באנו לכאן הערב כדי לוודא שמה שקרה כאן לא יקרה שוב. לא לאחותנו, לא לחברה שלנו, לא לנו. לוודא שאנחנו חיים בחברה בטוחה יותר. לוודא שאת אלנבי 40 יסגרו".
 
ח"כ רויטל סוויד שהשתתפה בהפגנה אמרה: "פגשתי היום את הצעירה לכמה שעות. היא מרוסקת ולא מסוגלת להמשיך בחייה. יש לה מחשבות אובדניות. מותר היה לה לשתות. אסור היה לקיים איתה יחסי מין". 
 
"חברים זאת עבירה פלילית. זה אונס. מאז היא נאנסת בכל פעם מחדש. בכל פעם שהסרטון מופץ. גם זו עבירה פלילית. צריך לעצור ולחקור את בעלי המועדון ובאיו. כי בוצעה כאן עבירה פלילית. היום הפרקליטות הורתה למשטרה לחקור חשד לאונס בגלל הלחץ שלנו. אנחנו שואפים לחברה בריאה", הוסיפה סוויד. 

חברת הכנסת מרב מיכאלי שהשתתפה במחאה אמרה כי "המשטרה התעשתה והרשתה לנו להפגין כאן כשהבינה שלא אנחנו ההפרעה לסדר הציבורי אלא שאנחנו לא מקבלים את הסדר הציבורי שקרה כאן. אני מודה לפרקליטות שהתעשתה והבינה שחקירת החשד לאונס היא אחריות גורמי האכיפה ולא של מי שהחליטה לא להתלונן. אנחנו נביא לחברה שבה כל אישה תרגיש ביטחון בכל זמן ומכאן אנחנו מחזקים אותה".

מרים שלר, מנהלת מרכז הסיוע בת"א לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית, אמרה לנוכחים בהפגנה: "שוב אנחנו לא מצליחות להבין איך יש בכלל מחלוקת סביב מה שקרה כאן. אנחנו מכירות את המנגנונים המשמרים את הסדר החברתי הקיים ויוצאות נגד התרבות הזאת, תרבות האונס. נגד הסקסיזם השובניסטי שרואה בכל אישה אובייקט לסיפוק צרכים ולא יצור בר דעת שחייבים לכבד".

שלר קראה למקומות הבילוי לחתום על אמנה למען תרבות בילוי בטוחה בחיי הלילה והוסיפה כי "לכל מי שעיניו רואות את העוול שנעשה כאן - תשאלו את עצמכם מה תוכלו לעשות בפעם הבאה כדי לשבור את מעגל הניצול המיני".

השרה לשיוויון חברתי, גילה גמליאל, התייחסה להפגנה הערב נגד מועדון אלנבי 40 ואמרה כי "האירוע המביש, הגובל לכל הדעות במעשים פליליים בחשד לאונס, מחייב את סגירתו של המועדון לאלתר. לבעלי המועדון ועובדיו שהיו נוכחים בזמן המעשים והניצול המיני שאותה בחורה עברה ישנה אחריות על המבלים במקום".

"לא דורשים חברה פוריטנית או משטור מיני"
 

כזכור, הפרשה החלה לאחר שכמה סרטוני וידאו שצולמו על ידי מבלים בבר במהלך האירוע שהתרחש לפני כחצי שנה בטלפונים הניידים שלהם, הופצו ברשת המסרים וואטסאפ והפכו ויראליים בקבוצות רבות ברשת.



בסרטונים נראית צעירה עירומה לחלוטין כורעת על הבר, כשכמה מהגברים המבלים במועדון מקיימים עמה בזה אחר זה יחסי מין מלאים לקול צהלותיהם של המבלים במקום ובעידוד הדי.ג'יי.



בסרטונים נשמע התקליטן במערכת ההגברה מעודד את הגברים ש'התנדבו' למופע המטריד. אף לא אחד מהמבלים קרא למשטרה או הביא להפסקת מופע הסקס הפומבי בדרך אחרת.



הצעירה, שהיתה שתויה ומעורפלת, אמנם טענה לאחר המקרה שהמעשה היה בהסכמה אבל כן התלוננה על הפצת הסרטונים מהאירוע. משפחתה מעודדת אותה להגיש תלונה גם על עצם המעשה משום שהיתה בגילופין ונוצלה במצבה לסיטואציה משפילה.




המונים בהפגנה באלנבי 40. צילום: אבשלום ששוני



אחת ממארגנות ההפגנה, דנה נחשון, מסבירה: "כי עצומה לסגירת המועדון שפורסמה לאחרונה גרפה היענות רחבה גם בקרב גברים".



לטענות של עשרות גברים ברשתות החברתיות ש'הצעירה רצתה והיתה מודעת' ושרובם לא היו מתערבים, אומרת נחשון כי "היא עצמה הגישה תלונה על הפצת הסרטונים וגם אם יש מחלוקת לגבי ההסכמה שלה, בוודאי שהיא לא רצתה שיבזו אותה אחרי מה שכבר קרה במועדון".



"האירוע הזה הוא הרבה מעבר לאותו ערב. המקום קורא לעצמו מקום בילוי אבל נותן חסות לאירועים שמבזים את כבוד האדם. כל מי שנכח שם חגג על חשבון כבוד האדם. הם הגדילו לעשות ולא רק עודדו את המקרה אלא גם צילמו אותו, לא רק המבלים אלא גם מטעם בעלי המקום, והפיצו אותו".



נחשון משוכנעת שגם במסגרת החוק הקיים ניתן להביא לסגירת המקום לאלתר ולצמיתות, ולא רק בסעיף של הפצת פרסום תועבה שיכול להביא את הבעלים לדין פלילי, אם יוכח שהיו שותפים להפצת החומרים, אלא גם בסעיפים של הפרת תנאי רישיון העסק מטעם עיריית תל אביב.



"גם אם היא עצמה לא הגישה תלונה, היא העידה בתקשורת שלא היתה בהכרה מלאה והחוק הקיים מאד ברור לגבי קיום יחסי מין כשאחד הצדדים הוא במצב של שכרות. אנחנו לא דורשים חברה פוריטנית או משטור מיני. אם היו שני גברים שמנהלים קרבות אגרוף במועדון כביכול בהסכמה, ואחר מהם היה נפצע, אז מישהו היה מפסיק את הדבר הזה. סגירת המועדון תשדר מסר חזק לכל מי שנותן חסות ומעודד אלימות מינית וביזוי נשים ואנשים בכלל".