20 שנה עברו מאז רצח ראש הממשלה יצחק רבין, ומדינת ישראל זוכרת: במסגרת מפעל הנצחה גדול הוקמו בימים האחרונים ברחבי הארץ 30 אוהלי "זכור" ובהם תערוכות שיציגו נקודות ציון מרכזיות בחייו של רבין, כולל האווירה הקשה והאלימות שקדמו לרצח.



כבר שלשום נפתח האוהל הראשון בראשון לציון והחל מיום ראשון הקרוב, י"ב בחשוון, התאריך הממלכתי לציון רצח רבין, ייפתחו יתר האוהלים ממצפה רמון בדרום ועד מכללת תל חי בצפון. האוהל המרכזי בכיכר רבין בתל אביב ייפתח ביום רביעי וייסגר בעצרת הזיכרון המרכזית, "זוכרים את הרצח, נאבקים על הדמוקרטיה" שתתקיים ב־31 באוקטובר.



את מפעל אוהלי "זכור" ייסדה תנועת דרור ישראל בשיתוף הרשויות המקומיות והוא נערך תחת הכותרת "איזו מדינת ישראל אנחנו רוצים?", המבוססת על נאום של רבין משנת 93'.



רכז מפעל אוהלי "זכור" דודו מלול הסביר אתמול כי במהלך המפגשים באוהלים, "ינסו באי המפעל לתת מענה בדיוק על השאלה הזאת – איזו מדינה אנו רוצים. דרך המפגשים האלו מתאפשר לבני נוער, לצעירים ולמבוגרים, בני ובנות כל העדות, המגזרים והדתות להיפגש, ללמוד ולשוחח ובעיקר לבנות, מתוך דיאלוג עמוק, חברה ישראלית אחרת, יהודית ודמוקרטית".



בתוך כך, מארגני העצרת המרכזית שתתקיים בכיכר רבין בתל אביב נערכים לאפשרות בואו של נשיא ארה"ב לשעבר, ביל קלינטון. גורמים בקרב מארגני העצרת אמרו כי קלינטון הביע נכונות להשתתף, אולם טרם ניתנה תשובה סופית. אם אכן יגיע לעצרת נשיא ארה"ב לשעבר, הוא יהיה הנואם המרכזי לצדו של נשיא המדינה ראובן ריבלין. עוד נמסר כי העצרת, שארגנה תנועות הנוער של ישראל בשיתוף מרכז רבין, תוקדש לערכים דמוקרטיים: "מדובר באירוע שאינו מזוהה עם אף מפלגה, וככזה הוא יכלול אנשים מכלל הקשת הפוליטית", הדגישו המארגנים.



בנוסף, מינהלת הליגה הודיעה אתמול כי החליטה להתחשב בבקשות האוהדים והקבוצות ולהקדים את משחק הדרבי המסקרן בין מכבי תל אביב להפועל תל אביב שצפוי להתקיים ביום שבת הבא לשעה שש בערב כדי שלא יתנגש עם עצרת הזיכרון.



במסגרת אירועים נוספים שנערכים בארץ לזכרו של רבין ייערך היום בשעה שתיים בצהריים טקס פתוח לקהל סמוך לאנדרטה של ראש הממשלה לשעבר בכיכר רבין. את הטקס יערוך ארגון משמרות השלום והדמוקרטיה, ואת האירוע ינחה הפזמונאי אבינועם קורן. במהלך הטקס יישאו דברים אישי ציבור שונים ובהם עמרם מצנע ופרופ' משה מעוז. בין היתר ישתתפו בטקס אמנים ונגנים ובהם הזמרת מירי אלוני.



ב"דרך בורמה" ייערך ערב שירה מטעם "פרשי ישראל לזכר יצחק רבין", שיחתום מסע דהירה לזכרו של רבין, שבו משתתפים מדי שנה בשנה כ־500 רוכבי סוסים.



ביום ראשון הקרוב ייערך במשכן הנשיא בירושלים אירוע "הדלקת נר יצחק" ובו יישא דברים הנשיא התשיעי שמעון פרס במעמד הנשיא המכהן ראובן ריבלין, משפחתו של רבין, ראש האופוזיציה, יצחק הרצוג ועוד.



ביום שני הקרוב תיערך בהר הרצל בירושלים האזכרה השנתית לזכרו של רבין ואחריה תקיים הכנסת ישיבת זיכרון מיוחדת במעמד נשיא המדינה, ראש הממשלה, יו"ר הכנסת ובני משפחת רבין.