משפחתו של מוהנד אלעוקבי, המפגע שעומד מאחורי הירי בתחנה המרכזית בבאר שבע, מתקשה להאמין שבנה הוא האחראי למעשה הנורא. האב חליל אמר במסיבת עיתונאים שנערכה היום (שני) מחוץ לביתו ש"מוהנד הוצא להורג בשטח וכל מה שיוחס לו בעניין באר שבע הוא מעשה שלא יודעים עליו דבר. בני הוצא להורג". האב גינה את מעשי האלימות, והוסיף: "אנחנו לא יודעים עד עכשיו את האמת".



אלעוקבי הוסיף, כי "מדובר במעשה אינדיבידואלי שעשה בני על דעת עצמו. אנחנו נגד אלימות". אביו של המפגע, יצא לזהות את גופת בנו לאחר שהגיע לשבט כוח משטרתי שביקש את אישורו לנתח את הגופה. האב אישר בסופו של דבר את ניתוח הגופה. לאחר מכן, התקבלה הוראה מהמשטרה להרוס את סוכת האבלים. "אנחנו לא רוצים לתת לו פרס", אמר קצין משטרה לאחד מבני המשפחה. "אם לא תהרסו, טרקטורים יהרסו את האוהל בליווי שוטרים".



מוהנד הוא בן בכור למשפחה בת שמונה נפשות. אביו מובטל ומוהנד היה מפרנס יחיד של המשפחה וסייע לה בפרנסתה. אלעוקבי, בן ה-21, עבד כמסגר ותכנן לחסוך כסף גם כדי ללמוד לימודים אקדמיים. בפברואר השנה הוא הגיע לקנדה, כדי לעבוד וללמוד – אך שלטונות ההגירה גירשו אותו, והוא חזר לארץ בתום 48 שעות.




"מדובר במעשה אינדיבידואלי שעשה בני". חליל אלעוקבי


מוהנד הוא בן בכור למשפחה בת שמונה נפשות. אביו מובטל ומוהנד היה מפרנס יחיד של המשפחה וסייע לה בפרנסתה. אלעוקבי, בן ה-21, עבד כמסגר ותכנן לחסוך כסף גם כדי ללמוד לימודים אקדמיים. בפברואר השנה הוא הגיע לקנדה, כדי לעבוד וללמוד – אך שלטונות ההגירה גירשו אותו, והוא חזר לארץ בתום 48 שעות.



על המסלול שעשה בנו ביום הפיגוע סיפר האב בריאיון ל"מעריב-אונליין": "הוא יצא לעבוד בשעה 4:00 לפנות בוקר וחזר סמוך לשעה 16:00 אחר הצהריים. הייתי בביקור אצל אחותי בבית החולים סורוקה באותה עת. כשחזרתי סיפרה לי אמו, כי הוא התקלח ויצא לבאר שבע".



לדבריו, הוא לא התנהג משונה בימים האחרונים. "הוא לא היה אדם אלים. אנחנו לא מחנכים לאלימות. בניגוד לפרסומים בתקשורת, הוא לא היה קשור לתנועה האסלאמית. אנחנו מתפללים לאלוהים. אני מגנה את המעשה, והייתי רוצה להיכנס טרם הפיגוע אל מעמקי נפשו, כדי להבין מה עבר עליו. רק אלוהים יודע מה הביא אותו למעשה הזה".



האב הוסיף: "עד עכשיו לא יודעים מה היה שם. בשעה שלוש וחצי לפנות בוקר, כוח גדול של משטרה ושב"כ שבר את הדלת, והעיר אותי תוך שאחד מהם מכוון את הרובה לראש שלי. גדוד שלם. הם לקחו מחשב נייד, מחשב נייח, דיסקים ואת כל הטלפונים הסלולריים של בני המשפחה".




מוהנד אל עוקבי. צילום: תקשורת שב"כ


על מעצרו של האח, עומר (19), שמעצרו הוארך בבית משפט השלום באשקלון עד ה-25 באוקטובר, אמר: "עומר למד במכללה מהבוקר וחזר עמי הביתה בערב, לאחר שנפגשנו בבית החולים. נפגשנו סמוך לשעה 17:00".



בתשובה לשאלה אם חש שינוי בהתנהגותו של בנו שביצע את הפיגוע אמר אלעוקבי: "לא חשתי תסכול. בעצם, היה קשה להרגיש את זה, כי הוא היה ילד מופנם. הוא רצה ללמוד בקנדה אנגלית, להשתקע ולשהות שם – אך שלטונות ההגירה גירשו אותו. אני לא חושב שזה השפיע עליו".



בני המשפחה היו בהלם כששמעו על הפיגוע שעשה בבאר שבע. "זה נפל עלינו כרעם ביום בהיר", אמר שייח' השבט סעיד אלעוקבי, "פשוט לא האמנו".



השייח' הוסיף עוד, כי "בוודאי שהופתענו ממה שקרה. כל אחד מהשבט הופתע ולא האמין. אנחנו מגנים את האלימות מכל צד. אנחנו צריכים לבדוק מה קרה באמת. יש לנו ספקות לגבי האירוע, ומבחינתנו היה עדיף לו היה מנוטרל, נשאר בחיים והיינו מבינים את אשר אירע".




"יש לנו ספקות לגבי האירוע". שייח' סעיד אלעוקבי


"מוהנד היה בחור שקט ולא בעייתי. ילד מנומס. לא ציפינו שדבר כזה יקרה, על אחד כמה וכמה מצידו. אנחנו בהלם לאחר המקרה. שוב, אנחנו מגנים בתוקף כל אלימות", הוא הוסיף.



לשאלה אם הוא היה קשור לתנועה האסלאמית, אמר אלעוקבי: "לפי דעתי הוא לא היה קשור לתנועה האסלאמית. מה עוד, שהדת שלנו אוסרת אלימות. גם התנועה האסלאמית לא מסיתה ולא מעורבת בשבט".



שבט אלעוקבי נמצא על כביש 31, ליד הישוב הבדואי חורה, מדובר בכפר לא מוכר שאינו זוכה לתשתיות ולחשמל וכאלפיים תושביו מנסים מזה זמן רב לעבור ליישוב קבע או להקים עבורם כפר משלהם.



אוסמה, בן דודו של המפגע, אמר: "אנחנו נגד אלימות. אולם האלימות של השלטונות בארץ, האפליה והגזענות הם שמובילים צעירים כאלה לצעדי ייאוש".


"אנחנו בעד מחאה בדרכי שלום ואיננו חושבים שזו הדרך, למרות שגם ביום קשה זה עלינו להגיד את האמת, הגזענות של השלטונות גורמת לצעירים כאלה ואחרים לבצע צעדים קיצוניים", הוסיף.



צילומים: יאסר עוקבי